مساله 1 ـ نقره دو نصاب دارد: نصاب اول آن: یک صدوپنج مثقال صیرفی است که اگر نقره به صد و پنج مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شده و بعضی از آنها هم بعداً ذکر می شود داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که دو مثقال و پانزده نخود است، از بابت زکات بدهد، و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست. و نصاب دوم آن: بیست و یک مثقال است؛ یعنی اگر بیست و یک مثقال به صد و پنج مثقال اضافه شود باید زکات تمام صد و بیست و شش
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 177 مثقال را به طوری که گفته شد بدهد و اگر کمتر از بیست و یک مثقال اضافه شود، فقط باید زکات صد و پنج مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هرچه بالا رود، یعنی اگر بیست و یک مثقال اضافه شود، باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از بیست و یک مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هر چه طلا و نقره دارد بدهد زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است، مثلاً کسی که صد و ده مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات صد و پنج مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای پنج مثقال آن داده که واجب نبوده.
مساله 2 ـ کسی که طلا یا نقرۀ او به اندازۀ نصاب است اگر زکات آن را داده باشد، تا وقتی از نصاب اول کم نشده همه ساله باید زکات آن را بدهد.
مساله 3 ـ زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که آن را سکه زده باشند و اگر سکۀ آن از بین هم رفته باشد باید زکات آن را بدهند.
مساله 4 ـ طلا و نقرۀ سکه داری که زنها برای زینت بکار می برند، زکات بر آنها واجب نیست.
مساله 5 ـ اگر در بین یازده ماه طلا و نقره ای که دارد با طلا و نقره یا چیز دیگر عوض نماید یا آنها را آب کند زکات بر او واجب نیست، ولی اگر برای فرار از دادن زکات این کارها را بکند احتیاط مستحب آن است که زکات آنها را بدهد.
مساله 6 ـ اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند باید زکات آنها را بدهد.
مساله 7 ـ اگر طلا و نقره ای که دارد خوب و بد داشته باشد، می تواند زکات هر کدام از خوب و بد را از خود آن بدهد، ولی بهتر است زکات همۀ آنها را از طلا و نقرۀ خوب بدهد.
مساله 8 ـ طلا و نقره ای که بیشتر از اندازۀ معمول فلز دیگر دارد، اگر
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 178 خالص آن به اندازۀ نصاب که مقدار آن گفته شد برسد، باید زکات آن را داد و چنانچه شک دارد که خالص آن به اندازۀ نصاب هست یا نه؛ بنابر اقوی واجب نیست که از راه آب کردن، مقدار خالص آن را معلوم کند.
مساله 9 ـ اگر طلا و نقره ای که دارد به مقدار معمول، فلز دیگر با آن مخلوط باشد، نمی تواند زکات آن را از طلا و نقره ای بدهد که بیشتر از معمول فلز دیگر دارد، ولی اگر به قدری بدهد که یقین کند طلا و نقرۀ خالصی که در آن هست، به اندازۀ زکاتی می باشد که بر او واجب است اشکال ندارد.
مساله 10 ـ اگر طلا و نقره یا چیز دیگری را که زکات آن واجب است قرض کند و یک سال نزد او بماند، باید زکات آن را بدهد و بر کسی که قرض داده چیزی واجب نیست.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 179