مساله 1 ـ آب باران در موقع باریدن حکم جاری را دارد، پس به ملاقات نجاست نجس نمی شود، مگر آنکه رنگ یا بو یا مزه آن با نجاست تغییر کند، ولی باید باران طوری باشد که بگویند باران می آید، و با باریدن دو سه قطره فایده ندارد، هرچند جریان به روی زمین در آن معتبر نیست.
مساله 2 ـ هرگاه آب باران در جایی جمع شود، اگر چه کمتر از کر باشد، تا موقعی که باران بر او می بارد، یا متصل است به آبی که باران بر آن می بارد، مثل آبی که زیر سقف جمع شده و اتصال به بیرون سقف دارد، تمام آنها حکم آب باران را دارند؛ به ملاقات نجاست نجس نمی شوند، مگر آنکه رنگ یا بو یا مزۀ آن تغییر کند.
مساله 3 ـ اگر به چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست، یک مرتبه باران ببارد، تا جایی که باران به آن می رسد پاک می شود، و در فرش و لباس و مانند اینها فشار لازم نیست. و همچنین باریدن یک مرتبه کافی است؛ احتیاج به تکرار ندارد.
مساله 4 ـ اگر بر سقف عمارت یا روی بام آن عین نجاست باشد، تا وقتی که باران بر بام می بارد، آبی که به چیز نجس رسیده و از سقف یا ناودان می ریزد پاک است. و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد به چیز نجس رسیده نجس است، و اگر نداند نجس نیست.
مساله 5 ـ اگر باران بر آب نجسی ببارد، چنانچه با آن مخلوط شود پاک
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 13 می شود، و همچنین اگر متصل به آب کر یا جاری شود و با آنها مخلوط شود پاک می گردد. و در اتصال شرط نیست که سطح آب پاک با سطح آب نجس مساوی باشد، بلکه اگر سطح آب نجس بالاتر هم باشد چنانچه اتصال و اختلاط با آب پاک پیدا کند، پاک می شود.
مساله 6 ـ اگر با آبی وضو گرفته شود و غسالۀ آن در ظرف پاکی جمع شود، می شود با آن آب دو مرتبه وضو گرفت و غسل نمود و نجاست هم با آن پاک می شود، و همچنین اگر با آبی غسل شود، چنانچه غسالۀ آن با نجاست مخلوط نشود، وضو و غسل با آن آب جایز است و نجاست را هم پاک می کند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 14