وَصْلٌ وتَتْمیمٌ
محمد بن یعقوب، باسناده عن ابی عبداللّه علیه السلام، قال: اِذا اَذَّنْتَ و اَقَمْتَ، صَلّیٰ خَلْفَکَ صَفّانِ مِنَ الْمَلائِکةِ؛ واِذا اَقَمْتَ، صَلّیٰ خَلْفَکَ صَفُّ مِنَ الْمَلاٰئِکةِ. و احادیث به این مضمون زیاد است. و در بعض اخبار است که حد صفْ بین مشرق و مغرب است.
و در ثواب الاعمال است که حضرت صادق فرمود: «کسی که نماز کند با اذان و اقامه، دو صف از ملائکه پشت سرش نماز کند؛ و کسی که نماز کند با اقامه بدون اذان، پشت سرش یک صف از ملائکه نماز کند.» راوی سؤال می کند که مقدار هر صفی چقدر است. فرمود: «اقلش ما بین مشرق و مغرب است، و اکثرش ما بین آسمان و زمین است.» و در بعضی روایات است که اگر اقامه به غیر اذان گفت، از طرف راست او یک ملک و از طرف چپش یک ملک بایستد ـ الی غیر ذلک من الاخبار. و اختلاف اخبار شاید به واسطۀ اختلاق معارف و خلوص نمازگزاران باشد؛ چنانچه از بعضی روایات باب استفاده شود؛ مثل روایتی که وارد شده راجع به نماز با اذان و اقامه در بیابان یا ارض قفراء.
بالجمله، چون سالک خود را پیشوای ملائکة اللّه دید و قلب خود را پیشوای قوای ملکیّه و ملکوتیّه دید و به اذان و اقامه مجتمع کرد قوای ملکیّه و ملکوتیّه خود را و بر او اجتماع نمودند ملائکة اللّه ، قلب را که افضل قوای ظاهر و باطن است و شفیع قوای دیگر است امام باید قرار دهد. و چون قلب ضامن
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 144 قرائت مأمومین است و وزر دیگران به عهدۀ او است، باید محافظۀ تامّه و مراقبۀ جمیله از آن کند که حفظ حضرت و حضور نماید و به ادب مقام مقدّس قیام کند، و این اجتماع مقدس را غنیمت شمارد، و توجه ملائکة اللّه و تأیید آنها را بزرگ داند و از نعم ولی نعمت حقیقی شناسد و عجز و قصور خود را از شکر این نعم بزرگ تقدیم مقام مقدس نماید.اِنّهُ وَلِیُّ النِّعَم.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 145