سبب جنابت
مسأله 1 ـ سبب جنابت دو چیز است:
اول: خارج شدن منی و آنچه در حکم آن است، که عبارت است از رطوبت مشتبهی که قبل از استبراء به بول خارج می شود و تفصیل آن ان شاء الله خواهد آمد. و شرط است که منی بیرون بیاید پس اگر منی از جای خودش حرکت کرده ولیکن بیرون نیامده باشد، موجب جنابت نمی شود. چنان که شرط است که منی از خود شخص باشد بنا بر این اگر منی مرد از زن خارج شود موجب جنابت زن نمی شود، مگر آن که بداند منی خودش با منی مرد مختلط شده است. و در صورت علم به منی بودن (آنچه بیرون آمده) اشکالی در
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 44 تحقق جنابت نیست. و اگر نداند، معیار شناختن آن در شخص سالم این است که با فشار و شهوت خارج شده و موجب سستی بدن گردد و ظاهر این است که در شخص بیمار و زن، تنها شهوت کفایت می کند ولی ضمیمه کردن وضو به غسل ـ مخصوصاً برای زن ـ در صورتی که مسبوق به طهارت نباشد احتیاطی است که ترکش سزاوار نیست. بلکه احتیاط (مستحب) آن است که در صورت جمع نبودن سه حالت فوق اگر مسبوق به حدث اصغر باشد هم غسل کند و هم وضو بگیرد و اگر مسبوق به طهارت باشد فقط غسل نماید.
دوم: جماع، اگرچه منی خارج نشود. و جماع به پنهان شدن حشفه در قبل یا دبر محقق می شود. و تحقق جماع در کسی که حشفه اش قطع شده به اندازه ای که صدق دخول کند، خالی از قوت نیست. پس با تحقق جماع هر دو جنب می شوند، و فرقی بین بچه (نا بالغ) و دیوانه و دیگران نیست، بنا بر این بر بچه و دیوانه بعد از آن که شرایط تکلیف حاصل شد، غسل واجب است، و غسل بچۀ ممیّز صحیح است و با غسل، حدث جنابت از او برطرف می شود.
مسأله 2 ـ اگر در لباسش منی ببیند و بداند که از خودش می باشد و بعد از آن غسل نکرده نمازهایی را که بعد از آن خوانده باید قضا نماید، و اما قضای نمازهایی که احتمال می دهد قبل از خروج منی خوانده است واجب نیست. و اگر بداند منی از خود او است و نداند از جنابتی است که بعد از آن غسل کرده و یا از جنابت دیگری است که بعد از آن غسل نکرده، ظاهر این است که غسل بر او واجب نیست اگرچه احتیاط (مستحب) آن است که غسل کند.
مسأله 3 ـ اگر منی در بیداری یا در خواب ـ با احتلام ـ از جای خود حرکت کند تا زمانی که بیرون نیامده غسل واجب نیست، پس اگر این حالت بعد از دخول وقت نماز باشد و آب برای غسل نداشته باشد بعید نیست که جلوگیری از خروج آن واجب نباشد اگرچه در صورتی که جلوگیری موجب ضرر نباشد، واجب نبودن آن مورد تأمل است، پس اگر منی خارج شد باید برای نماز تیمّم کند. البته اگر با طهارت باشد و چیزی که با آن تیمّم نماید هم ندارد، بعید نیست که جلوگیری از بیرون آمدن آن واجب باشد، مگر آن که
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 45 موجب ضرر باشد. و همچنین است حکم این که پس از رسیدن وقت نماز اختیاراً خود را با جماع کردن با همسر خودش به منظور لذت بردن جنب کند، بنا بر این اگر آبی برای غسل ندارد ولی چیزی که با آن تیمّم نماید دارد جماع کردن جایز است، ولی اگر چیزی که با آن تیمّم نماید هم نداشته باشد ـ چنان که گذشت ـ جایز نیست. و جواز جماع با همسر (در فرض مذکور) نه به خاطر لذت مورد تأمل است اگرچه بعید نیست.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 46