خاتمة
از بیانات عرفانیّه و مکاشفات ایمانیّه، که به دستگیری اولیاء عظام علیهم السلام بر قلب منیر اهل معرفت ظاهر شد، معلوم شود که چنانچه سورۀ مبارکۀ «توحید» نسبت ذات مقدس حق جل و علا است، سورۀ شریفۀ «قدر» نسبت اهل بیت عظام علیهم السلام است؛ چنانچه در روایات معراج وارد است:
محمد بن یعقوب باسناده عن ابی عبداللّه علیه السلام، فی صَلوةِ النّبی صلّی اللّه علیه و آله فِی السَّماءِ، فی حَدیثِ «الاِسْراءِ» قال (ع): ثُّمَ اَوْحَی اللّه عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیْهِ: اِقْرَأْ یا مُحَمَّدُ نِسْبَةَ رَبِّکَ تَبارَکَ وَ تَعالی: «اللّه اَحَدٌ، اللّه الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یوُلَدْ، وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ.» وَ هذا فی الرَّکْعَةِ الاْوُلیٰ. ثُمَّ، اَوْحَیْ اللّه عَزَّوجلَّ اِلَیْهِ: اِقْرَأْ بـ «الحَمْدُللّه .» فَقَرأها مِثْلَ مٰا قَرَأَ اَوَّلاً. ثُمَّ اَوْحَی اللّه : اِقْرَأ: «اِنّا اَنْزَلْناهُ» فَاِنَّها نِسْبَتُکَ وَ نِسْبَةُ اَهْلِ بَیْتِکَ اِلیٰ یَوْمِ الْقیمَة.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 345 و روایات شریفه در باب فضل سورۀ مبارکۀ «قدر» بسیار است. از آن جمله روایتی است که در کافی شریف است از حضرت باقر علیه السلام که فرمود: «کسی که قرائت کند اِنّا اَنْزَلْناه فی لَیْلَةِ الْقَدْر را به طور جهر، مثل آن است که شمشیر خود را از غلاف بیرون آورده باشد در راه خدا. و کسی که سرّاً بخواند، مثل آن است که به خون خود غلطان شده است در راه خدا. و کسی که ده مرتبه آن را قرائت کند، هزار گناه از گناهان او را محو نماید.» و از خواصّ القرآن روایت از رسول خدا شده که: «کسی که قرائت کند این سوره را، از برای او اجر کسی است که ماه مبارک را روزه گرفته و ادراک لیلة القدر نموده، و از برای او ثواب کسی است که قتال در راه خدا نموده.» و الحمدللّه اولاً و آخراً.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 346