فصل سوم در تعقیب است
و آن یکی از مستحبّات مؤکّده است و ترک آن نیز مکروه است و در نماز صبح و عصر تأکیدش بیشتر است. و تعقیبات مأثوره بسیار است؛ از آن جمله تکبیرات ثلاثۀ اختتامیّه است.
و مشایخ عظام مواظبت دارند که مثل تکبیرات افتتاحیۀ در هر تکبیری دست را تا حذای گوش بلند کنند و باطن کف را به حذای قبله مبسوط کنند. و اثبات آن مشکل است؛ گر چه ممکن است از بعضی روایات استفادۀ سه مرتبه رفع ید را نمود. و شاید دست را بلند نمودن و سه مرتبه تکبیر گفتن و بعد دعای لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ وَحْدَه... الخ را خواندن کفایت کند. و اگر رفع ید به آن طور که مشایخ مواظبند مستحب باشد، تمکین همان اسرار است که مذکور گردید. و شاید اشاره به طرد صلوة و عبادات خود باشد که مبادا عجب و خودبینی در قلب راه یابد.
و تکبیرات ثلاثه شاید اشاره باشد به تکبیر از توحیدات ثلاثه که مقوِّم روح تمام صلوة است. پس ادب قلبی این تکبیرات آن است که در هر رفع یدی طرد توحیدی از توحیدات ثلاثه را کند، و تکبیر و تنزیه حق جل و علا را از توصیفات و توحیدات خودکند و عجز و ذلت و قصور و تقصیر خویش را در محضر مقدّس حق جل و علا عرضه دارد. و ما در رسالۀ سرّالصلوة اسرار روحیّۀ این تکبیرات و رفع ید را به طور لطیفی، که مذکور در آن رساله است، ذکر نمودیم. و آن از الطاف حق تعالی است به این مسکین. وله الشّکر والحمد.
و از جملۀ تعقیبات شریفه، تسبیحات صدّیقۀ طاهره سلام اللّه علیها
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 377 است که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله به آن معظّمه تعلیم فرمود. و آن افضل تعقیبات است. در حدیث است که اگر چیزی افضل از آن بود، رسول خدا صلی اللّه علیه و آله آن را به فاطمه علیهاالسلام عطا می فرمود. و از حضرت صادق مروی است که این تسبیحات در هر روز در تعقیب هر نمازی پیش من محبوبتر است از هزار رکعت نماز در هر روز. و معروف پیش اصحاب در ترتیب آن آن است که «تکبیر» سی و چهار مرتبه، و «تحمید» سی و سه مرتبه، و «تسبیح» سی و سه مرتبه؛ به همین ترتیب. و بعید نیست که این افضل باشد نه متعیّن؛ بلکه در تقدیم و تأخیر «تحمید» و «تسبیح» انسان مخیّر باشد؛ بلکه شاید در تأخیر «تکبیر» و تقدیم «تسبیح» نیز مخیّر باشد. ولی افضل و احوط همان ترتیب مشهور است.
و آداب قلبیۀ آن آن است که در «تسبیحات اربعه» مذکور شد. و زاید بر آن، آن که چون این اذکار شریفه بعد از نماز وارد شده است، و تسبیح آن، تکبیر و تنزیه از قیام به حق عبودیّت است، و نیز تنزیه و تکبیر از لیاقت عبادت است برای محضر مقدّس او، و نیز تنزیه و تکبیر از معرفت است که غایت عبادت است، پس عبد سالک باید در تعقیب نماز قدری تفکّر کند در نقص خود و عبادت خویش و غفلتهای در حال حضور، که خود گناهی است در مذهب عشق و محبّت؛ و حرمان خود را از حظوظ حضور و محضر مقدّس حق جلّ جلاله به نظر آورد؛ و در تعقیبات، که خود فتح باب دیگری است از رحمت حق تبارک و تعالی، به اندازۀ میسور جبران کند، و این اذکار شریفه را به قلب برساند و دل را به آنها زنده کند؛ شاید خاتمه اش به حسن و سعادت مختوم شود. و در «تحمید» تسبیحات صدّیقه علیها الصلوة و السلام اثبات این محمدت را که قیام به عبودیّت است نیز برای هویّت الهیّه کند، و از توفیق و
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 378 تأیید و حول و قوّۀ آن ذات مقدّس بداند و بشمارد. و حقایق این امور را به سرّ قلب برساند و سرّ این لطایف را به ذائقۀ دل بچشاند تا قلب به ذکر حق زنده شود و دل حیوة جاوید به حق پیدا کند.
و چون صبحْ افتتاح اشتغال به کثرات و ورود در دنیا است و با مخاطرۀ اشتغال به خلق و غفلت از حق انسان مواجه است، خوب است انسان سالکِ بیدار در این موقعِ باریک برای ورود در این ظلمتکدۀ تاریک به حق تعالی متوسّل شود و به حضرتش منقطع گردد. و چون خود را در آن محضر شریف آبرومند نمی بیند، به اولیاء امر و خُفَرای زمان و شُفَعاء اِنس و جان، یعنی رسول ختمی صلّی اللّه علیه و آله و سلم و ائمّۀ معصومین علیهم السلام، متوسّل گردد و آن ذوات شریفه را شفیع و واسطه قرار دهد. و چون برای هر روزی خفیر و مجیری است، پس روز شنبه به وجود مبارک رسول خدا صلی اللّه علیه و آله، و روز یکشنبه به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، و روز دوشنبه به امامان همامان سبطان علیهماالسلام، و روز سه شنبه به حضرات سجاد و باقر و صادق علیهم السلام، و روز چهارشنبه به حضرات کاظم و رضا و تقی و نقی علیهم السلام، و روز پنجشنبه به حضرت عسکری علیه السلام، و روز جمعه به ولیّ امر عجّل اللّه فرجه الشّریف، متعلّق است، مناسب آن است که در تعقیب نماز صبح برای ورود در این بحر مهلک ظلمانی و دامگاه مهیب شیطانی، متوسّل به خفرای آن روز شود؛ و با شفاعت آنها، که مقرّبان بارگاه قدس و محرمان سراپردۀ انسند، از حق تعالی رفع شرّ شیطان و نفس امارۀ بالسّوء را طلب کند، و در اتمام و قبول عبادات ناقصه و مناسک غیر لایقه، آن بزرگان را واسطه قرار دهد. البته حق تعالی شأنه چنانچه محمّد صلی اللّه علیه و آله و دودمان او را وسایط هدایت و راه نماهای ما مقرّر فرموده و به برکات آنها امّت را از ضلالت و جهل نجاتْ مرحمت فرموده، به وسیله و شفاعت آنها قصور ما را ترمیم و نقص ما را تتمیم فرماید و اطاعات و عبادات
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 379 ناقابل ما را قبول می فرماید. اِنّهُ وَلیَّ الْفَضْلِ وَالاِْنْعٰام. و تعقیبات مأثوره در کتب أدعیه مذکور، و هر کس مناسب با حال خود انتخابی کند و این سفر شریف را به خیر و سعادت به اتمام رساند.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 380