احکام نجاسات
مسأله 1 ـ در صحت نماز و طواف ـ چه واجب و چه مستحب ـ پاک بودن بدن، حتی مو و ناخن و بقیۀ توابع بدن، و پاک بودن لباس ساتر عورت و غیر ساتر شرط است، مگر در نجاسات و متنجّس هایی که استثنا شده است. و مقدار کم نجاست اگرچه به اندازۀ سر سوزن باشد مانند زیاد آن است، مگر در آنچه که استثنا شده. و نیز در صحت نماز، پاک بودن جایی که پیشانی را در حال سجده بر آن می گذارند، شرط است نه جاهای دیگر، که اگر نجاست آن ها باعث سرایت نجاستی که از آن عفو نشده، به بدن یا لباس نمازگزار نباشد، مانعی ندارد. و برطرف کردن نجاست (تطهیر کردن) از تمام قسمت های مساجد، چه زمین و چه ساختمان آن واجب است ـ حتی بنابر احتیاط (واجب) طرف بیرون دیوار مسجد هم، چنین است ـ همان طور که نجس کردن مساجد حرام است. و مشاهد مشرفه و ضریح های مقدسه و هرچه که تعظیم آن شرعاً واجب دانسته شده است به طوری که نجس کردن آن منافات با تعظیم آن دارد مثل تربت شریف حسینی بلکه تربت شریف رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و سایر امامان علیهم السلام و قرآن کریم حتی جلد و قاب آن، حتی بنابر احتیاط (واجب) کتاب های حدیث ائمۀ معصومین علیهم السلامبلکه بنابر اقوی اگر هتک آور باشد و حتی در بعضی از این موارد هرچند هتک آور نباشد (همه این ها) ملحق به مساجد است و تطهیر آنچه که ذکر شد واجب کفایی است و اختصاصی به نجس کنندۀ آن ها ندارد. چنان که ـ در صورت قدرت داشتن ـ وجوب تطهیر آن ها فوری است. و اگر تطهیر متوقف بر هزینه باشد، واجب است و آیا هزینه به عهدۀ نجس کنندۀ آن ها است؟ خالی از وجه نیست. و اگر تطهیر مسجد مثلاً متوقف بر کندن زمین آن یا خراب کردن قسمتی از مسجد باشد جایز بلکه واجب است و بنابر وجهی قوی خسارت تعمیر مسجد به عهدۀ کسی است که آن را
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 133 نجس کرده است. و اگر نجاستی را مثلاً در مسجد ببیند و وقت نماز هم رسیده باشد باید فوراً آن را تطهیر نماید و تطهیر را بر نمازی که وقتش وسیع است، مقدم بدارد. و اگر با داشتن قدرت، تطهیر نکرد و به نماز مشغول شد، معصیت کرده، لیکن بنابر اقوی نمازش صحیح است. و اگر وقت نماز تنگ است باید آن را بر تطهیر مسجد مقدم کند.
مسأله 2 ـ بنابر احتیاط (واجب) حصیر و فرش مسجد مانند خود مسجد است که نجس کردن آن حرام و تطهیر آن ـ اگرچه به بریدن جای نجس باشد ـ واجب است.
مسأله 3 ـ فرقی بین مسجد آباد و مخروبه و متروک نیست، بلکه مسجدی که عنوان آن تغییر داده شده ـ مثل این که غصب گردیده و خانه یا کاروانسرا یا دکان شده باشد ـ بنابر احتیاط (واجب) همین حکم را دارد.
مسأله 4 ـ اگر معلوم باشد که واقف مسجد، بعضی از قسمت های آن را جزء مسجد قرار نداده، آن قسمت حکم مسجد را ندارد. و اگر مسجد بودن قسمتی مشکوک باشد در صورتی که نشانه ای بر مسجدیّت آن نباشد ملحق به مسجد نمی شود.
مسأله 5 ـ همان طور که نجس کردن قرآن کریم حرام است، نوشتن آن با رنگ نجس (هم) حرام است و اگر از روی ندانستن یا عمد، با رنگ نجس نوشته شده باشد، در صورتی که قابل محو است باید آن را محو نمود و در غیر آن، مثل رنگ چاپ (که محو نمی شود) باید تطهیر شود.
مسأله 6 ـ کسی که عمداً با نجاست نماز بخواند نمازش باطل است و اعادۀ آن ـ چه در وقت و چه خارج وقت ـ واجب است. و کسی که نجاستی را فراموش کرده مانند کسی است که عمداً چنین کرده است. و کسی که نجاست را تا وقتی که از نماز فارغ شود نمی دانسته نمازش را ـ چه در وقت و چه خارج وقت ـ اعاده نمی کند؛ اگرچه احتیاط (مستحب) اعاده کردن آن است. و اگر در اثنای نماز علم به نجاست پیدا کند، چنانچه نداند که از قبل بوده یا همان موقع نجس شده و برطرف کردن آن به وسیلۀ در آوردن لباس یا غیر آن به طوری که منافات با خواندن نماز نداشته باشد ممکن باشد و ستر عورت هم باقی بماند، باید این کار را بکند و بقیۀ نماز را بخواند. و اگر برطرف کردن آن ممکن نباشد
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 134 در وسعت وقت باید آن نماز را رها کرده و از نو نماز بخواند و اگر وقت وسعت نداشته باشد و بیرون آوردن لباس و برهنه خواندن نماز ممکن باشد باید بنابر اقوی چنین کند و اگر ممکن نباشد، باید به همان صورت، نماز بخواند. وهمچنین است اگر نجاست در اثنا به او برسد، و چنانچه بداند که نجاست قبل از آن بوده (و همان موقع نجس نشده) در صورت وسعت وقت، باید از نو، نمازش را بخواند و فرقی بین فروض آن نیست.
مسأله 7 ـ اگر ساتر عورتی که دارد منحصر در همان نجس باشد، چنانچه درآوردن آن به خاطر سردی هوا و مانند آن ممکن نباشد، در صورت تنگی وقت یا در صورتی که احتمال از بین رفتن عذر را ـ به نحو احتمال عقلایی ـ نمی دهد، باید با همان ساتر نجس نماز را بخواند و اعاده ندارد و اگر درآوردن آن ممکن است بنابر اقوی در تنگی وقت باید برهنه نماز بخواند، بلکه با وسعت وقت هم اگر احتمال از بین رفتن عذر را ندهد، باید نماز را به طور برهنه بخواند و قضا بر او نیست.
مسأله 8 ـ اگر لباس پاک با لباس نجس مشتبه شود در صورتی که غیر از آن دو، لباس دیگری ندارد، باید با هر دوی آن ها نماز بخواند (نماز را تکرار کند). و اگر این اندازه وقت نباشد، بنابر احتیاط (واجب) باید در صورت امکان، برهنه نماز بخواند و در خارج وقت با لباس پاک قضا نماید. و در صورتی که برهنه خواندن، ممکن نباشد باید با یکی از آن ها نماز را بخواند و بنابر احتیاط (واجب) با لباس پاک قضا نماید. و در چنین فرضی اگر سه جامه یا بیشتر داشته باشد که مورد شبهه باشند (یعنی معلوم نباشد که نجس کدام یک از آن ها است ) باید نماز را تکرار کند تا علم پیدا کند که با لباس پاک نماز خوانده است.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 135