مساله 1 ـ نذر آن است که با لفظ خاصی که بعد ذکر می شود چیزی را از برای خدا به عهده بگیرد.
مساله 2 ـ در نذر صیغه لازم است و با نیت تنها واقع نمی شود و صیغه باید دلالت کند بر آنکه به عهدۀ خود برای خدای متعال قرار دادم عملی را یا ترک عملی را.
مساله 3 ـ چنانچه در قسم گفته شد که واقع می شود به سوگند به ذات مقدس یا صفات مخصوص او به تفصیلی که ذکر شد، در نذر نیز همین طور لازم نیست به اسم ذات مثل «الله » باشد، بلکه به آنچه قسم صحیح است، نذر واقع می شود، بلکه بعید نیست که با هر لغتی نیز واقع شود مثل قسم.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 317 مساله 4 ـ در نذر کننده شرط است که بالغ و عاقل باشد و از روی اختیار و قصد نذر کند و ممنوع از تصرف نباشد، مثل محجور به سفاهت و افلاس، اگر مورد مالی باشد که ممنوع است از آن.
مساله 5 ـ شرط است در صحت نذر زن، اذن شوهر و بی اذن شوهر واقع نمی شود، گرچه در مال خودش باشد و عمل به آن هم مانع از حق شوهر نشود، و اگر با اذن شوهر نذر کرد واقع می شود و شوهر نمی تواند آن را بهم بزند.
مساله 6 ـ شرط نیست اذن پدر در صحت نذر اولاد، پس اگر نذر کرد، بی اذن واقع می شود و پدر نمی تواند آن را بهم بزند.
مساله 7 ـ نذر اقسامی دارد که همه صحیح است و واقع می شود:
اول: آنکه نذر کند برای شکر نعمتی، مثل آنکه بگوید اگر خدا به من پسری داد یا اگر خدا مرا موفق به فلان عمل خوب کرد به عهدۀ من برای خدا فلان عمل.
دوم: آنکه نذر کند برای جلوگیری از بلایی یا رفع بلایی، مثل آنکه بگوید اگر خدا مرا شفا داد یا به فلان مرض مبتلا نکرد به عهدۀ من برای خدا فلان عمل.
سوم: آنکه نذر کند برای جلوگیری خودش از عملی، مثل آنکه بگوید اگر من فلان کار بد را کردم به عهدۀ من فلان عمل، یا بگوید اگر من ترک فلان کار خوب را کردم به عهدۀ من برای خدا فلان عمل.
چهارم: نذر تبرع است، مثل آنکه بگوید بر عهدۀ من برای خدا اینکه فردا روزه بگیرم، در تمام این اقسام حتی قسم آخر نذر صحیح است و باید عمل کند.
مساله 8 ـ در هر یک از اقسامی که ذکر شد باید مورد نذر تحت قدرت نذر کننده باشد، پس اگر نذر کند کاری را که توانایی آن را ندارد واقع نمی شود.
مساله 9 ـ شرط است در همۀ اقسام گذشته، آنکه مورد نذر اطاعت خدا
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 318 باشد مثل نماز و روزه و صدقه، یا بتوان به آن قصد قربت کرد، مثل زیارت مومن و تشییع جنازه پس در هر امری که رجحان داشته باشد نذر واقع می شود، و اگر چنین نباشد نذر صحیح نیست.
مساله 10 ـ اگر نذر کند چیزی را برای یکی از مشاهد مشرفه باید صرف کند آن را در چیزی که مصلحت آن است مثل تعمیر و روشنایی و فرش و زینت و خدّام و امثال آن، و اگر نذر کند برای امام یا اولاد او می تواند صرف کند در همۀ خیرات و قصد کند که ثواب آن برسد به امام علیه السلام یا امامزاده و احتیاط آن است که به زوّار و پناهندگان و خدّام حرم آنها بدهند، و اینکه گفته شد در صورتی است که جهت خاصی در نذر کننده نباشد یا قرینه ای برای تعیین نباشد.
مساله 11 ـ کفارۀ نذر بنابر اقوی مثل کفارۀ افطار ماه رمضان است.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 319