مساله 1 ـ نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه السلام و بودن سائر شرایط واجب است، و در زمان ما که امام علیه السلام غائب است، مستحب است. و اگر کسی می خواند، احتیاط واجب آن است که فرادی بخواند.
مساله 2 ـ وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید است تا ظهر و اگر تا ظهر نخواند بعد از آن قضا ندارد.
مساله 3 ـ نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم به رکوع رود و دو سجده بجا آورد، و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره باید چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و تشهد بگوید و سلام دهد.
مساله 4 ـ در قنوت نماز عید فطر و قربان هر ذکری را که بخواهد می تواند
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 129 بخواند و بهتر آن است که این دعا را بخواند، ولی احتیاط واجب آن است که به قصد مستحب بودن آن را نخواند، بلکه رجاءً بخواند و دعا این است: «اللهم اهل الکبریاء و العظمة ...».
مساله 5 ـ نماز عید فطر و قربان سورۀ مخصوصی ندارد، ولی بهتر آن است که در رکعت اول بعد از حمد سورۀ والشمس «سورۀ 91» و در رکعت دوم بعد از حمد سورۀ غاشیه «سورۀ 88» را بخواند، یا آنکه در رکعت اول بعد از حمد سورۀ سبح اسم «سورۀ 87» و در رکعت دوم بعد از حمد سورۀ والشمس را بخواند.
مساله 6 ـ مستحب است در نماز عید که حمد و سوره را بلند بخواند.
مساله 7 ـ نماز عید را در همه جا می توان خواند، ولی مکروه است که زیر سقف بخواند و مستحب است که در صحرا بخواند.
مساله 8 ـ اگر در شمارۀ تکبیرها یا قنوتها شک کند، چنانچه به رکوع رفته باشد یا بعد از آن باشد به شک خود اعتناء نکند، و اگر پیش از رفتن به رکوع باشد باید آن مقداری که شک دارد بجا آورده یا نه، بجا آورد.
مساله 9 ـ اگر در نماز عیدکاری کند که در نمازهای پنجگانه سجدۀ سهو می خواهد، واجب نیست که بعد از نماز سجدۀ سهو بجا آورد، ولی اگر سجدۀ سهو را رجاءً بجا آورد مانعی ندارد، و همچنین اگر سجده یا تشهد نماز عید را فراموش کند، قضاء آن واجب نیست و به قصد رجاء مانعی ندارد.
مساله 10 ـ اذان و اقامه در نماز عید مستحب نیست.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 130