احکام جنب
از جمله احکام جنب این است که: اموری برغسل جنابت متوقف است ـ به این معنی که غسل، شرط صحت آن اعمال می باشد ـ : اول ـ تمام اقسام نماز و اجزای فراموش شدۀ آن به جز نماز میّت. و اقوی آن است که دو سجدۀ سهو مشروط به آن نیست، اگرچه احوط (استحبابی) است. دوم ـ طواف واجب، بلکه بعید نیست در طواف مستحب هم شرط باشد. سوم ـ روزۀ ماه رمضان و قضای آن ـ به این معنی که اگر عمداً یا از روی فراموشی بدون غسل داخل صبح شود روزه اش باطل است ـ اما سایر روزه ها اگر واجب نباشند و در حال جنابت داخل صبح شود روزه اش باطل نمی شود، و اگر روزۀ واجب باشد احتیاط ترک نشود به این که عمداً تا صبح جنب باقی نماند. البته جنابت عمدی در بین روز، تمام اقسام روزه حتی روزۀ مستحب را باطل می کند و جنابت غیر عمدی (در روز) مثل احتلام به روزه ها حتی روزۀ ماه رمضان ضرر نمی رساند.
و از جمله احکام جنب این است که: چند چیز بر جنب حرام است: اول ـ مسّ نوشتۀ قرآن به شرحی که در احکام وضو گذشت و مسّ نام خدای تعالی و سایر اسامی و صفات مختص خدا و همچنین است بنابر احتیاط (واجب) اسامی پیامبران و ائمه علیهم السلام. دوم ـ داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم اگرچه به طور عبور باشد. سوم ـ توقف در سایر مساجد، بلکه دخول در آن ها به هر نحوی که باشد، مگر آن که به نحو عبور از مسجد باشد به این که از دری وارد شده و از درب دیگر خارج شود و یا برای برداشتن چیزی از این مساجد داخل شود که در این صورت اشکالی ندارد. و بنابر احتیاط (واجب) مشاهد مشرفه (حرم شریف امامان علیهم السلام) ملحق به مساجد است و احتیاط بیشتر آن است
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 46 که مشاهد مشرفه ملحق به مسجد الحرام و مسجد النبی باشد، چنان که در مشاهد مشرفه بنابر احتیاط رواق ملحق به داخل حرم می باشد. چهارم ـ گذاشتن چیزی در مساجد اگرچه از خارج مسجد و یا در حال عبور باشد. پنجم ـ خواندن سوره های عزائم چهارگانه ـ اقرأ، النجم، الم تنزیل و حم السجده ـ هرچند قسمتی از آن ها باشد حتی خواندن بسم الله الرحمن الرحیم به نیّت یکی از این سوره ها بر جنب حرام است.
مسأله 1 ـ اگر در مسجد الحرام و یا مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم محتلم شد و یا با جنابت عمداً یا سهواً و یا از روی ندانستن وارد یکی از آن دو مسجد گردید، واجب است برای خارج شدن تیمّم کند، مگر آن که زمان خروج کوتاه تر یا مساوی زمان توقف برای تیمّم باشد، که در این صورت بنابر اقوی باید بدون تیمّم خارج شود.
مسأله 2 ـ اگر شخص جنب باشد و آبی که می شود با آن غسل نمود در مسجد باشد، باید تیمّم کند و برای برداشتن آب داخل مسجد شود. و این تیمّم با به دست آوردن آب باطل نمی شود، بلکه پس از خارج شدن با آب یا بعد از غسل کردن باطل می شود. و آیا با این تیمّم غیر از داخل شدن در مسجد و توقف در آن به اندازۀ نیاز، کارهای دیگر هم جایز می شود؟ محل تأمل و اشکال است.
و از جملۀ احکام جنب این است که: چند چیز بر جنب مکروه است: مانند خوردن و آشامیدن و با وضو کراهت آن ها برطرف می شود و با شستن دست و صورت ومضمضه کردن کراهت آن تخفیف پیدا می کند و با شستن تنها دو دست کراهت، تخفیف کمتری پیدا می کند. و مانند خواندن بیش از هفت آیه از غیر سوره های عزائم و خواندن بیش از هفتاد آیه کراهت بیشتری دارد. و مانند مسّ جلد و ورق و حاشیه و بین خطوط قرآن مجید غیر از نوشتۀ آن. و مانند خوابیدن که کراهت آن با وضو رفع می شود و اگر آب نیافت تیمّم بدل از غسل و یا وضو بکند، و تیمّم بدل از غسل افضل است. و مانند خضاب کردن به حنا و غیر آن. و همچنین مکروه است شخصی که خضاب کرده قبل از رنگ گرفتن بدن، خود را جنب کند. و مانند جماع کردن، اگر پیش از آن به سبب احتلام جنب شده باشد. و مانند حمل قرآن یا آویزان کردن آن (مثل به گردن آویختن).
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 47