تکمیل
از حدیث شریف قدسی چنین ظاهر شود که تمام نماز بین حق و عبد تقسیم شده است و فقط «حمد» را از باب نمونه و مثل ذکر فرموده اند. پس بنابر این، گوییم مثلاً تکبیرات صلوتی، چه تکبیرات افتتاحیّه و چه غیر آنها که در خلال انقلاب احوالات صلوتی گفته شود، حظّ ربوبیّت و قسمت ذات مقدّس است. و اگر عبد سالک الی اللّه به این وظیفۀ عبودیّت قیام نمود و حق ربوبیّت را به قدری که در سعۀ او است اداء نمود، حق تعالی نیز حق عبد را که فتح باب مراوده و مکاشفه است به الطاف خاصّۀ ازلیّه ادا فرماید. چنانچه در حدیث شریف مصباح الشّریعة اشاره به آن فرماید آنجا که می گوید: «چون تکبیر گفتی، کوچک بشمار همۀ موجودات را در نزد کبریاء حق.» تا آنکه می فرماید: «از قلب خود اعتبار کن در وقت نماز؛ اگر حلاوت نماز را دریافتی و سرور و بهجت آن در نفست حاصل شده و قلبت به مناجات حق مسرور و به مخاطبات او ملتذّ است، بدان که خداوند تو را تصدیق فرموده در تکبیرت؛ والاّ نداشتن لذّت مناجات و محروم بودن از حلاوت عبادت را دلیل بگیر بر تکذیب کردن خداوند تو را و مطرود نمودن از درگاهش.»
و بدین مقیاس در هر یک از احوال و افعال صلوتی برای حق تعالی حقی است که عبد باید به آن قیام کند که آن آداب عبودیّت است در آن منزل؛ و برای عبد حظّ و نصیبی است که پس از قیام به ادب عبودیّتْ حق تعالی عنایت فرماید به لطف خفیّ و رحمت جلیّ. و اگر خود را در این میقاتهای الهیّه از عنایات خاصّه محروم دید، بداند که به آداب عبودیّت قیام ننموده. و علامت آن برای متوسّطین آن است که لذت مناجات و حلاوت عبادات را ذائقۀ قلب نمی چشد و از بهجت و سرور و انقطاع به حق محروم شود؛ و عبادتی که از
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 219 لذت و حلاوت خالی باشد، روحی ندارد و قلب را از آن استفاده ای نباشد. پس ای عزیز، قلب را به آداب عبودیّت مأنوس کن و به ذائقۀ روح حلاوت ذکر خدا را بچشان. و این لطیفۀ الهیّه در ابتداء امر به شدت تذکّر و انس با ذکر حق حاصل شود؛ ولی در ذکرْ قلبْ مرده نباشد و غفلت بر آن مستولی نشود. و چون با تذکّر قلب را مأنوس نمودی، کم کم عنایات ازلیّه شامل حالت گردد و فتح ابواب ملکوت بر قلبت گردد. و علامت آن تجافی از دار غرور و انابه به دار خلود و استعداد برای موت قبل از رسیدن موت است.
بار الها، از لذت مناجات و حلاوت مخاطبان خود ما را نصیبی عنایت فرما؛ و ما را در زمرۀ ذاکران و جرگۀ منقطعان به عزّ قدس خود قرار ده؛ و دل مردۀ ما را حیاتی جاویدان بخش و از دیگران منقطع و به خود متوجّه فرما. اِنّکَ وَلِیُّ الْفَضْلِ و الاِنعام.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 220