و آن مستحب موکد است و روایات زیادی در فضیلت آن خصوصاً در جمعه و عرفه و ماه رمضان وارد شده است.
مساله 1 ـ شرط است در صدقه آنکه به قصد قربت باشد و محتاج به ایجاب و قبول لفظی نیست، و به هر لفظ و لغت و عملی که به قصد آن باشد و آن را برساند واقع می شود.
مساله 2 ـ شرط است در صدقه که تحویل بدهد آن را به طرف و طرف نیز تحویل بگیرد.
مساله 3 ـ صدقه را بعد از آنکه تحویل داد نمی تواند پس بگیرد؛ چه صدقه به خویشاوندان باشد یا به غیر آنها.
مساله 4ـ صدقۀ سید هاشمی به سید هاشمی حلال است چنانچه به غیر سید حلال است؛ خواه زکات واجب باشد و زکات فطر باشد یا صدقۀ دیگر، و امّا صدقۀ غیر هاشمی به هاشمی حرام است، در زکات واجب و در فطره، و در
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 308 صدقۀ مستحبه حلال است، و امّا صدقۀ واجب غیر از زکات واجب و فطره مثل مظالم و کفاره، اقوی آن است که حلال است و بهتر آن است که این قسم را به آنها ندهند و آنها نگیرند.
مساله 5 ـ شرط است که صدقه دهنده بالغ و عاقل باشد و ممنوع از تصرف نباشد به واسطۀ سفاهت یا افلاس.
مساله 6 ـ جائز است صدقۀ مستحب را به هر کس بدهند؛ چه فقیر باشد و چه دارا، چه مسلمان باشد و چه کافر ذمی، چه شیعه باشد یا غیر آن، بلی جائز نیست به کافر حربی و ناصبی دادن اگرچه از خویشاوندان باشد.
مساله 7 ـ سوال کردن کراهت دارد، خصوصاً در کسی که محتاج نباشد که کراهتش شدید است، لکن حرام نیست و احتیاط مستحب آن است کسی که محتاج نیست سوال نکند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 309