حیض
خون حیض، خونی سرخ متمایل به سیاهی یا سرخ تازه ای است که دارای فشار و سوزش و حرارت باشد و اوصاف خون استحاضه بر خلاف حیض است. خون حیض و استحاضه غالباً دارای این صفات می باشند که در بعضی موارد جهت تشخیص و رفع اشتباه ـ حیض از استحاضه ـ به وسیلۀ این نشانه ها تمیز داده می شوند، و گاهی هم می شود که هر یک از این دو دارای صفات آن دیگری باشد. و هر خونی را که دختر بچه قبل از اتمام نه سالگی ببیند حیض نیست، گرچه صفات آن را داشته باشد. و در جایی که معلوم نباشد غیر استحاضه است، تردیدی وجود دارد ولی استحاضه بودنش بعید نیست. و همچنین خونی را که زن یائسه می بیند حیض نیست و در این که استحاضه باشد در جایی که احتمال آن باشد تردید وجود دارد، هرچند که استحاضه بودنش بعید نیست. و زن قرشیه بعد از شصت سالگی و غیر قرشیه بعد از پنجاه سالگی یائسه می شود و الحاق زنی که قرشیه بودنش مشکوک است، به غیر قرشیه، مشکل است. و زنی که بلوغش مشکوک است محکوم به عدم بلوغ است. و همچنین زنی که یائسه بودنش مشکوک است حکم به عدم یائسه بودن او می شود.
مسأله 1 ـ اگر از دختری که بلوغش مشکوک است، خونی با صفات حیض خارج شود پس اگر اطمینان به حیض بودن آن حاصل شود، بعید نیست که حکم به حیض بودن
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 53 آن و بلوغ او شود و اگر اطمینان پیدا نشد مسأله محل تأمل و اشکال است.
مسأله 2 ـ حیض با شیر دادن جمع می شود. و در این که با حاملگی جمع می شود، دو قول است و اقوی آن است که با حاملگی هم جمع می شود؛ اگرچه وقوع آن نادر است، پس حکم می شود به حیض بودن خونی که حامله می بیند در صورتی که دارای شرایط و صفات حیض باشد اگرچه بعد از آشکار شدن حملش باشد، لیکن اگر از عادتش بیست روز بگذرد و خونی ببیند سزاوار نیست ترک احتیاط کند، به این که بین تروک زن حائض (کارهایی را که حائض باید ترک کند) و اعمال مستحاضه جمع نماید.
مسأله 3 ـ وقتی که خون حیض ـ هرچند با انگشت و مانند آن ـ خارج شود، اگرچه به مقدار سر سوزن باشد، بدون اشکال، صفت حیض پیدا شده و احکام حیض بر آن مترتب می شود. همان طور که در بقای صفت حیض و استمرار آن، آلودگی باطن به خون حیض هرچند اندک باشد ـ به نحوی که اگر پنبه را داخل نماید، آلوده شود ـ بدون اشکال کفایت می کند، اما اگر خون از محل خود به فضای فرج بریزد به نحوی که می توان آن را با انگشت و مانند آن بیرون آورد ولی هنوز بیرون نیامده باشد، آیا صفت حیض پیدا شده و احکام آن مترتب می گردد یا نه؟ محل تأمل و اشکال است، پس احتیاط را ترک نکند به این که بین تروک زن حائض و افعال زنی که در حال پاکی است جمع نماید و در این صورت بعید نیست که جایز باشد خون را ولو با وسیله ای بیرون آورد و احکام حائض را اجرا نماید.
مسأله 4 ـ اگر در اصل بیرون آمدن خون شک کند حکم به عدم آن می شود. همچنین اگر شک کند آنچه خارج شده، خون است یا از فضولات دیگر، محکوم به طهارت از حدث وخبث است. و اگر بداند آنچه بیرون آمده خون است ولیکن مردد باشد بین این که از موضع مخصوص (رحم) بیرون آمده یا از جای دیگر، تنها محکوم به طهارت از حدث می باشد و در این سه صورت جستجو لازم نیست. و اگر بداند خون (از رحم) خارج شده ولیکن مشتبه باشد صوری دارد که حکم آن ها در مسائل بعد معلوم می شود.
مسأله 5 ـ اگر خون حیض با خون بکارت مشتبه شود، مانند آن که پرده بکارت پاره شده و خون بسیاری که قطع نمی شود جاری گردد و در این که آن خون از حیض یا از
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 54 بکارت یا از هر دو است، شک نماید، باید با داخل نمودن پنبه و کمی تأمل و سپس بیرون آوردن، آن را آزمایش کند و احوط و اولی آن است که بعد از داخل نمودن پنبه مدتی آن را رها کند و سپس آهسته آن را بیرون آورد، پس اگر اطراف آن، طوق وار آلوده باشد، خون بکارت است ـ اگرچه صفات حیض را داشته باشد ـ و اگر خون به داخل پنبه فرو رفته باشد حیض است. و این آزمایش واجب است، ولی معلوم نیست که شرط صحت عمل زن باشد، پس (اگر این آزمایش را انجام نداد) اقوی آن است که اعمالش در صورتی که با قصد قربت انجام گرفته باشد و معلوم شود که حیض نبوده، صحیح است. و اگر آزمایش امکان نداشت رجوع به حالت سابقش ـ پاکی یا حیض ـ می نماید و بنا را بر آن می گذارد و در صورتی که حالت سابقش را نداند باید احتیاط کند و بین تروک حائض و افعال زنی که در حال پاکی است جمع نماید.
مسأله 6 ـ ظاهر آن است که دو علامت یاد شده ـ آلوده شدن اطراف پنبه و یا فرو رفتن خون در آن ـ در همه جا علامت بکارت و حیض می باشند، حتی اگر در باکره بودن یا افضا (پاره شدن پرده بکارت) شک شود و در این صورت نیز وجوب آزمایش خالی از وجه نیست.
مسأله 7 ـ اگر خون حیض با خون زخمی که در داخل مجرا است مشتبه شود بعید نیست آزمایش واجب باشد، پس اگر خون از طرف چپ بیرون بیاید حیض است، وگرنه خون زخم است. لیکن ترک احتیاط ـ حتی در صورتی که حالت سابقه معلوم باشد ـ سزاوار نیست. البته اگر آزمایش ممکن نباشد باید بر طبق حالت سابقه عمل نماید و اگر حالت سابقه را نداند باید بین اعمال زنی که در حال پاکی است و تروک زن حائض جمع نماید.
مسأله 8 ـ حداقل حیض سه روز و حداکثر آن مانند حداقل طهر (پاکی) ده روز است، بنا بر این هر خونی را که زن کمتر از سه روز و یا بیشتر از ده روز ببیند حیض نیست. و همچنین است آنچه را که زن بعد از قطع شدن خونی که بر اساس عادت و مانند آن، حکم به حیض بودن آن شده بود، بدون آن که ده روز فاصله بیفتد، می بیند و نمی توان حکم به
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 55 حیض بودن هر دو خون و پاکی میان آن ها کرد ـ نظر به این که مدت ایام دو خون با روزهای پاکی که بین آن ها واقع شده است روی هم بیشتر از ده روز می شود ـ حیض نیست، بلکه این خون استحاضه است، مانند این که زنی که عادت ماهانه دارد، مثلاً هفت روز خون در ایام عادت ببیند سپس هفت روز قطع شود و پس از آن سه روز دیگر ببیند که خون دوم حیض نیست بلکه استحاضه است.
مسأله 9 ـ بنابر اقوی پی در پی بودن در روزهای سه گانه (حداقل حیض) معتبر است، بنا بر این سه روز خون دیدن در ضمن ده روز کفایت نمی کند مانند آن که یک روز یا دو روز خون ببیند و قطع شود سپس قبل از تمام شدن ده روز به مقداری که با آن، سه روز تکمیل شود خون ببیند، لیکن ترک احتیاط سزاوار نیست به این که هم به وظیفۀ حائض و هم به وظیفۀ زنی که حائض نیست عمل کند. و در پی در پی بودن خون، استمرار عرفی کفایت می کند، بنا بر این قطع شدن خون در فواصل مختصری که متعارف بین زن ها است، ضرر نمی رساند همان طور که ظاهراً تلفیق در روزها کفایت می کند، مثل آن که از ظهر روز اول تا ظهر روز چهارم خون ببیند.
مسأله 10 ـ مقصود از «روز»، ما بین طلوع فجر و غروب آفتاب است، پس شب ها از این سه روز بیرون است، بنا بر این اگر زنی از طلوع فجر تا غروب آفتاب خون ببیند و قطع شود و سپس دو روز دیگر ـ در ضمن ده روز ـ مثل روز اول خون ببیند، نزد مجتهدی که پی در پی بودن را معتبر نمی داند، کافی است (وحائض می باشد)، ولی بنابر اعتبار پی در پی بودن که اقوی است اگر ابتدای بیرون آمدن خون، اول روز باشد فقط دو شب میانی، جزء سه روز حساب می شود (که باید در این دو شب هم خون قطع نشود) ولی اگر ابتدای بیرون آمدن آن، اول شب و یا به صورت تلفیق باشد، مانند مثال گذشته، هر سه شب جزء سه روز محسوب می شود.
مسأله 11 ـ زن حائض، یا صاحب عادت است یا صاحب عادت نیست. و دومی یا مبتدئه است و آن زنی است که هرگز خون حیض ندیده است و یا مضطربه است و آن زنی است که چندین بار حیض دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده است و یا ناسیه است و آن
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 56 زنی است که عادت خود را فراموش کرده است. و زنی که دو مرتبه، پشت سر هم خون ببیند که وقت (مثلاً در اول هر دو ماه) و یا عدد (مثلاً هفت روز در هر یک از دو ماه متوالی) و یا هر دوی آن ها مثل هم باشد، صاحب عادت می شود. پس با این دوبار خون دیدن یا صاحب عادت وقتیه و یا عادت عددیه و یا عادت وقتیۀ عددیه می شود. و از آن جایی که صاحب عادت وقتیه تنها و بلکه صاحب عادت عددیه تنها، با دو مرتبه خون دیدن خالی از اشکال نیست، لذا سزاوار است احتیاط ترک نشود.
مسأله 12 ـ بدون اشکال یک مرتبه خون دیدن بر خلاف عادت، موجب از بین رفتن عادت نمی شود. همان طور که اگر دو مرتبه مثل هم خون ببیند، بدون اشکال عادت اولش از بین رفته و عادت دیگری پیدا می کند. و اگر مکرراً بر خلاف عادتش خون ببیند ولیکن مثل هم نباشند، در این که عادت اولش از بین برود دو قول است؛ و قول اقوی آن است که در صورتی که مکرراً بر خلاف عادتش خون ببیند، به طوری که عرفاً بگویند این زن ایام مشخصی ندارد، عادت اولش از بین می رود. اما اگر دو مرتبه (بر خلاف عادتش) خون ببیند و مثل هم نباشند، در بقای عادت اولش تأمل است.
مسأله 13 ـ صاحب عادت وقتیه ـ خواه صاحب عادت عددیه هم باشد یا نباشد ـ به محض دیدن خون در وقت عادتش باید به احکام حائض عمل کند. بنا بر این باید عبادت را ترک کند، چه خون اوصاف حیض را داشته باشد یا نداشته باشد، وهمچنین است اگر یک یا دو روز یا بیشتر قبل از عادت و یا بعد آن خون ببیند، به طوری که گفته شود وقت حیض وعادتش جلو و یا عقب افتاده است، پس اگر بعداً معلوم شود که حیض نبوده چون خونی را که دیده کمتر از حداقل حیض (سه روز) بوده است، باید عبادت هایی را که ترک کرده قضا نماید. اما زنی که صاحب عادت وقتیه نیست به محض دیدن خون در صورتی که دارای صفات حیض باشد، باید به احکام حائض عمل کند. و اگر دارای صفات حیض نباشد باید با جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند، پس اگر این خون سه روز ادامه پیدا کرد آن را حیض قرار می دهد، و اگر از سه روز بیشتر شد تا ده روز، اضافه را نیز حیض قرار می دهد، بنا بر این به وظایف حائض اکتفا می کند و نیازی به رعایت اعمال مستحاضه ندارد، اگرچه ترک احتیاط سزاوار نیست.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 57 مسأله 14 ـ صاحب عادت وقتیه اگر در وقت عادت و قبل از آن، یا در وقت عادت و بعد از آن، یا در وقت عادت و قبل و بعد از آن خون ببیند در صورتی که در مجموع از ده روز بیشتر نشود همه را حیض قرار می دهد. و اگر از ده روز بیشتر شود فقط روزهای عادت را حیض و بقیه را استحاضه قرار می دهد.
مسأله 15 ـ اگر زنی سه روز متوالی خون ببیند و به مقدار کمتر از ده روز خونش قطع شود، سپس سه روز یا بیشتر خون ببیند، در صورتی که همۀ روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط آن ها پاک بوده از ده روز بیشتر نباشد تمامی روزهایی که خون دیده حیض است و روزهای پاکی وسط هم ملحق به آن است؛ چه آن دو خون یا یکی از آن ها اوصاف حیض را داشته باشد یا نداشته باشد، و چه صاحب عادت بوده و آن دو خون یا یکی از آن ها با عادتش مصادف شود یا نه، و در صورتی که مجموع آن دو خون و پاکی میان آن دو بیشتر از ده روز باشد و هر کدام از آن دو خون و نقاء (پاکی) کمتر از ده روز باشد، پس اگر صاحب عادت است و یکی از آن دو خون در عادت بوده فقط همان را حیض قرار می دهد نه دیگری را، همچنین اگر قسمتی از روزهای یکی از آن دو خون در عادت باشد نه دیگری فقط همان خون را حیض قرار می دهد نه خون دیگری را. و همچنین اگر صاحب عادت عددیه است و عدد یکی از آن دو خون مساوی عادتش باشد باید همان را حیض قرار دهد نه دیگری را، و این موافقت و مساوات خون با عدد صاحب عادت عددیه، بنابر اقوی مقدم است بر تمیز و تشخیص به اوصاف (که یکی دیگر از راه های شناخت و اثبات حیض است). و اگر زن صاحب عادت نیست یا هیچ یک از آن دوخون و یا قسمتی از یکی از آن دو در عادت نباشد (در این صورت) آن خونی را که دارای صفات حیض است باید حیض قرار دهد نه دیگری را. و اگر صاحب عادت وقتیۀ عددیه است و مقداری از یکی از آن دو خون در وقت عادت بوده ولیکن عدد ایام خون مساوی عدد عادت نباشد و عدد ایام خون دوم به مقدار عادت بوده ولیکن در غیر وقت عادت واقع شود در هر دو خون باید با جمع بین تروک زن حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند. و اگر اوصاف هر دو خون یکی است و هیچ یک از آن دو ـ نه همه اش و نه بعضش ـ در وقت عادت واقع نشود و مساوی عدد عادت هم نباشد، بنابر احتیاط
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 58 (واجب) ـ اگر اقوی نباشد ـ باید خون اول را حیض قرار داده و تا پایان ده روز احتیاط کند، پس اگر سه روز خون و سه روز پاکی و سپس شش روز خون ببیند باید سه روز اول را حیض قرار دهد و تا پایان ده روز احتیاط کند؛ یعنی بین تروک زن حائض و افعال زنی که در حال پاکی است در آن سه روز پاکی که در بین دو خون واقع شده است و بین تروک زن حائض و افعال مستحاضه در زمان دیدن خون دوم تا پایان ده روز، جمع نماید.
مسأله 16 ـ صاحب عادت اگر بیشتر از عادتش خون ببیند و از ده روز تجاوز نکند تمام آن حیض است.
مسأله 17 ـ زنی که عادتش در هر ماه یک مرتبه است اگر در یک ماه با فاصلۀ حداقل پاکی (ده روز) دو مرتبه خون ببیند، پس اگر یکی از آن دو خون در وقت عادت است آن را حیض قرار می دهد، و خون دیگر را هم اگر اوصاف حیض داشته باشد حیض قرار می دهد و اما اگر دارای صفات استحاضه باشد باید با جمع بین تروک زن حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند. و اگر هر دو خون در غیر وقت عادت باشند، باید هر دو را حیض قرار دهد؛ چه هر دو اوصاف حیض را داشته باشند، چه هر دو فاقد اوصاف باشند و چه یکی دارای اوصاف و دیگری فاقد آن باشد، اگرچه در خون دوم در صورت دوم (جایی که هر دو خون فاقد اوصاف حیض می باشد) و در خونی که فاقد اوصاف حیض است در صورت سوم (جایی که فقط یکی از آن ها دارای اوصاف حیض می باشد) سزاوار نیست که احتیاط ترک شود.
مسأله 18 ـ زن مبتدئه و مضطربه و زنی که عادتش ده روز است اگر قبل از ده روز خون ظاهراً قطع شود و احتمال دهند که خون در باطن باقی مانده است واجب است استبراء نمایند به این صورت که پنبه و مانند آن را داخل نموده کمی صبر نمایند سپس آن را بیرون آورند، پس اگر پنبه پاک بیرون آمد باید غسل کرده نماز بخوانند و اگر پنبه آغشته ـ هر چند به زردی ـ بیرون آمد، باید صبر کنند تا پاک شوند یا ده روز بگذرد، پس اگر از ده روز تجاوز نکرد همۀ آن حیض است و اگر تجاوز کرد حکم آن در آینده بیان می شود. و زنی که عادتش کمتر از ده روز است اگر قبل از پایان عادتش خون ظاهراً قطع شود باید استبراء کند، پس اگر پنبه پاک بود، غسل کرده نماز می خواند وگرنه باید تا پایان عادتش صبر کند،
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 59 پس اگر خون تا پایان عادتش باقی بود و در آخر عادت به کلی قطع شد، باید غسل کرده نماز بخواند. و همچنین است اگر در پایان عادت، خون ظاهراً قطع شود و پس از استبراء خود را پاک ببیند. ولی اگر خون در پایان عادت قطع نشود و از آن تجاوز نماید، بنابر اقوی مستحب است استظهار کرده و (تا روشن شدن تکلیفش) عبادت را تا ده روز ترک نماید، هرچند که اوصاف حیض را داشته باشد و این استظهار در یک روز (روز اول بعد از عادت) بنابر احتیاط، واجب است و در بیشتر از یک روز تا پایان ده روز ترک احتیاط به این که بین تروک زن حائض و افعال مستحاضه جمع نماید، سزاوار نیست و در این صورت اگر از ده روز نگذشت همۀ آن حیض است و اگر تجاوز کرد حکم آن بعداً می آید.
مسأله 19 ـ اگر بیش از ده روز خون ببیند ـ کم باشد یا زیاد ـ حیض او با پاکی اش (طهرش) مختلط شده است، پس اگر در وقت و عدد دارای عادت باشد باید خونی را که در روزهای عادت دیده اگرچه اوصاف حیض را نداشته باشد حیض قرار داده و بقیه هرچند دارای صفات حیض باشد، استحاضه است، و اگر هیچ گونه عادتی ـ نه وقتیه و نه عددیه ـ نداشته باشد به این که مبتدئه و یا مضطربه در وقت و عدد و یا ناسیه وقت و عدد باشد، پس در صورتی که رنگ خون مختلف باشد که مقداری سیاه یا قرمز و مقداری زرد باشد، باید به «تمیز» رجوع کند، بنا بر این خونی را که صفات حیض دارد باید حیض و غیر آن را استحاضه قرار دهد، مشروط بر این که آنچه که دارای صفات حیض است کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد و به شرط آن که خون دیگری که دارای صفات حیض باشد پس از خونی که دارای صفات حیض نبوده و از ده روز کمتر است با خون اول معارض نباشد، مثل آن که پنج روز خون سیاه و پنج روز زرد و سپس پنج روز خون سیاه ببیند. و اگر خونی که دارای اوصاف حیض است کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد، در این صورت به طور مطلق اوصاف خون را نادیده گرفتن و او را فاقد «تمیز» دانستن، محل اشکال است و بعید نیست که در مثال گذشته لازم باشد خون اول را که دارای صفات حیض است، حیض قرار داده آن را تا مقداری که وظیفه اش می باشد ـ هفت روز طبق روایات و یا مطابق عادت زنان خویشاوند ـ اضافه یا کم می نماید (یعنی اگر خون کمتر یا بیشتر از این وظیفه بود آن را تا مقدار این وظیفه حیض قرار می دهد). و اگر خون به یک
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 60 رنگ بود، زن فاقد «تمیز» است، پس اگر خویشانی که عادتشان یکسان باشد، ندارد بنابر احتیاط (واجب) ـ اگر اقوی نباشد ـ باید هفت روز از هر ماه را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر خویشانی مانند مادر، خواهر، خاله، عمه و غیر این ها دارد و می داند که عادت آن ها یکسان است، زن مبتدئه باید به آن ها رجوع کرده و مقدار عادت آن ها را برای خود حیض قرار دهد. و اما زنی که عادتی پیدا نکرده اگر نزدیکانی بدان صورت که گفته شد دارد و عادت آن ها کمتر یا بیشتر از هفت روز باشد باید در مقدار تفاوت بین عادت آن ها و هفت روز، احتیاط را ترک ننموده و جمع بین وظایف زن حائض و مستحاضه نماید.
مسأله 20 ـ بنابر احتیاط (واجب) ـ اگر اقوی نباشد ـ زنی که فاقد «تمیز» است به محض دیدن خون باید آن را حیض قرار دهد و با نداشتن نزدیکان ـ بدان صورت که در مسألۀ قبل گذشت ـ باید هفت روز را حیض قرار دهد، و بعید نیست با داشتن چنین خویشانی واجب باشد از نظر عدد، مقدار عادت آن ها را حیض قرار بدهد. و در هر صورت اگر خون بیش از یک ماه ادامه پیدا کند باید بین ماه ها هماهنگی ایجاد کند، که اگر در ماه اول، روز اول آن خون ببیند، باید در ماه های بعدی هم همان وقت را حیض قرار دهد و اگر در نیمۀ آن خون ببیند باید در ماه های بعدی نیز، وسط ماه را حیض قرار دهد.
مسأله 21 ـ زنی که فقط دارای عادت وقتیه است اگر بیش از ده روز خون ببیند، باید وقت عادتش را حیض قرار دهد و در عدد، اگر تمیزی باشد که امکان مراعات آن در وقت عادت باشد باید رجوع به آن تمیز نماید، وگرنه به عادت خویشان نزدیکش بدان شرط که گذشت رجوع کند و با نداشتن چنین نزدیکانی یا نبودن شرایطی که گفته شد، باید هفت روز را در وقت عادتش حیض قرار دهد. و زنی که فقط دارای عادت عددیه است، باید از نظر عدد، عادتش را حیض قرار دهد و از نظر وقت، اگر تمیزی باشد که موافق با عدد باشد، باید رجوع به آن تمیز نماید و همچنین است اگر خون تمیز داشته ولی با عدد عادتش مطابق نباشد که در این صورت اگر خون دارای تمیز، کمتر از عادتش باشد، باید تا مقدار عادتش بر آن افزوده و آن را هم حیض قرار دهد، و اگر خون دارای تمیز بیشتر از عدد عادتش باشد، باید فقط به مقدار عادتش حیض قرار دهد. و اگر به هیچ وجه تمیز نداشته باشد، باید ـ چنان که گذشت ـ عدد عادتش را از اول دیدن خون قرار دهد.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 61