مراد به وطی به شبهه آن است که کسی نزدیکی کند با زنی به اعتقاد آنکه زن خودش هست و زن او نباشد یا عقد کند زنی را به اعتقاد آنکه عقد او صحیح است و نزدیکی کند، بعد معلوم شود عقد او صحیح نبوده.
مساله 1 ـ زنی که با او نزدیکی شده است به شبهه، باید عده نگهدارد، چه شوهردار باشد یا نباشد و چه زن و مرد هر دو در اشتباه باشند و چه مرد فقط، و احتیاط واجب عده نگاه داشتن است در صورتی که زن فقط در اشتباه بوده.
مساله 2 ـ عده از برای کسی که با او زنا شده است نیست، چه از زنا آبستن شده باشد یا نه.
مساله 3 ـ عدۀ نزدیکی به شبهه مثل عدۀ طلاق است به تفصیلی که گفته شد.
مساله 4 ـ زنانی که عده ندارند در طلاق مثل یائسه و غیر آن، در اینجا نیز عده ندارند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 392 مساله 5 ـ مرد در مدت عدۀ زن خودش که با او به طور اشتباه نزدیکی شده نمی تواند با او نزدیکی کند، و امّا دیگر از بهره های زن و شوهری را می تواند بردارد مثل بوسه و غیر آن.
مساله 6 ـ نفقۀ این زن در حال عده با شوهرش هست چه استمتاعات بر او جائز باشد و چه نباشد.
مساله 7 ـ مردی که با زنی به اشتباه نزدیکی کرده است می تواند او را در این عده به زنی بگیرد، اگر مانع دیگری نداشته باشد، لکن مردان دیگر نمی توانند او را بگیرند.
مساله 8 ـ زنی را که طلاق دادند به طلاق رجعی ـ و آن طلاقی است که شوهر می تواند در عده زن را به نکاح اول خود برگرداند ـ در حکم زن است؛ مادامی که در عده است باید مرد نفقه و کسوۀ او را بدهد و مرد و زن از هم ارث می برند و خواهر این زن بر مرد حرام است و کفن زن بر مرد است و زکات فطره اش با مرد است.
مساله 9 ـ زنی که به طلاق بائن از مرد جدا شد هیچ یک از احکام زوجیت را ندارد؛ چه در عده و چه در غیر عده.
مساله 10 ـ در طلاق بائن که گفته شد حکم زوجیت را ندارد، اگر زن از مرد آبستن باشد تا نزائیده از مرد حق نفقه و کسوه و محل سکونت دارد.
مساله 11 ـ در طلاق بائن و رجعی اگر مرد در حال مرض طلاق بدهد زن خود را و از وقت طلاق تا یک سال به همان مرض بمیرد زن از او ارث می برد، و امّا اگر بعد از سال بمیرد اگرچه به نصف روز یا کمتر، ارث از او نمی برد.
مساله 12 ـ ارث بردن زن در مسالۀ یازدهم سه شرط دارد: اول: آنکه بعد از گذشتن عده شوهر نکند. دوم: آنکه مرد از این مرض که در آن طلاق داده خوب نشود، پس اگر خوب شد و باز مریض شد و مرد زن از اوارث نمی برد، بلی در
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 393 طلاق رجعی اگر در زمان عده بمیرد ارث می برد. سوم: آنکه طلاق به خواهش زن واقع نشود، پس در طلاق خلع که به خواهش زن است و در طلاق مبارات که با التماس هر دوی آنها است ارث نمی برد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 394