مساله 1 ـ واجب است نماز خواندن بر میت مسلمان، اگرچه بچه ای باشد که به شش سال رسیده باشد و پدر و مادر یا یکی از آنها مسلمان باشند.
مساله 2 ـ نماز میت باید بعد از غسل و حنوط و کفن کردن او خوانده شود؛ پس قبل از غسل و کفن کفایت نمی کند.
مساله 3 ـ کسی که بر میت نماز می خواند لازم نیست با طهارت باشد و بنابر احتیاط مستحب در صورتی که مرد باشد، زن بر میت اگرچه میت هم زن باشد نماز نخواند.
مساله 4 ـ نماز خواندن بر میت واجب کفایی است؛ به این معنی که اگر یک نفر بجا آورد از دیگران ساقط می شود، ولی لازم است از ولی میت اجازه بگیرند و چنانچه میت وصیت کرده باشد شخص معینی بر او نماز بخواند، احتیاط
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 56 واجب آن است که آن شخص از ولی میت اجازه بگیرد و احتیاط واجب آن است که ولی اجازه بدهد.
مساله 5 ـ نماز میت را باید ایستاده و رو به قبله و با قصد قربت بخوانند، و در موقع نیت میت را تعیین کنند، مثلاً نیت کند: نماز می خوانم بر این میت قربةً الی الله .
مساله 6 ـ اگر کسی نباشد که ایستاده بر میت نماز گذارد، می شود نشسته بر او نماز خواند.
مساله 7 ـ واجب است در وقت خواندن نماز، میت را بر پشت مقابل نمازگزار بخوابانند به طوری که سر او طرف راست نمازگزار و پای او طرف چپ نمازگزار باشد، و چیزی مانند پرده و دیوار بین نمازگزار و میت نباشد، امّا نماز خواندن بر میت در تابوت که صدق حائل نمی کند اشکال ندارد.
مساله 8 ـ نمازگزار نباید در وقت خواندن نماز از میت دور باشد، امّا در صورتی که نماز میت به جماعت خوانده شود و صفوف به هم متصل باشند مانعی ندارد.
مساله 9 ـ مکان نمازگزار نباید از جای میت در وقت خواندن نماز بر آن پست تر یا بلندتر باشد، امّا پستی و بلندی اندک، ضرری ندارد.
مساله 10 ـ در نماز خواندن بر میت طهارت و ازالۀ نجاست از بدن و جامه شرط نیست؛ پس بدون وضو و غسل و تیمّم و با لباس نجس می توان بر میت نماز خواند.
مساله 11 ـ چنانچه میت را از روی عمد یا فراموشی بدون خواندن نماز دفن کنند و یا بعد از دفن معلوم شود نمازی که بر او خوانده شده باطل بوده، تا وقتی جسد او از هم پاشیده نشده به نحوی که به او میت گویند، با شرایطی که گفته شده، واجب است بر قبر او نماز بخوانند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 57 مساله 12 ـ بر میت چند مرتبه نماز خواندن مکروه است، مگر اینکه میت اهل علم و شرف و پرهیزگار باشد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 58