احتراز از پیچیده گویی
اصولاً هر کسی در تدریس شیوۀ خاصی دارد، در ضمن آنکه خود درس نیز متناسب با موضوعش شیوۀ خاص تدریسش را می طلبد. در شیوۀ تدریس امام باید از دو دیدگاه بحث کرد؛ نخست آنکه در القای مطالب از چه شیوه ای استفاده می کردند؟ دوم آنکه در درس فقه و اصول از چه روشی پیروی می نمودند؟ شیوۀ عمومی تدریس امام یا بیانشان در سخنرانیها بر این بود که از پیچیده گویی احتراز کرده، کوشش می کردند که مسائل نظری و فکری را که غالباً دور از درک اذهان عمومی است، با روشن ترین عبارات و مثالهای واضح ایراد کنند. حتی گاهی مسائل عقلی و فکری را که دور از حس و ماده است، در لباس مثال بیان می کردند. از این جهت درس حضرت امام و بیانات ایشان در حوزه از گیرایی خاصی برخوردار بود و کمتر کسی می توانست بگوید که «من از درس امام بهره نگرفته ام». البته به شرط آنکه استعداد فراگیری آن درس را داشته باشد. البته استادانی در حوزه بودند که از نظر علمی در مرحلۀ بالاتری قرار داشتند، اما آنان به کیفیت تدریس فکر نمی کردند و تمام توجهشان به مطلب و موضوع درس بود و به القای مطلب و لباس مثال فکر نمی کردند. اما امام به این نکات نیز توجه می کردند. برای ایشان هم موضوع درس و هم کیفیت تدریس آن موضوع مهم بود. به همین دلیل هم درس اخلاق ایشان و هم
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 125 درس فقه و اصولشان گیرایی داشت.
* * *
کتابسلسلۀ موی دوستصفحه 126