مساله 1 ـ آب مضاف چیز نجس را پاک نمی کند، وضو و غسل هم با آن باطل است، ولی تا وقتی که با چیز نجس ملاقات ننموده پاک است و اگر با نجس ملاقات کرد نجس می شود، هرچند چندین کر باشد، ولی چنانچه از بالا با فشار روی چیز نجس بریزد، مقداری که به چیز نجس رسیده و پایین تر از آن نجس و مقداری که بالاتر از آن است پاک می باشد.
مساله 2 ـ آبی که معلوم نیست مطلق است یا مضاف، و معلوم نیست قبلاً مطلق بود یا مضاف، نجاست را پاک نمی کند، وضو و غسل هم با آن باطل است و اگر با نجاست ملاقات نماید، چنانچه قلیل باشد نجس می شود، ولی اگر به
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 14 اندازۀ کر باشد حکم به نجاست آن نمی شود و پاک است.
مساله 3 ـ آبی که به آن مخرج بول و غائط را می شویند، با پنج شرط پاک است: اول: آنکه بو یا رنگ یا مزۀ نجاست نگرفته باشد. دوم: نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگری مثل خون یا بول و غائط بیرون نیامده باشد. چهارم: ذره های غائط در آب پیدا نباشد. پنجم: بیشتر از مقدار معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
مساله 4 ـ آبی که عین نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر دهد، اگر چه کر یا جاری باشد نجس می شود، ولی اگر به واسطه نجاستی که بیرون آب است بو یا مزه یا رنگ نجاست پیدا کند، مثلاً مرداری که پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد، نجس نمی شود.
مساله 5 ـ اگر رنگ یا بو یا مزۀ آب کر و جاری به چیز متنجس تغییر پیدا کند نجس نمی شود، پس اگر رنگی که نجس شده در آب بریزند و رنگ آب را تغییر دهد، آب پاک است.
مساله 6 ـ اگر نجاستی در آب کر یا جاری افتاد و رنگ آن را تغییر داد نجس می شود، اگر چه رنگش غیر از رنگ نجاست شود، مثل آنکه خون در آب بریزد و آب رنگش زرد شود.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 15