رکن چهارم
و این حال چون تمکین یافت، به رکن چهارم منتقل شود که آن مقام «تقدیس» است که حقیقت تمجید است؛ و به عبارت دیگر؛ تفویض امر الی اللّه است. و آن، رؤیت مقام مالکیّت و قاهریّت حق و فرو ریختن غبار کثرت و شکستن بتهای کعبۀ دل و ظهور مالک بیتِ قلب و تصرّف نمودن آن را بی مزاحم شیطانی است. و در این حال به مقام خلوت رسد و بین بنده و حق حجابی نباشد و اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین در آن خلوت خاص و مجمع انس واقع شود. و از این جهت فرمود: هذا بَیْنی وَ بَیْنَ عَبْدی. و چون عنایت ازلی شامل حال او شود و او را به خود آرد، استقامت به این مقام و تمکین آن حضرت را خواهان شود بقوله: اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتقیم. و لهذا «اِهْدَنا» تفسیر شده به: اَلْزِمْنا و اَدِمْنا و ثَبِّتْنا. و این برای آنان است که از حجاب بیرون آمده و به مطلوب ازل رسیده اند. و اما امثال ما اهل حجاب باید هدایت را به همان معنی خود از حق تعالی طلب کنیم. و شاید بقیّۀ از این در تفسیر سورۀ مبارکۀ «حمد» بیاید. ان شاءاللّه تعالی.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 218