مساله 1 ـ بعد از مرگ انسان می شود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی بجا نیاورده کسی را اجیر کنند، یعنی به او مزد بدهند تا آنها را بجا آورد، و اگر کسی بی مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مساله 2 ـ شخص اجیر لازم است که نماز را برای میت بجا آورد، به این ترتیب که قصد کند که با آن عمل، میت به خدا نزدیکی پیدا کند.
مساله 3 ـ اجیر باید میتی را که برای او نماز می خواند معین کند، و لازم نیست اسم او را ببرد، پس قصد نماز برای کسی که این مال برای نماز او داده شده، کفایت می کند.
مساله 4 ـ کسی که اجیر می شود نمازهای میت را بخواند و تمام اجرت را بگیرد اگر پیش از بجا آوردن نمازها بمیرد، چنانچه بر او شرط کرده باشند که نمازها را خودش بخواند، باید اجرت مقداری را که نخوانده از مال او به کسی که او را اجیر کرده بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، باید نصف پول را بدهند. و اگر شرط نکرده باشند که خودش بجا آورد، باید از مال او کسی را اجیر کنند تا بقیۀ آنها را بخواند. و اگر مالی نداشته باشد، بر ورثه اش لازم نیست که خودشان بجا آورند، یا دیگری را از مال خود اجیر کنند که بجا آورد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 127 مساله 5 ـ شخص اجیر باید در مسائل نماز یا مجتهد باشد یا آنها را از روی تقلید صحیح بداند.
مساله 6 ـ باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند که نماز را به طور صحیح انجام می دهد، و لازم نیست که عادل باشد.
مساله 7 ـ بچۀ نابالغ را که ممیز است می توانند اجیر کنند، ولی احتیاط مستحب آن است که اجیر به تکلیف رسیده باشد.
مساله 8 ـ کسی که نمی تواند در موقع نماز بایستد نمی شود او را برای نمازهای میت اجیر کرد. و اگر در موقعی که اجیر شد می توانست بایستد و بعد عاجز شد، باید صبر کنند تا عذرش برطرف شود و اگر وقتی که برای بجا آوردن نماز تعیین شده بگذرد و سالم نشود، باید پولی را که گرفته به کسی که او را اجیر کرده برگرداند.
مساله 9 ـ کسی که وظیفه اش تیمم یا جبیره است، احتیاط واجب آن است که او را برای خواندن نماز میت اجیر نکنند.
مساله 10 ـ اجیر در مسائل نماز باید به وظیفۀ خود عمل کند، اگرچه با وظیفۀ میت مخالف باشد، مثلاً اگر از کسی تقلید می کند که رایش با رای مجتهدی که میت از او تقلید می کرده در بعضی مسائل نماز مخالف است، باید به رای مجتهد خودش عمل کند.
مساله 11 ـ اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طرز مخصوصی بجا آورد، باید همان طور بجا آورد، بلی اگر شرط کنند به طرزی بجا آورد که آن طرز در نظر اجیر یا مجتهدی که از او تقلید می کند باطل است، احتیاط واجب آن است که برای آن اجیر نشود.
مساله 12 ـ اگر با اجیر شرط نکنند که عمل را به طرز مخصوصی بجا آورد، فقط باید عمل را به طوری که صحیح می داند بجا آورد.
مساله 13 ـ اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات بجا
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 128 آورد، احتیاط واجب آن است که مقداری از مستحبات را که معمول است بجا آوردن آنها، بجا آورد.
مساله 14 ـ مرد برای زن و زن برای مرد می تواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن و بقیۀ احکام نماز باید به وظیفۀ خودش عمل نماید.
مساله 15 ـ اگر می دانند که میت ترتیب نمازهایی را که نخوانده می دانسته باید آنها را به ترتیب بخوانند و با اجیر شرط کنند که به ترتیب بخواند، و اگر چند نفر را اجیر کنند تا هر کدام مقداری از آن را بجا آورد، برای هر یک وقت معلوم کنند تا نمازها به ترتیب بجا آورده شود. ولی اگر می دانند که میت ترتیب آنها را نمی دانسته یا شک دارند که می دانسته یا نمی دانسته، واجب نیست که طوری بخوانند که یقین کنند با ترتیب خوانده شده و می توانند چند نفر را اجیر کنند که همه در یک وقت بجا آورند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 129