سجده
مسأله 1 ـ در هر رکعت دو سجده واجب است و این دو سجده با هم رکن می باشند که نماز با زیاد کردن دو سجده با هم در یک رکعت باطل می شود و کم کردن هر دو سجده
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 193 نیز چنین است (که اگر هر دو سجده را در یک رکعت ترک کند نماز باطل می شود) خواه (این زیاد کردن و کم کردن) عمدی باشد و خواه سهوی، بنا بر این اگر سهواً یک سجده را اضافه یا کم کند، نماز باطل نمی شود. و لازم است برای سجده، خم شده و طوری پیشانی را (بر زمین) بگذارد که مسمّای سجده تحقق یابد و همین (خم شدن و نهادن پیشانی بر زمین) میزان رکن و معیار زیاد کردن عمدی و سهوی است.
و در سجده چیزهای دیگری لازم است که در رکن بودنش دخالتی ندارند:
از آن جمله: سجده کردن روی شش عضو (که باید روی زمین گذاشته شود): دو کف دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پا. و باید باطن دو کف دست به زمین برسد و احتیاط (واجب) آن است که دست ها طوری بر زمین نهاده شود که عرفاً بگویند تمام کف دست ها روی زمین نهاده شده است و این در حال اختیار است. اما در صورت اضطرار، همین که گفته شود کف دست ها به زمین نهاده شده کفایت می کند و اگر فقط بر جمع نمودن انگشتان به سمت کف دست و سجده نمودن روی آن ها قدرت داشته باشد، به همان اکتفا می کند و اگر بر این مقدار هم توانایی نداشت، گذاشتن پشت دست (روی زمین) کافی است و چنانچه این هم به جهت قطع شدن دست و مانند آن، ممکن نبود، هرچه را که به کف دست نزدیک تر است روی زمین می گذارد. و اما زانوها واجب است طوری باشد که بگویند بر روی قسمت روی زانوها سجده نموده است اگرچه تمام آن را روی زمین نگذارد. و اما دو انگشت بزرگ پاها بنابر احتیاط (واجب) باید مراعات نوک آن ها را بنماید (که به زمین برسد). و واجب نیست همۀ پیشانی به زمین برسد، بلکه مسمّای سجده کردن با پیشانی کفایت می کند. و این مسمّی به مقدار سر انگشت تحقّق پیدا می کند، و احتیاط (مستحب) آن است که به مقدار یک درهم باشد، همچنان که احتیاط (مستحب) آن است که این مقدار از پیشانی که به زمین می رسد از یک قسمت باشد نه چند نقطۀ پراکنده؛ هرچند که بنابر اقوی فرقی ندارد، بنا بر این سجده بر دانه های تسبیح، در صورتی که آنچه پیشانی به آن می رسد به مقدار سر انگشت باشد جایز است. و باید چیزی را که مانع مباشرت (و رسیدن پوست) پیشانی به محل سجود است برطرف نمود، خواه چرک باشد یا غیر چرک، و خواه در پیشانی باشد یا در محل سجود، حتی اگر در سجدۀ اول، به
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 194 پیشانی اش تربت یا خاک یا سنگریزه و مانند این ها چسبیده باشد، بنابر احتیاط (واجب)، اگر اقوی نباشد، باید آن را برای سجدۀ دوم رفع نمود. و منظور از پیشانی در اینجا، از نظر درازا (درازای صورت) از رستنگاه موی سر تا قسمت بالای بینی و ابروها و از نظر پهنا، مابین دو جبین است.
مسأله 2 ـ بنابر احتیاط (واجب) باید بر مواضع هفتگانه تکیه کند، بنا بر این مجرّد تماس دادن آن ها با زمین کفایت نمی کند و لازم نیست بر همۀ آن ها به اندازۀ هم تکیه نماید، همچنان که اگر در ضمن تکیه نمودن بر این مواضع به مواضع دیگر نیز تکیه نماید اشکالی ندارد، مانند این که ذراع همراه کف دست ها باشد و بقیه انگشت های پاها همراه دو انگشت بزرگ پا باشند.
و از آن جمله: گفتن ذکر در سجده، همان گونه که در رکوع گذشت واجب است، البته تسبیح کبری در اینجا «سبحان ربی الاعلی وبحمده» است.
و از آن جمله: طمأنینه (آرامش بدن) در حال ذکر واجب به نحوی که در رکوع شنیدی واجب است.
و از آن جمله: در حال گفتن ذکر، باید مواضع هفتگانه در جای خود قرار گرفته باشد، بنا بر این اگر در اثنای ذکر واجب در وقتی که مشغول گفتن ذکر نیست، جای آن ها را ـ به استثنای پیشانی ـ تغییر دهد اشکالی ندارد. پس اگر «سبحان الله » را گفت و بعد دستش را برای کاری و یا بی جهت از زمین بردارد، سپس به زمین گذارد و بقیۀ ذکر را بگوید، ضرری ندارد.
و از آن جمله: پیشانی را روی چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح باشد، همان طور که در بحث مکان نمازگزار گذشت.
و از آن جمله: سر را از سجدۀ اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند.
و از آن جمله: برای سجده کردن به مقداری خم شود که محل قرار گرفتن پیشانی اش با موقف او مساوی باشد، بنا بر این اگر یکی از آن ها بلندتر از دیگری باشد، سجده صحیح نیست، مگر آن که تفاوت میان آن ها به اندازۀ ضخامت یک خشت معمولی که سطح بزرگ ترش روی زمین قرار گرفته یا چهار انگشت متعارف به هم چسبیده باشد. و لازم
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 195 نیست که سایر مواضع نسبت به یکدیگر و یا نسبت به پیشانی مساوی باشند، بنا بر این بالا یا پایین بودن جای آن ها تا وقتی که باعث این نباشد که از صدق نام سجده خارج شود اشکالی ندارد.
مسأله 3 ـ منظور از موقف، که واجب است میان آن و جایی که پیشانی بر آن نهاده می شود، به آن اندازه ای که گفته شد تفاوت نباشد، بنابر احتیاط (واجب) زانوها و دو انگشت بزرگ پاها است، بنا بر این اگر انگشت ها را بر جایی که بیشتر از آن مقداری که گذشت پایین تر یا بالاتر از جای پیشانی اش است بگذارد، بنابر احتیاط (واجب) نمازش باطل است؛ اگرچه جای زانوهایش با جای پیشانی اش مساوی باشد.
مسأله 4 ـ اگر پیشانی اش بر جایی قرار گیرد که بلندی آن بیشتر از مقداری است که بخشیده شده، چنانچه بلندی آن به قدری باشد که با آن بلندی، عرفاً صدق سجده نکند، احتیاط و بهتر آن است که پیشانی را بردارد و به جای مجاز بگذارد، البته کشیدن پیشانی هم تا محل مجاز (بدون برداشتن پیشانی) مانع ندارد، ولی اگر بلندیش به اندازه ای باشد که با آن عرفاً صدق سجده بکند، بنابر احتیاط (واجب) باید پیشانی را به طرف جای پایین تر بکشد و اگر کشیدن آن ممکن نبود، بنابر احتیاط (واجب)، باید پیشانی را بلند کند و به جای مجاز بگذارد و بعد از تمام کردن نماز، آن را اعاده نماید.
مسأله 5 ـ اگر به طور غیر عمدی، پیشانی را روی چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح نیست، باید پیشانی را از روی آن، به روی چیزی که سجده بر آن جایز است بکشد و نمازش صحیح است و نباید پیشانی را از روی آن بردارد. و اگر به جز برداشتن پیشانی که موجب زیاد شدن سجده است ممکن نبود، احتیاط (واجب) آن است که نمازش را تمام کند و سپس از نو بخواند؛ خواه قبل از گفتن ذکر واجب متوجّه شود (که جای سجده صحیح نیست) یا بعد از گفتن آن. البته اگر بعد از سر برداشتن از سجده متوجّه شود، تمام کردن همین نماز کافی است.
مسأله 6 ـ کسی که به پیشانی او علّتی مانند دمل باشد، چنانچه همۀ پیشانی را نگرفته و گذاشتن جای سالم آن بر زمین ـ ولو به این که قسمتی از زمین، کمی گود شود تا دمل در آن
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 196 قرار گیرد ـ ممکن باشد، واجب است جای سالم را بر زمین بگذارد. و اگر دمل همۀ پیشانی را گرفته و یاآن که گذاشتن جای سالم پیشانی روی زمین ممکن نباشد، باید بر یکی از دو جبین سجده نماید و بهتر آن است که جبین راست را بر چپ مقدّم دارد و اگر این هم امکان نداشت، باید بر روی چانه سجده کند و اگر آن هم ممکن نبود، بنابر احتیاط (واجب) باید صورت سجده را به وجود آورد به این ترتیب که قسمتی از صورتش یا جلوی سرش را بر زمین نهد و در صورتی که این هم امکان ندارد، احتیاط (واجب) آن است که آنچه را که به شکل سجده نزدیک تر است به وجود آورد.
مسأله 7 ـ اگر بدون اختیار، پیشانی اش از زمین بلند شود و بدون اختیار به زمین برگردد، بعید نیست که این عمل، برگشتن به سجدۀ اول باشد، بنا بر این یک سجده حساب می شود، خواه قبل از قرار گرفتن پیشانی بلند شده باشد یا بعد از آن، پس باید ذکر واجب را انجام دهد. و چنانچه پس از بلند شدن پیشانی بتواند جلوی آن را بگیرد تا به زمین برنگردد، همان (مجرد) نهادن پیشانی بر زمین خودش به هر حال یک سجده حساب می شود، خواه بلند شدن پیشانی قبل از قرار گرفتن آن باشد یا بعد از آن.
مسأله 8 ـ کسی که از سجده نمودن عاجز باشد، چنانچه بتواند بعضی از مراتب میسور و ممکن سجده را انجام دهد، انجام آن واجب است به شرط آن که بر انجام چیزهایی که وجوب آن را دانستی مواظبت نماید که مواضع (هفتگانه) سجده را اگر بتواند در جایشان بگذارد و بر آن ها تکیه نموده و ذکر بگوید و طمأنینه داشته باشد و مانند این ها. بنا بر این اگر بتواند خم شود، باید به مقداری که می تواند، خم شود و جای گذاشتن پیشانی (مثلاً مهر) را با رعایت سایر واجباتی که گذشت به سمت پیشانی بالا بیاورد و پیشانی را بر روی آن قرار دهد. و اگر اصلاً نتواند خم شود، باید با سر برای سجده اشاره کند و اگر بر آن هم قدرت نداشته باشد، باید با چشم هایش اشاره کند، و احتیاط (مستحب) برای او آن است که علاوه بر اشاره، جای گذاشتن پیشانی (مثلاً مهر) را در صورتی که بتواند پیشانی را روی آن قرار دهد بالا بیاورد. و در صورتی که کسی نتواند مرتبه ای از مراتب میسور و ممکن سجده را به جا آورد (بلکه با اشاره سجده می کند)، لازم نیست (بقیه) مواضع سجده را در جاهایشان بگذارد، هرچند موافق احتیاط است.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 197 مسأله 9 ـ بعد از آن که سر از رکوع برداشت و راست ایستاد، مستحب است برای رفتن به سجده تکبیر بگوید و مستحب است برای سر برداشتن از سجده تکبیر بگوید و مستحب است وقتی که به طرف سجده خم می شود، اول دست هایش را بر زمین قرار دهد و تمام پیشانی را بر آنچه که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بینی خود را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد به طوری که گذاشتن بر آنچه سجده بر آن صحیح است بر آن صدق کند و احتیاط (مستحب) آن است که این عمل را ترک نکند و همچنین مستحب است جای پیشانی را با موقفش (یعنی جای زانوها و انگشتان) بلکه با جای همۀ مواضع سجده مساوی بنماید و کف دست ها را بگشاید در حالی که انگشتان آن ها ـ حتی شست ـ به هم چسبیده باشد و دو دست را مقابل گوش ها، رو به قبله قرار دهد و در حال سجده تجافی نماید؛ یعنی شکم را از زمین بالا بگیرد و همچنین مستحب است برای خودش بال قرار دهد به این ترتیب که آرنج ها را از زمین بلند کرده میان بازوان و پهلوهایش فاصله اندازد و دستانش را از بدنش دور نموده دستانش را مانند دو بال قرار دهد و مستحب است دعاهایی را که روایت شده است، پیش از شروع در ذکر و پس از سربرداشتن از سجدۀ اول بخواند و تسبیح کبری را انتخاب و آن را تکرار نماید و بر شمارۀ طاق ختم کند و در سجده و یا در سجدۀ آخر، برای آنچه از حاجات دنیا و آخرتش می خواهد، مخصوصاً در طلب روزی حلال دعا کند، به این که بگوید: «یا خَیْرَ الْمَسْئُولینَ ویا خَیْرَ الْمُعْطینَ اُرْزُقْنی وَارْزُقْ عَیالی مِنْ فَضْلِکَ فَاِنَّکَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیم» و مستحب است به طور تورک بین دو سجده و بعد از آن ها بنشیند؛ یعنی روی ران چپ بنشیند در حالی که پشت قدم راستش را به کف قدم چپش قرار داده باشد، و میان دو سجده بگوید: «استغفر الله ربّی واتوب الیه» و هر دو دست را هنگام نشستن روی ران ها قرار دهد ـ دست راست روی ران راست و دست چپ روی ران چپ ـ و بعد از سر برداشتن از سجدۀ دوم، قبل از آن که بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسۀ استراحت می گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند و مستحب است در وقتی که خواست بلند شود بگوید: «بحول الله وقوّته اقوم واقعد» و هنگام بلند شدن تکیه بر دست هایش نماید بدون آن که آن ها را بسته باشد بلکه آن ها را بر زمین باز نماید.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 198 مسأله 10 ـ برای زن در نماز آداب و مستحبات مخصوصی است: خود را با زیورآلات زینت دهد و خضاب بنماید و کلمات را آهسته بگوید و در موقع ایستادن، میان پاهایش را جمع کند و در حال قیام با دست هایش پستان هایش را به هم بچسباند و دست هایش را در حال رکوع روی ران هایش بگذارد و زانوهایش را به عقب نکشد و قبل از سجده رفتن بنشیند و در حال سجده خود را جمع نموده و به زمین نزدیک کند و شکم خود را بالا نگیرد و در هر حال هنگام نشستن چهار زانو بنشیند.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 199