مقدمه و شرح از استاد سید جلال الدین آشتیانی
گفتار در اقسام«فتح»
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279-1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1386

زبان اثر : فارسی

گفتار در اقسام«فتح»

‏فتوح رسول اللّه، علیه و آله السلام، سه «فتح» است متفاوت از یکدیگر. و‏‎ ‎‏هر کدام دارای احکام خاص است: ‏

‏ ‏

‏أوّل الفتوح «الفتح القریب». قال اللّه تعالی: ‏«فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلک فَتْحاً قَریباً.»‎ ‎‏ترقی انسان از مقام نفس به مقام عقل منوّر به نور شرع و مطیع اوامر حق گردیدن و‏‎ ‎‏قبول تجلیات نوری و مکاشفات غیبیِ خاص مقام قلب، به اصطلاح ارباب عرفان‏‎ ‎‏و عارفان به لسان قرآن، «فتح قریب» است. این فتح مقدمه است برای عبور از مقام‏‎ ‎‏«قلب» به مقام «روح». کریمۀ ‏«نَصْرٌ مِنَ اللّه و فَتْحٌ  قَریبٌ.»‏ شاهد دیگری است بر این‏‎ ‎‏معنا. ‏

‏ ‏

‏قسم دوم از فتوحات نبویه «فتح مبین» است. این فتح در مقام «روح» تحقق‏‎ ‎‏یابد؛ و از آن به «قلبِ بالغ به مقام روح» تعبیر کرده اند. مرتبۀ روحیه همان مقام‏‎ ‎‏«واحدیت» و لاهوت است. فنای حاصل از «فتح مبین» فنای اسمائی و صفاتی نام‏‎ ‎‏دارد، و مقام «قاب قوسین» کنایه از آن است. علم خاص حق فی قوله: ‏«لا یُحیطونَ‎ ‎بشیءٍ مِنْ عِلْمِهِ إلّا بماشَاء»‏ عبارت است از علم حاصل از عمل در مقام فناء اسمائی که‏‎ ‎‏در ‏کنت سَمْعَه و بَصَره‏ به آن اشاره شده است. ‏

‏دیگر «فتح مطلق» است که خاص قلبِ بالغ به مقام سرّ است، و خاص مقام‏‎ ‎‏«قرب فرایض» و جمع بین القربین، یعنی نوافل و فرایض، می باشد. مقام «‏أو‎ ‎أدنی‏» اشاره به این فتح است؛ و کریمۀ «‏إذا جَاءَ نَصْرُاللّه و الفَتْحُ‏» فتح باب وحدت و‏‎ ‎‏فنای در «احدیت» است. فنای مطلق و استغراق در عین جمع و شهود ذاتی و ظهور‏‎ ‎‏نورالحق باسمه «الأحد» خاص حضرت ختم نبوت است. مراد از «ذنب» در کریمۀ‏‎ ‎‏مبارکۀ ‏«لیغفر لک اللّه ما تقدّم من ذنبک»‏ «گناه» اصطلاحی نیست؛ چه آنکه نزد ما، ‏‎ ‎‏معاشر الإمامیة، انبیاء معصوم اند. بلکه مراد از ‏«ما تقدم من ذنبک» هو المبعّدات التی‎ ‎فی السلسلة النزولیة اللازمة للتنزلات الوجودیة و تشأن الحقیقة الإلهیة بشؤونه و‎ ‎

کتابمصباح الهدایة الی الخلافة والولایةصفحه 163

صور کمالاته. و  «الذنب المتأخر» هو النقصانات و المبعدات، لکن فی السلسلة‎ ‎الصعودیة. و الإنسان الکامل الختمی و وراث أحواله و مقاماته تجبرتلک النقصانات‎ ‎و یمحوها و یسترها بالوصول إلی عین الحقیقة. و هذا معنی «المغفرة». فافهم و‎ ‎اخفض جناح عقلک، و لا تکن من الجاهلین. 

 

کتابمصباح الهدایة الی الخلافة والولایةصفحه 164