موالات
مسأله 1 ـ موالات در کارهای نماز واجب است به این معنی که بین کارهای نماز به گونه ای فاصله نیندازد که صورت نماز را از بین ببرد، به طوری که سلب نام نماز از آن صحیح باشد (که گفته شود: نماز نیست) بنا بر این اگر موالات به این معنی را عمداً یا سهواً ترک کند نمازش باطل می شود. و اما موالات به معنای پی در پی انجام دادن عرفی، بنابر احتیاط، نیز واجب است و با ترک آن عمداً ـ نه سهواً ـ نماز بنابر احتیاط (واجب) باطل می شود.
مسأله 2 ـ همان طور که موالات میان بعضی از افعال نماز با سایر افعال آن واجب است، همچنین در آیات و کلمات قرائت و تکبیر و ذکر و تسبیح، بلکه در حروف هم واجب می باشد، پس کسی که موالات را در یکی از آن ها عمداً ترک نماید، به طوری که اسم آن ها باقی نماند، نمازش در موردی که اگر بخواهد موالات را تحصیل کند، زیاده ای که نماز را باطل می کند، پیش می آید ـ بلکه بنابر احتیاط (واجب) اگرچه چنین زیاده ای هم پیش نیاید ـ باطل است. و اگر سهواً چنین موالاتی را ترک نماید اشکالی ندارد، پس اگر از محل آن نگذشته، باید آن چه را که با آن موالات حاصل می شود، اعاده نماید، ولی این در جایی است که از بین رفتن این موالات در یکی از آن ها (قرائت، ذکر...) موجب از بین رفتن موالات در نماز به معنایی که توضیح داده شد، نشود و گرنه در صورت سهو هم، نمازش باطل می شود.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 204