تحقیق عرفانی
بدان که اهل ظاهر در نکتۀ ذکر نعبد و نستعین به صیغۀ متکلّم مع الغیر، با آن که عابد واحد است، نکاتی گفته اند.
از آن جمله آن که عابد را حیله ای شرعیّه به نظر رسیده که به وسیلۀ آن عبادتش مقبول درگاه حق تعالی افتد. و آن، آن است که عبادت خود را در ضمن عبادت سایر مخلوق، که از جملۀ آنها است کمّل از اولیاء که حقِ تعالی عبادت آنها را قبول می فرماید، تقدیم بارگاه قدس و دستگاه رحمت کند تا به این وسیله عبادت او نیز ضمناً قبول شود؛ زیرا که از عادتِ کریم نیست که تبعّض صفقه کند.
و از آن جمله آن که چون تشریع نماز در اول امر به جماعت بوده از این جهت به لفظ جمع ادا شده.
و ما در سرّ جملی اذان و اقامه نکته ای گفتیم که از آن، کشف این سرّ تا اندازه ای می شود. و آن آن است که اذان اعلان قوای ملکیّه و ملکوتیّۀ سالک است برای حضور در محضر؛ و اقامه به پاداشتن آنها است در حضور. و چون سالک قوای ملکیّه و ملکوتیّۀ خود را در محضر حاضر نمود و قلب که پیشوای آنها است به سمت امامت به پای خاست فَ قَدْ قامَتِ الصَّلاٰة و اَلْمُؤْمِنُ وَحْدَهُ جَماعَة، پس نعبد و نستعین و اهدنا، تمام به واسطۀ این جمعیت حاضره در محضر قدس است. و در روایات و ادعیۀ صادره از اهل بیت عصمت و طهارت، که سرچشمۀ عرفان و شهودند، اشاره به این معنی شده است.
و وجه دیگر که به نظر نویسنده می رسد، آن است که چون سالک در الحمدللّه جمیع محامد و اثنیه را از هر حامد و ثناجویی در ملک و ملکوت، مقصور و مخصوص به ذات مقدّس حق نمود، و نیز در مدارک ائمّۀ برهان و
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 279 قلوب اصحاب عرفان به ظهور پیوسته که تمام دائرۀ وجود ـ بِمُلْکِها وَ مَلَکوتِها وَقَضِّها وَ قَضیضِهٰا ـ حیوة شعوری ادراکی حیوانی بل انسانی دارند و حامد و مسبِّح حق تعالی از روی استشعار و ادراکند و در فطرت تمام موجودات ـ خصوصاً نوع انسانی ـ خضوع در پیشگاه مقدّس کامل و جمیل علی الاطلاق ثبت و ناصیۀ آنها در آستانۀ قدسش بر خاک است، چنانچه در قرآن شریف فرماید، و اِنْ مِنْ شَیْ ءٍ اِلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِنْ لا تَفْقَهوُنَ تَسْبیحَهُم و دیگر آیات شریفه و اخبار معصومین که مشحون از ین لطیفۀ الهیّه است مؤیّد برهان حکمی متین است، پس چون سالک الی اللّه به قدم استدلال برهانی یا ذوق ایمانی یا مشاهدۀ عرفانی این حقیقت را دریافت، در هر مقامی که هست دریابد که جمیع ذرّات وجود و سکنۀ غیب و شهود عابدِ معبودِ علی الاطلاق و پدید آرندۀ خود را طلبکارند؛ پس، با صیغۀ جمع اظهار کند که جمیع موجودات در همۀ حرکات و سکنات خود عبادت ذات مقدس حق تعالی کنند و از او استعانت جویند.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 280