مساله 1 ـ کسی که بدون وضو یا غسل یا تیمم به شرحی که گفته شده نماز بخواند؛ چه عمداً و چه سهواً نماز او باطل است، امّا اگر لباس یا بدنش به یکی ازنجاسات آلوده باشد دربعضی جاها به شرحی که گفته شد نماز اوصحیح است.
مساله 2 ـ کسی که عمداً یکی از کارهای واجب نماز را ترک کند؛ چه رکن باشد و چه غیر رکن، نمازش باطل است.
مساله 3 ـ کسی که عمداً یکی از کارهای نماز را به قصد نماز زیاد کند؛ چه رکن باشد و چه غیررکن، نمازش باطل است.
مساله 4 ـ کسی که بدون قصد نماز، ذکر و دعاهای مستحب را در نماز بخواند تا جایی که از صورت نمازگزار بیرون نرود، مانعی ندارد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 110 مساله 5 ـ چیزهایی که سهواً در نماز زیاد شود اگر رکن نباشد و آدمی را از صورت نمازگزار بیرون نبرد، مانعی ندارد.
مساله 6 ـ اگر سهواً یکی از اجزاء نماز را ترک کرد و قبل از گذشتن محل او متوجه شد باید بجا بیاورد، امّا اگر بعد از گذشتن محل او متوجه شد در صورتی که رکن نباشد، مانعی ندارد و نمازش باطل نمی شود.
مساله 7 ـ اگر در نماز، تشهد یا یک سجده را فراموش کرد و بعد از گذشتن محل متوجه شد، نمازش صحیح است و بعد از نماز باید قضاء تشهد یا سجده را بجا آورد.
مساله 8 ـ مقصود از گذشتن محل در نماز، وارد شدن در رکن بعد است، یعنی از تکبیر تا رکوع، محل تکبیر و تمام اجزاء حمد و سوره باقی است. از رکوع تا سجدۀ دوم، محل رکوع باقی است؛ گرچه احتیاط واجب است که رکوع را بجا آورد و نماز را تمام کند و بعد دوباره نماز بخواند، اگر بعد از رفتن به سجدۀ اول ملتفت شود. از سجده تا رکوع رکعت دوم، محل تشهد و باقی اجزاء باقی است.
مساله 9 ـ اگر بعد از تشهد و قبل از سلام گفتن متوجه شد که یک رکعت از نماز را نخوانده برخیزد و یک رکعت دیگر را بخواند و بعد تشهد و سلام بگوید.
مساله 10 ـ اگر بعد از سلام نماز متوجه شد که یک رکعت نماز را نخوانده تا وقتی که منافی بجا نیاورده، مثلاً حرف نزده و رو از قبله نگردانده، مانعی ندارد، برخیزد و یک رکعت دیگر را بخواند و تشهد و سلام بگوید، امّا اگر بعد از بجا آوردن منافی متوجه شد، نماز او باطل است و باید از اول بخواند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 111