مساله 1 ـ اگر کسی صاحب عادت باشد؛ چه وقتیه وچه عددیه وچه وقتیه و عددیه، به اینکه در یک ماه خلاف عادت خود خون ببیندعادت اوبه هم
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 38 نمی خورد، ولی اگر دو ماه پشت سر هم مانند یکدیگر؛ چه در وقت و یا در عدد و یا در هر دو خون ببیند عادت قبلی بهم می خورد و بعد از این باید به عادت دوم عمل نماید، و چنانچه دو ماه پشت سر هم برخلاف عادت خون ببیند و مثل یکدیگر نباشند عادت دیگر برایش پیدا نمی شود و بهم خوردن عادت سابقش محل اشکال است.
مساله 2 ـ زنی که عادت وقتیه دارد؛ چه عادت عددیه هم داشته باشد یا نداشته باشد، اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز بعد از عادت خون ببیند، به طوری که بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته، اگرچه آن خون نشانه های حیض را نداشته باشد، باید به احکامی که برای زنهای حائض گفته شد رفتار نماید، و اگر بعد بفهمد حیض نبوده، مثل آنکه پیش از سه روز پاک شود، باید عبادتهایی را که ترک کرده قضا نماید.
مساله 3 ـ اگر زن صاحب عادت وقتیه نباشد؛ چه عادت عددیه داشته باشد یا نداشته باشد، چنانچه خون دید اگر آن خون نشانه های حیض را دارد، باید به دیدن خون، به احکامی که برای حائض گفته شد رفتار نماید، و اگر نشانه های خون حیض را نداشته باشد، باید تا سه روز احتیاط نماید، یعنی کارهایی که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را بجا آورد، یعنی به دستوری که برای زن مستحاضه خواهد آمد، عبادتهای خود را انجام دهد، پس اگر دید خون تا سه روز پشت سر هم آمد و قطع نشد می فهمد که حیض بوده، و اگر قطع شد استحاضه است، و چنانچه بعد از سه روز باز خون قطع نشد، اگر روی هم رفته از ده روز بیشتر نشود تمام آن حیض است و به احکامی که برای حائض گفته شد عمل بنماید، ولی بهتر آن است بعد از سه روز اول هم احتیاط نماید، به آن طوری که در سه روز اول گفته شد.
مساله 4 ـ زنی که صاحب عادت وقتیه است، اگر چند روز پیش از عادت و همۀ روزهای عادت و چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 39 بیشتر نشود همه حیض است، و اگر از ده روز بیشتر شود، فقط خونی را که در روزهای عادت خود دیده حیض است و خونی که پیش از آن و بعد از آن دیده استحاضه می باشد، و باید عبادتهایی که در روزهای پیش از عادت و بعد از عادت بجا نیاورده قضا نماید، و اگر همۀ روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است، و اگر از ده روز بیشتر شود خونی که در ایام عادت دیده حیض و بقیه استحاضه است، و اگر همۀ روزهای عادت را با چند روز بعد از آن خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است، و اگر بیشتر شود فقط روزهای عادت حیض و باقی استحاضه است.
مساله 5 ـ اگر زنی بعد از آنکه سه روز یا بیشتر خون دید پاک شود و دوباره خون ببیند و فاصله بین دو خون کمتر از ده روز باشد و همۀ روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر نشود، تمام آن روزهایی که خون دیده و پاک بوده حائض است. و در این حکم فرقی نیست بین اینکه تمام خون یا بعض آن نشانه های حیض داشته باشد یا نداشته باشد، و همچنین فرقی نیست در اینکه زن صاحب عادت باشد یا نباشد.
مساله 6 ـ اگر زنی بعد از آنکه سه روز یا بیشتر خون دید، پاک شد و دوباره خون ببیند و فاصلۀ بین دو خون کمتر از ده روز باشد و همۀ روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر باشد، مثل آنکه چهار روز خون ببیند و چهار روز پاک شود و دوباره چهار روز خون ببیند، چند صورت دارد:
صورت اول: آنکه زن صاحب عادت باشد و تمام یکی از این دو خون در روزهای عادت واقع شود، و دیگری در ایام عادت نباشد، باید آن خونی که در ایام عادت واقع شده حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد.
صورت دوم: آنکه زن صاحب عادت باشد و مقداری از یکی از دو خون در
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 40 روزهای عادت باشد، و خون دیگر، نه تمام آن و نه مقداری از آن در روزهای عادت نباشد، باید خونی که مقداری از آن در ایام عادت بوده حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد.
صورت سوم: آنکه زن صاحب عادت عددیه باشد و یکی از دو خون، عددش موافق عدد عادت حیض باشد، باید آن را حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد.
صورت چهارم: آنکه صاحب عادت عددیه و وقتیه باشد، و مقداری از یکی از دو خون در ایام عادت باشد، ولی عددش به اندازه عدد عادت حیض نباشد و خون دیگر در روزهای عادت نباشد، ولی عددش به اندازۀ عدد عادت حیض باشد، باید در هر دو خون احتیاط نماید، یعنی کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای مستحاضه را بجا آورد.
صورت پنجم: آنکه زن صاحب عادت نباشد، و یا صاحب عادت باشد ولی هیچ یک از دو خون در روزهای عادت واقع نشود، پس اگر یکی از دو خون نشانه های حیض را داشته باشد و دیگری نداشته باشد، باید آن را که نشانه حیض دارد حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد، و اگر هردو نشانه های حیض را داشته باشند، و یا هر دو نشانه های حیض را نداشته باشند، بنابر احتیاط واجب باید خون اول را حیض و بعد از آن تا تمام شدن ده روز احتیاط نماید، مثلاً اگر سه روز اول را خون ببیند بعد سه روز پاک شود و دو مرتبه هفت روز خون ببیند، باید سه روز اول را حیض قرار دهد و سه روز پاکی را احتیاط نماید؛ یعنی کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و کارهایی که بر زن پاک واجب است بجا آورد، و در چهار روز از آن هفت روزی که خون دیده باز احتیاط نماید؛ یعنی کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای استحاضه را بجا آورد.
مساله 7 ـ زنی که معمولاً ماهی یک مرتبه خون می بیند، اگر در یک ماه دومرتبه خون ببیند و روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد،
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 41 چنانچه هیچ یک از دو خون در روزهای عادت نباشد هردو را حیض قرار دهد، و اگر یکی در روزهای عادت باشد و خون دیگر نشانه های خون حیض دارد، هردو را حیض قرار دهد، و اگر نشانه استحاضه دارد خونی که در روزهای عادت واقع شده حیض قرار دهد و در خون دیگر احتیاط نماید، یعنی کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای استحاضه را بجا آورد.
مساله 8 ـ اگر زنی که صاحب عادت است بیشتر از عادت خود خون ببیند، چنانچه از ده روز بیشتر نشود همه را حیض قرار دهد.
مساله 9 ـ زنی که عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند، خونی که در روزهای عادت دیده اگرچه نشانه های حیض را نداشته باشد حیض است، و خونی که بعد از روزهای عادت دیده اگر چه نشانه های حیض را داشته باشد استحاضه است، مثلاً زنی که عادت حیض او از پنجم ماه تا دهم ماه باشد، اگر از پنجم تا بیستم خون ببیند پنج روز اول آن حیض و ده روز بعد استحاضه می باشد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 42