احکام استبراء
کیفیت استبراء، بنابر احوط اولی آن است که فاصلۀ بین مقعد و بیخ آلت را سه مرتبه با فشار دست بکشد، سپس مثلاً انگشت سبابه را زیر آلت و انگشت ابهام را روی آن بگذارد و سه مرتبه با فشار تا سر آلت بکشد، سپس سر آن را سه مرتبه بفشارد. پس اگر بعد از استبراء رطوبت مشتبهی ببیند که نداند بول است یا غیر بول محکوم به طهارت است و اگر قبل از خروج رطوبت مشتبه وضو گرفته باشد وضویش باطل نمی شود. اما اگر استبراء نکرده باشد، رطوبت مشتبهی که می بیند محکوم به نجاست است و وضو را باطل می کند و این فایدۀ استبراء است، و بنابر اقوی همین فایده را دارد گذشتن زمان طولانی و یا حرکت زیاد بدن (پس از ادرار کردن) به طوری که یقین کند چیزی از بول در مجرا نمانده و رطوبت مشتبه از بالا آمده است، که در این صورت نیز رطوبت محکوم به طهارت است و وضو را باطل نمی کند.
مسأله 1 ـ لازم نیست خود شخص استبراء کند، بلکه اگر کسی دیگر مانند زن یا مملوکه اش او را استبراء دهد کفایت می کند.
مسأله 2 ـ اگر شک کند در این که استبراء کرده یا نه هر چند مدتی گذشته باشد و
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 25 عادتش هم استبراء بوده باید بنا را بر استبراء نکردن بگذارد. البته اگر پس از استبراء شک کند که آیا به طور صحیح استبراء کرده یا نه، باید بنا را بر صحت استبراء بگذارد.
مسأله 3 ـ کسی که استبراء نکرده، اگر شک کند که رطوبتی از او خارج شده یا نه بنا را بر عدم می گذارد مانند این که در لباسش رطوبت مشتبهی ببیند که نداند از او خارج شده یا از خارج به لباسش رسیده است که این رطوبت محکوم به طهارت است و باعث بطلان وضو هم نمی شود.
مسأله 4 ـ اگر (کسی که استبراء نکرده) بداند چیزی که از او خارج شده مذی است ولی شک کند که با آن بول هم خارج شده یا نه، محکوم به نجاست نیست و باعث بطلان وضو هم نمی شود، مگر آن که بر آن، رطوبت مشتبه صدق کند مثل این که شک کند که آنچه خارج شده تماماً مذی است یا ترکیبی است از مذی و بول (که در این صورت رطوبت خارج شده، نجس است و وضو را هم باطل می کند).
مسأله 5 ـ اگر بعد از بول وضو بگیرد سپس از او رطوبت مشتبهی خارج شود که بداند یا بول است یا منی پس اگر بعد از بول استبراء کرده واجب است بر او احتیاط کرده هم وضو بگیرد و هم غسل کند، اما اگر استبراء نکرده باشد بنابر اقوی وضو کفایت می کند. و در صورتی که این رطوبت مشتبه قبل از وضو از او خارج شود فقط به وضو گرفتن اکتفا می کند و غسل بر او واجب نیست؛ چه بعد از بول استبراء کرده باشد یا نه.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 26