مبارزه با احتکار
احتکار از لحاظ آثار سوئی که دارد این است که در زمینه انحصار است، یعنی اگر فرض کنیم که چیزی در اختیار همه مردم باشد و یک نفر بخواهد احتکار کند، خطرِ آنقدر بزرگی نمی شود، حرکت محدودی می شود. اگر چیزی به انحصار کشیده شود و در اختیار یک شرکت، مؤسسه و انسان قرار بگیرد و آنجا بخواهد احتکار شود، غوغاست و خطر مهم اینجاست. در فتوای امام این دو مطلب خوب قابل توجه است و از نکاتی است که اوج افتخار قانونگذاری و معارف اسلام است.
کتابامام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانیصفحه 264 ایشان یکی دو فتوای مهم دارند، در جلد دوم تحریرالوسیله در مسائل مستحدثه، در صفحات آخر در مسأله پنجم می فرمایند: «ما تعارف من حصر التجارة فی شی ء و أشیاء بمؤسسة أو تجّار و نحوهما لا أثر له شرعاً و لا یجوز منع الغیر عن التجارة و الصنعة المحلَّلَتَین و حصرهمافی أشخاص.»
می فرمایند که: جایز نیست ما تجارت و کالاهای معیّن یا صنعتی را با این علائم انحصاری ـ که درست می کنند و ثبت می دهند ـ منحصر بکنیم به یک مؤسسه، یک انسان، یک تاجر و یک شرکت، و به دلیل اینکه مثلاً این مارک سماور از من است یا این مارک ـ مثلاً ـ کتری از من است یا این مارک یخچال از من است و امثال اینها، کسی خیال کند حق دارد همه تجارت را در اختیار بگیرد. امام می فرمایند این جایز نیست و حقّی است بر همه مردم، هر کس هم مدّعی انحصار باشد مردم در مقابل او تعهدی ندارند و می توانند خودشان بسازند، خودشان بفروشند، خودشان تجارتخانه درست بکنند؛ از لحاظ شرعی «انحصار» ممنوع است. این فتوای عظیم امام چقدر ضدّ سرمایه داری امروز، ضد تجار، و در حمایت از محرومان است؛ و چقدر در حمایت از کسانی است که در مسلخ انحصار و احتکار ذبح می شوند و چقدر در جلوگیری از تراکم ثروتهای کلان مؤثر است. این فتوای کوچک یک سطری امام، امروز در عصر انحصارهای بین المللی، چه عظمتی دارد! وقتی که آدم قدری دیدش را باز کند و بداند که بعضی از کارخانه های دنیا در لندن یا امریکا یا ژاپن یا جاهای دیگر هستند که محصولات آنها در سطح جهان پخش می شوند (آن هم به صورت قطعه که می آید، قطعه ای که اگر نباشد، یک کارخانه می خوابد) می بینید که انحصارگر چه قدرتی دارد و چه جهنمی می آفریند و چگونه همه مردم را اسیر و ذلیل می کند.
کتابامام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانیصفحه 265