اقسام عمره
مسأله 1 ـ عمره مانند حج، به واجب اصلی و واجب عرضی ومستحب تقسیم می شود. پس عمره در اصل شرع (مقدس اسلام) با شرایطی که در حج معتبر است بر هر مکلّف در طول عمرش یک مرتبه واجب است. و عمره مانند حج، وجوب فوری دارد. و در وجوب عمره، استطاعت داشتن برای حج شرط نیست، بلکه استطاعت داشتن برای عمره در وجوب آن کفایت می کند اگرچه استطاعت برای حج حاصل نشده باشد. چنان که عکس این مطلب هم، چنین است، که اگر برای حج استطاعت پیدا کرد و برای عمره مستطیع نبود، حج واجب می شود و عمره وجوب پیدا نمی کند.
مسأله 2 ـ عمرۀ تمتع، از عمرۀ مفرده کفایت می کند. و آیا عمرۀ مفرده در صورتی که استطاعتش را داشته باشد، بر کسی که وظیفه اش حج تمتع است و مستطیع برای حج نباشد، واجب می شود یا نه؟ مشهور بین فقها آن است که واجب نیست؛ و همین اقوی
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 458 است. بنا بر این بر اجیر که از عمل نیابت حج فارغ شده اگرچه استطاعت عمرۀ مفرده را دارد و در مکه می باشد، واجب نمی شود. و همچنین بر کسی که متمکن از عمرۀ مفرده می باشد ولی به خاطر مانعی برای حج تمکن ندارد، واجب نمی باشد لیکن احتیاط (مستحب) آن است که عمرۀ مفرده را به جا آورد.
مسأله 3 ـ گاهی عمره به واسطۀ نذر، قسم، عهد، شرط ضمن عقد، اجیر شدن و فاسد کردن آن واجب می شود؛ اگرچه تعبیر و اطلاق وجوب بر آن در غیر مورد اخیر (فاسد کردن) بنابر تحقیق از روی مسامحه است. و برای وارد شدن به مکه نیز عمره واجب می شود؛ به این معنی که بدون عمره وارد شدن به مکه حرام است، زیرا وارد شدن به مکه به جز با احرام جایز نیست مگر در بعضی از موارد (که بدون احرام جایز است) و از جملۀ آن موارد است: کسی که شغلش اقتضا کند مکرراً وارد شود و خارج گردد مانند هیزم فروش و خار کن؛ و اما این که هرکس که ورودش به مکه تکرار می شود، از حرمت ورود به مکه بدون احرام، استثنا شود مورد اشکال است. و موارد دیگری هم وجود دارد، مانند مریض و مبطون، که در محل خود ذکر شده است. و در غیر آنچه که ذکر شد، عمره مستحب است و تکرار عمره مانند حج مستحب است. و در مقدار فاصله بین دو عمره (علما) اختلاف دارند و احتیاط (واجب) آن است که در فاصلۀ کمتر از یک ماه به قصد رجاء آورده شود.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 459