اقسام حج
حج سه قسم است: «تمتع» و «قران» و «افراد». و اوّلی بر کسی که از مکه دور است واجب می باشد و دو تای دیگر بر کسی که حاضر است یعنی دور نیست واجب می باشد. و حد دوری از هر طرف مکه بنابر اقوی چهل و هشت میل می باشد، و کسی که در سر این حد است ظاهر این است که وظیفه اش تمتع است، و اگر در این که منزلش داخل حد یا خارج از آن است شک نماید، واجب است فحص نماید. و اگر متمکن از فحص نباشد باید مراعات احتیاط نماید. آنچه که گذشت نسبت به حجة الاسلام است و اما حج نذری و مانند آن، پس شخص حق دارد هر نوع حجّی را که می خواهد نذر نماید، و همچنین است
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 459 حال هر دو عِدل آن (یعنی قسم و عهد) و اما حج افسادی تابع حجّی است که آن را فاسد کرده است.
مسأله 1 ـ کسی که دو وطن دارد که یکی از آن ها در کمتر از حد و دیگری در خارج از حد یا در سرحدّ می باشد لازم است که در هر کدام که بیشتر سکونت دارد واجب آن را انجام دهد، به شرطی که دو سال در مکه اقامت نکرده باشد، پس اگر هر دو وطن مساوی باشند چنانچه از هر دو وطن مستطیع باشد بین دو وظیفه مخیّر می باشد، اگرچه افضل آن است که تمتع را اختیار نماید و اگر از یکی از آن ها مستطیع باشد نه از دیگری لازم است که وظیفۀ وطن استطاعت را انجام دهد.
مسأله 2 ـ کسی که اهل مکه باشد و به بعضی از شهرها برود (از حد خارج شود) سپس به مکه برگردد احتیاط (واجب) آن است که واجب شخص مکّی را به جا آورد بلکه خالی از قوت نیست.
مسأله 3 ـ شخص آفاقی (بیرون از حد) در صورتی که مقیم مکه شود چنانچه این اقامت بعد از استطاعتش و وجوب حج تمتع بر او باشد، بدون اشکال حکم وجوب تمتع بر او باقی است؛ چه اقامتش در مکه به قصد توطّن باشد چه به قصد مجاورت ولو این که اقامتش بیشتر از دو سال باشد. و چنانچه مستطیع نبوده و بعد از اقامتش در مکه مستطیع شود، واجب او بعد از این که وارد سال سوم اقامتش شود به واجب شخص مکّی تبدیل می شود؛ لیکن به شرط آن که اقامتش به قصد مجاورت باشد و اما اگر به قصد توطن باشد بعد از این قصد، از همان اول، تبدیل به واجب شخص مکّی می شود. و در جایی که واجبش تبدیل به واجب شخص مکّی می شود نسبت به استطاعت هم حکم شخص مکی بر او بار است، بنا بر این در وجوب حج، استطاعتش از مکه کفایت می کند و در وجوب حج بر او شرط نیست که از شهر خودش استطاعت حاصل شود. و اگر بعد از اقامت در مکه ـ قبل از گذشت دو سال ـ استطاعت حاصل شد؛ لیکن به شرط آن که اگر مبادرت به حج می نمود پیش از گذشتن دو سال، حج واقع می شد، (در چنین وضعیتی) ظاهراً مانند این است که استطاعتش در شهر خودش حاصل شود، پس بر او حج تمتع واجب است
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 460 ولو این که استطاعت تا سال سوم یا بیشتر باقی بماند. و اما شخص مکّی در صورتی که به دیگر شهرها به عنوان این که مجاور آن ها باشد برود، حکم آن شهرها در متعیّن شدن تمتع بر او بار نمی شود، مگر این که آن جا را وطن خود قرار دهد و بعد از آن، استطاعت حاصل شود که در این صورت تمتع بر او متعیّن است ولو در سال اول باشد.
مسأله 4 ـ کسی که در مکه اقامت دارد، در صورتی که حج تمتع بر او واجب شود ـ مثل این که استطاعتش در شهر خودش حاصل شده باشد یا در مکه قبل از آن که واجبش تبدیل شود استطاعت پیدا کرده باشد ـ بر او واجب است برای احرام عمرۀ تمتع به میقات برود و احتیاط (واجب) آن است که به محلی که میقات سرزمینش است برود و از آن جا احرام ببندد، بلکه خالی از قوت نیست. و اگر توانایی نداشته باشد، برگشتن تا ادنی الحل کفایت می کند و احتیاط (مستحب) آن است که به آن جایی که از خارج حرم تمکن دارد و نرسیده به میقات است برگردد، و اگر تا ادنی الحل نمی تواند خارج شود از همان موضع و جای خودش محرم شود و احتیاط (مستحب) آن است که تا جایی که می تواند، برود.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 461