احکام ید
[سؤال 11307] 6491
بسمه تعالی
زمینی است که برخی از مردم می گویند ملک جدّ بنده است و برخی دیگر می گویند یک بار جدّ من در آن تصرّف زراعتی نموده است، اکنون طبقات وارث آن را فروخته اند و سهم الارث مرا فرستاده اند، چون ملکیّت جدّم برای من مشکوک است تکلیف مرا بیان فرمایید؟
بسمه تعالی، در صورتی که زمین در «ید» مورّث بوده و احتمال ملکیّت او را بدهید نسبت به سهم خود مالکید.
[سؤال 11308] 6492
بسمه تعالی
حضور محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، ادام الله ظله العالی
محترماً به استحضار می رساند در سنوات 1340 الی 1345 شخصی قطعه زمین بسیار بزرگی را به ثبت رسانده و به قطعات دو الی پنج هکتاری تفکیک نموده و به معرض فروش گذارده و عده زیادی از اهالی یزد نسبت به خرید این زمین ها که در آن
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 21 زمان خارج از محدوده شهر بوده و محل سکنا نبوده و وی روی آن هم مقداری کار کرده بوده است؛ یعنی شخم زده بوده و جدول بندی کرده بوده، خریداری نموده اند.
از جمله این جانب که قطعه زمینی از ایشان در سال 1344 خریداری کرده ام، آنچه را که این جانب خریده ام دارای شخم و دیوار کشی بوده است. در سال 1356 در زمین فوق شروع به کشاورزی نموده ام و در چند سال گذشته مرتباً در آن زراعت نموده ام و زمین مذکور زیر کشت گندم، و شلغم بوده است. در مورد زمین فوق هیچ کس از من طلبی یا شکایتی ندارد. اداره کشاورزی و عمران روستایی یزد از زمین های مذکور بازدید به عمل آورده و آن ها را مزروعی معرفی نموده است. بعضی می گویند این زمین ها را باید برای خانه مستضعفین از شما بگیرند. بعضی می گویند در جمهوری اسلامی نمی شود مالک دو هکتار زمین زراعتی باشید. خواهشمند است بیان فرمایید با توجه به مراتب فوق این جانب صاحب زمین هایی که دوازده سال قبل از انقلاب خریداری نموده ام و روی آن ها سرمایه گذاری کرده ام و آن ها را زیر کشت برده ام می باشم یا نه؟ و اگر عده ای در آن تصرف نمایند بدون رضایت من، شرعاً تصرفات آن ها جایز است یا نه؟ اجرکم علی الله
بسمه تعالی، تا مدعی به وجه شرعی اثبات حق خود نکند زمین ملک شما شناخته می شود و اگر نزاعی در بین است به محاکم صالحه مراجعه کنید.
[سؤال 11309] ----> 5192
2. در حدود 36 سال پیش زمینی از پدر به من انتقال داده شده است که در این مدت بلامعارض بوده و نسبت به عمران و آبادی و احیا آن اقدام کرده ام. حالیه شخصی قباله ای عادی به دستخط بعضی از طلبه های منطقه که هیچ کدام از آن ها در حیات نیستند ارائه داده و ادعای زمین مزبور را می نماید. حکم الله را بیان نمایید.
بسمه تعالی، سند عادی دلیل شرعی نیست و تا به طریق شرعی ادعای خود را ثابت نکرده حقی ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 22 [سؤال 11310] 6493
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت نایب الامام، امام خمینی، دام ظله العالی
زمین هایی که در اطراف بعضی شهرستان ها ـ من جمله قم ـ الآن آباد شده و صاحبان این زمین ها اول متری یک ریال ـ مثلاً ـ خریده و با خرج دولت جاده کشیده شده، مدرسه ساخته شده، بیمارستان و سایر وسایل رفاهی. صاحب این زمین ها اول زمین را مجانی بین افرادی تقسیم و کم کم قیمت گذاری و قیمت بالا می رود تا جایی که زمین متری یک ریال خریده شده به 6000 ریال فروخته شده در سنوات اندک پس از مطرح نمودن طرح زمین در مجلس شورای اسلامی. صاحب زمین قطعه هایی را به عنوان وقفی به افرادی سپرده با رضایت مجاناً؛ البته سند دست افراد نمی دهد و نه قولنامه، با توجه به این مطلب که افراد تصرف کننده اگر قدرت مالی داشتند هرگز چنین چیزی را قبول نمی کردند، اکنون این سؤالات مطرح می شود.
1. تصرف در این گونه زمین ها که معلوم نیست صاحبش واقعاً مالک است یا نه از نظر شرعی چه حکمی دارد، با توجه به این که تحقیق در مالک حقیقی مشکل است؟
بسمه تعالی، در ظاهر شرع، حکم به مالکیت متصرف می شود؛ مگر آن که خلاف آن ثابت گردد.
2. نماز خواندن در این زمین ها چه صورت دارد؟
بسمه تعالی، اگر مالک معلوم دارد منوط به اجازۀ مالک است؛ ولی اگر علم به غصب بودن ندارند تصرف اشکال ندارد.
[سؤال 11311]
3. با توجه به این که این زمین ها نه سند و نه قولنامه دارد، آب و برق از همسایه استفاده کردن جایز است؟
بسمه تعالی، در استفاده از آب و برق واجب است مقررات دولت اسلامی مراعات شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 23 [سؤال 11312]
4. اگر بنیاد مسکن سند مالکیت صادر کند برای شخص متصرف، مورد قبول خواهد بود یا فقط صاحبش باید سند بدهد؟
بسمه تعالی، چنانچه طبق موازین شرعی رفتار کنند مانع ندارد.
[سؤال 11313]
5. اگر ادعا نماید که من زمین ندادم به کسی؛ چرا که نه قولنامه به او داده ام و نه سند؛ از نظر شرعی ادعای او صحیح خواهد بود و زمین از تصرف بیرون می رود؟ ضمناً تکلیف ساختمان چه می شود؟
بسمه تعالی، اگر زمین مالک شرعی داشته باشد مدعی انتقال تا به طریق شرعی دعوای خود را ثابت نکند، حقی در آن زمین ندارد و اگر بدون اجازۀ مالک، ساختمان بنا کرده حکم غصب دارد، باید زمین را از ساختمان تخلیه کند، به مالک برگرداند.
[سؤال 11314] 6494
بسمه تعالی دوم محرم الحرام 1403 ق
محضر شریف رهبر عظیم الشأن، روح الله، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، متّع الله المسلمین بطول بقائه الشریف، خداوند متعال ظلّ مبارک را بر قاطبۀ مسلمین جهان مستدام بدارد. چون نیاز فوری به پاسخ مسأله می باشد، مستدعی است امر و مقرر فرمایید پاسخ مربوطه را هرچه زودتر با توجه به مسائل مندرجۀ تحت عنوان (القول فی أحکام الید) رسالۀ شریفۀ تحریر الوسیله ارسال فرمایند.
بالاخانه ای است (یعنی یک اتاق فوقانی) جزء خانۀ زید و در تصرف کامل زید و آبا و اجدادش نسلاً بعد نسل بوده و می باشد. تحتانی این اتاق، جزء خانۀ مجاور به ملکیت عمرو و در تصرف عمرو و مالکین قبلی آن خانه بوده و می باشد. درب ورودی این اتاق فوقانی، در خانۀ زید متصرف و هیچ گونه درب یا پنجره یا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 24 کوچک ترین روزنه و سوراخی به خانۀ عمرو ندارد. در پروندۀ ثبتی و اسناد مالکیت صادره از ادارۀ ثبت، هیچ گونه ذکری از بالاخانه یا تحتانی آن یا سقف فاصل بینهما نگردیده، ولی از حدود مندرجه در سند مالکیت ممکن است استفاده گردد که بالاخانه، جزء خانۀ عمرو، که متصرف آن نمی باشد (نه خود او، نه أیادی قبلی) به ثبت رسیده است. متقاضی ثبت خانۀ زید و همچنین ورثه اش اگر اطلاعی از اشتباه ثبتی داشتند، تا کنون در رفع اشتباه اقدام نموده بودند. از طرف دیگر، مالکین قبل از عمرو که خانۀ عمرو را مالک و متصرف بوده اند هیچ گونه ادعایی نسبت به بالاخانه ننموده اند. اکنون عمرو که خانۀ خود را اخیراً خریداری نموده، به استناد حدود مندرجۀ در سند مالکیت آیا می تواند مدعی مالکیت بالاخانه و تصرف غاصبانۀ زید گردد یا خیر؟ والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، مجرد سند، اعتبار شرعی ندارد و ید، امارۀ ملکیت است، مگر آن که خلاف آن به طریق شرعی اثبات شود.
[سؤال 11315] 6495
بسمه تعالی 27 / 9 / 1361
حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب ایران، مدّ ظله، به شرف عرض می رساند:
قریه کماسی از قراء گرگان است. یکی از مالکینِ جزء، حسب ارث و ابتیاعی متجاوز از شصت سال است که در سهم خود در قریه مزبوره تصرفات مالکانه داشته و با دسترنج خود مزرعه ای به وجود آورده است. در چهل سال قبل مزرعه را به شخصی اجاره می دهد و مستأجر در مدت شش سال اجاره نمی دهد. مالک مزرعه را پس می گیرد و الآن خود متجاوز از سی و پنج سال است در مزرعه مشغول زراعت است و در آن احداث تأسیسات و غرس اشجار می کند. آیا با وجود حقانیت و سیره تصرفات مالکانه و زارعانه و وجود درختان کهن چنین کس را می توان غاصب قلمداد کرد یا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 25 خیر؟ مستدعی است حکم شرعی را بیان فرموده تا دعاگو باشیم.
بسمه تعالی، ذی الید اگر سابقۀ غصب در بین نباشد مالک شناخته می شود و اگر نزاعی در بین است به محاکم قضایی مراجعه نمایند.
[سؤال 11316] 6496
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت امام خمینی، دامت برکاته، به عرض می رساند:
زمینی است تحت تصرف شخصی، و دیگری دعوای ملکیت آن زمین را می نماید، آیا حق دارد از تصرف و ید ذی الید بگیرد، بدون این که مدرک شرعی داشته باشد یا خیر؟
بسمه تعالی، تا مدّعی ملکیت دعوای خود را در محاکم صالحه به طریق شرعی اثبات نکند، حق مزاحمت ذی الید را ندارد.
[سؤال 11317] ----> 2132
6. مالی که ارثاً از جد به پدر و از پدر به پسر رسیده، پس از 140 سال، آیا می توان آن مال را بدون مدرک، مخلوط به حرام دانست و دو خمس و یک زکات (پنجاه درصد از کل) برای آن قائل شد؟
بسمه تعالی، گرچه به ظاهر ید، قول ذی الید پذیرفته است ولی نزاع باید در محکمۀ شرعیه حل و فصل شود.
[سؤال 11318] 6497
بسمه تعالی 24 / 8 / 1358
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی
احتراماً برای روشن شدن امر بفرمایید آیا به مجرد ادعای شخص یا اشخاص نسبت به ملکی که از صد سال بیشتر در ید تصرف شخص یا اشخاصی بوده و اسناد مالکیت آن با طی مراحل به نام آن ها صادر شده است مؤثر است، چون در این موقع
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 26 بعضی از عناصر درصدد ایذاء و اذیت مردم برآمده و ادعای واهی و بدون مدرک و استنادی را طرح می کنند و در مقام تهمت و افترا به اشخاص برآمده و قصد توهین یا اعمال نظریات شخصی دارند، آیا ادعای موهوم و بدون مدرک قابل قبول می باشد یا باید با ادله و براهین و مدرک لازم به اثبات مدعای خود برآیند، تمنا دارد امر شود پاسخ مسأله شرعی داده شود تا مطلب شرعی بیشتر روشن گردد. ادام الله بقائک
بسمه تعالی، ذوالید مالک شناخته می شود مگر مدعی خلاف به طریق شرعی دعوای خود را در محاکم صالحه اثبات نماید.
[سؤال 11319] 6498
بسمه تعالی 8 / 8 / 1361
حضور محترم حضرت آیت الله العظمی و رهبر عظیم الشأن مسلمانان ایران و جهان اسلام جناب آقای روح الله الموسوی الخمینی، مدّ ظله، سلام و درود فراوان بر روان شهدای اسلام و با درود خالصانه که از اعماق قلب سرچشمه می گیرد نثار خاک پای رهبری که از وصف خارج است باد. ای امام امت! می دانم خسته ای ولی چاره ای ندارم که در چند مورد از نظر دینی سؤالی دارم و دوست دارم که خود آن جناب با خط زیبای خود به عنوان یادگار مسائل را برای این حقیر جواب گویند.
1. یک باب حیاط به مساحت 2000 متر مربع از پدرم برای 2 برادر و 2 خواهر به ارث رسیده و این حیاط طی قباله عادی خریداری گردیده، با توجه به این که مساحت قید نشده فقط چهار جهت نوشته شده، و 2000 متر مربع که نوشتم طبق نقشه برداری رژیم سابق می باشد که طبق گفته مادرم بیش از نصف حیاط فوق الذکر می باشد و بقیه را پدرم همین طور به تصرف خودش درآورده چون صاحب نداشته و حال به دست ما رسیده است. و پدرم هم در سال 1340 یعنی 21 سال پیش فوت نموده و در زمان حیات وی کسی بابت بقیه ادعایی نکرده است. و هم اکنون که 38 سال می باشد و بنده هم 35 سال دارم و از سن 5 سالگی هرچه یاد می دهم کل این حیاط را به یاد می آورم.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 27 از نظر شرعی می خواهم به وظیفه دینی خود عمل نمایم و می خواهم کل اموال بنده پاک شود که در فردای قیامت شرمنده نشوم. خواهشمند است جواب در ظهر همین نامه بنویسند. در ضمن 5 / 3 هکتار زمین دیم هم داریم.
بسمه تعالی، اگر یقین به غصب بودن ندارید و زمین در دست پدر شما بوده و از او به شماها ارث رسیده حکم به ملک ورثه می شود و ارثیه خمس ندارد و برای بررسی و تصفیۀ حساب به یکی از وکلای مسلم الوکالۀ این جانب مراجعه نمایید.
2. خود من یک معلم هستم و یک ساختمان در همین زمین ساخته ام و مبلغ 130 هزار تومان هم بدهکار هستم، در ضمن با دختری ازدواج نموده ام که پدرش ثروتمند بوده و مقداری پول به عنوان ارثیه به ایشان رسیده که آن مبلغ را برای ساختمان خرج کرده ام از نظر شرعی پول ایشان چه تکلیفی پیدا می کند. در ضمن پدر نامبرده مالش را پاک نکرده و خمس و سهم نداده و حج هم رفته و در سال 57 فوت نموده.
حالا با تمام این اوضاع و احوال من که یک معلم هستم و می خواهم به وظیفه شرعی خود عمل کنم و پدرم را اگر در گذشته زیر دِین بوده لااقل با این عمل بتوانم شاید ذره ای از گناهانش را کم کنم که آن هم با خداوند است.
خواهشمند است تکلیف را به طور کلی و جداگانه برای این حقیر روشن نمایند تا از شک و تردید خلاص شوم و بتوانم با سربلندی در راه اسلام قدم بردارم، در ضمن ای امام امّت خودم در اواخر مرداد ماه سال گذشته آمدم و نامه هم نوشته بودم که به حضورتان تقدیم کنم و تا زیر آن دو چنار در میان کوچه آمدم ولی نگهبانان نگذاشتند و فرمودند ملاقات ندارند و ناامید برگشتم.
بسمه تعالی، اگر یقین دارد اموالی که به وی بابت ارث منتقل شده در آن خمس وجود دارد باید خمس آن را بپردازد.
[سؤال 11320] 6499
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت مستطاب آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی، دام ظله العالی
ملاحسین زمین خود را با محمد علی معاوضه کرده است و در این باره تحریری
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 28 نوشته است و سه شاهد و نویسنده آن، همه فوت شده اند چون که در سال 1340 نوشته شده است و در این تحریر مرز چهار طرف زمین هر دو مشخص شده است و هکذا نوشته اند به این که این معاوضه در حال وجود تمام شرایط در طرفین انجام گرفته و صیغۀ مبادله و معاوضه نیز صحیح بوده است و طرفین قبض و اقباض هم کرده اند و نوشته اند که هیچ کس از طرفین حق دعوا ندارد و باطل است و آن کس که دعوا کند ملعون است و سه پشت بر همین منوال گذشت و طرفین طبق این تحریر عمل می کرده اند و اکنون ورثه ملاحسین دعوا می کنند که زمین محمد علی را که عوضاً به آن ها داده بود در حدود جنوبی آن اسم نهری را برده است که این اسم یک لفظ مشترک است و بر دو نهر موجود در آن جا صدق می کند ـ البته به نظر عرف این لفظ مشترک نیست، بلکه فقط اسم یک نهر است که از اول طبق همان نهر زمین را به او داده بود و تا کنون به همین منوال هست، که به نسبت یک نهر مساحت زمین کوچک می شود که از اول تا الآن به حساب همین نهر زمین به دست او (ورثه ملاحسین) است و نسبت به نهر دیگر مساحت زمین بزرگ تر می شود، و اگر فرضاً این لفظ مشترک باشد و بر هر دو نهر اطلاق شود باز هم اولاً، زمینی را که محمدعلی به ملاحسین داده است هنگام دادن آباد بود و برعکس زمینی را که ملاحسین به محمدعلی داده است در آن وقت غیرآباد بوده و اگر مراد نهر دوم باشد زمینی را که محمدعلی به ملاحسین داده و آباد بوده و هست از زمینی که ملاحسین به محمدعلی داده و غیر آباد بوده به مقدار معتدبه بزرگ تر می شود، در حالی که ظاهراً باید برعکس باشد ـ دوم این که زمین محمد علی تا نهر اول به دست ورثه ملاحسین بوده و بقیه (که الآن دعوا دارد) تا نهر دوم به دست ورثه محمد علی بوده، آیا این حالت سابقه ید محسوب می شود؟ چون که تا کنون بدون هیچ اختلافی قبل از زمان معاوضه این زمین (یعنی زمین متنازع فیه) به دست محمد علی و ورثه او بوده و هست.
و هکذا دعوا دارد که این تحریر اصلاً ارزش شرعی ندارد، چون که هبه نیست و فقط یادی از این معاوضه می باشد، لذا یا زمین خودم را پس بدهید یا همین زمین را
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 29 قبول می کنم، اگر تا نهر دوم (بقیه که به دست ورثه محمد علی است) را به من بدهید.
لذا حکم اختلاف در مساحت و مرز زمین چیست؟ (که اگر فرضاً لفظ مشترک باشد) و حکم این دعوا که می گویند این تحریر ارزش شرعی ندارد چیست؟
بعد از چندین سال وراث طرف حق فسخ را دارند یا نه؟ در حالتی که در تحریر نوشته شده است که حق ندارند هرکه رد کند به او لعنت گفته شده است.
بسمه تعالی، هر یک نسبت به مقدار زمینی که در دست دارند در ظاهر شرع مالک شناخته می شوند و چنانچه نزاعی در بین باشد به محاکم صالحه مراجعه کنند.
[سؤال 11321] 6500
بسمه تعالی
یک قطعه زمین تقریباً سه قفیز هست که در مدت شصت و پنج سال که از عمر من می گذرد از دوره زنده بودن پدر تا حال که دو سال و نیم است که فوت کرده در این مدت در آن زمین ناصاف که با بیل و کلنگ صاف کردم و کشاورزی مشغول بودم کار می کردم تا این که چند سال قبل دور زمین را سیم کشی و درخت سیب و تبریزی آوردم و حال شنیده ام زمین را یک کسی که از محل دور است ادعای مالکیت آن را می کرده و من خیلی کوچک بودم دیدم پدرم به آن شخص مقداری جو داد و دیگر آن مرد را ندیدم، جویا شدم گفتند آن مرد مدتی است که فوت کرده و من جویا شدم آیا وارثی دارد، ولی معلوم نیست کجا است زنده است یا خیر و من به یک آقایی روحانی که رئیس کمیته است شرح حال را در میان گذاشتم، ایشان گفتند چون صاحب آن زمین معلوم نیست، یک سوم فروش قیمتش را به دفتر امام بدهید و من سه سال است این عمل را انجام می دهم آیا حکم شرعی این است یا خیر؟ بیان فرمایید.
بسمه تعالی، چنانچه محرز نباشد که زمین ملک دیگری است تصرف شما در آن اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 30 [سؤال 11322] 6501
بسمه تعالی 21 / 12 / 1361
آیت الله اعظم و اعلم به شرف عرض عالی می رساند: شخصی ملکی دارد که عبور آب در آن است. درختان حاشیۀ جوی آب، ملک مالک و زارع است، ولی جوی، ملک شخصی سائل است. دو نفر بدون مجوّز درختی را که تغذیه از ملک مالک زمین زراعی و جوی می شود و ضرر و زیان دارد و مانع رشد محصول زارع و مالک ملک است، ادعا می کنند آیا درخت مال مالک ملک و زارع است و یا آن دو نفر مدعی؟ تقاضا دارد در این مسأله شرعی تکلیف را مرقوم فرمایید، که مورد حاجت است عندالله و عند الرسول پهلوی خداوند ضایع نخواهد بود.
بسمه تعالی، درخت محکوم به ملکیت است برای کسی که بر آن ید دارد مگر این که دیگری ادعای خود را به طریق شرعی اثبات نماید.
[سؤال 11323] 6502
بسمه تعالی
با عرض تشکر از محضر مبارک آیت الله خمینی، دامت برکاته
زنی صاحب زمینی بوده و قبل از فوتش وصیت کرده که زمین مذکور را باید سه قطعه کرد و ثلث اول برای شخص تعیین شده و نیابتاً برای انجام حج واجب باشد و ثلث دوم از شوهرش برای انجام واجبات دینیه کالصوم و الصلاة باشد و ثلث سوم از وارثین یعنی دخترهایش باشد. بعد از فوت این موصی، مادرش که در حالت وصیت و حیاتش ساکت بوده، نزاع کرده و می گوید که نصف تمام این زمین را پدر زن وصیت کننده عوض مهریه برایم داده بود و در ادعای خود شاهد هم ندارد. آیا این دعوا شنیده و حقی ثابت می شود یا نه؟ وظیفه موصی له بعد از انجام حج یا قبل از انجام حج چیست و شوهر و دخترها چه کار خواهند کرد؟
بسمه تعالی، اگر زمین تحت ید موصی بوده تا مدّعیه به طریق شرعی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 31 دعوای خود را ثابت نکند حقی ندارد و وصیت نسبت به ثلث مجموع ترکه میت نافذ است.
[سؤال 11324] 6503
بسمه تعالی 8 / 11 / 1358
دفتر امام خمینی، دامت برکاته، با کمال تشکر و امتنان
این جانب ملکی از مادرم به ارث رسیده و بین خود و برادرم تقسیم کردیم. قطعه زمین اکنون متعلّق به فرزندان برادرم می باشد که در سال گذشته فوت شد؛ اما دو ماه قبل بود که پسر داییم اظهار داشت: مادر شما وصیت نمود که این ملک را بعد از من وقف کنید. مدت 35 سال است که این موضوع را نگفته و اجاره زمین را هم همیشه به برادرم می داد. حتی خود برادرم برای یک بار هم که شده باشد اظهار نکرد که زمین وقف است و در تقسیم سهم وی قرار گرفته. لطفاً نظریه آن مرجع بزرگ و بزرگ رهبر جهان اسلام را در ذیل ورقه مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، در فرض مذکور زمین محکوم به ملکیت است برای ورثه، و تا دعوای وصیت به طریق شرعی ثابت نشود وقف کردن زمین لازم نیست.
[سؤال 11325] 6504
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر عالی قدر انقلاب ایران، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، محترماً به عرض می رساند:
این جانب قطعه زمینی در سال 1322 خریداری نموده ام و زمین مزبور در سال های قبل در اثر کمبود آب هر چند سال یک مرتبه کشت می شده ولی در حدود 8 سال پیش در اثر زیاد شدن آب تمام زمین دیوارکشی و درخت کاری شده و تماماً همه ساله کشت و زرع می شود، عده ای در حال حاضر بدون هیچ گونه مدرکی ادعا می کنند که زمین متعلق به ما می باشد و دائماً مزاحمت فراهم نموده و اخیراً به زمین مداخله
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 32 نموده و تمام دیوارها را خراب نموده و درخت ها را کنده و تمام کشت گندم را از بین برده اند، حال مستدعی است نظر مبارک خود را در مورد این زمین بیان فرمایید.
بسمه تعالی، زمین ملک کسی است که در تحت ید و تصرف اوست مگر آن که دیگری دعوای مالکیت خود را به طریق معتبر اثبات کند و نزاع باید در محکمه صالحه حل و فصل گردد.
[سؤال 11326] 6505
بسمه تعالی 24 / 11 / 1361
محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی، دامت برکاته
شخصی حدود 92 سال قبل، مقداری از مزرعه ای را برای چرای حیواناتش خریده و مبلغش را پرداخته است و در ظرف این مدت، مزرعۀ مذکوره در اختیار بایع و وارثانش بوده است و فعلاً به جز یک سند عادی، سند دیگری ندارد. آیا بدون اقامۀ دلیل شرعی، کسی حق جلوگیری از آن را ـ به جرم نداشتن سند محضری ـ دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، سند محضری یا غیر آن میزان نیست و ذی الید مالک شناخته می شود و کسی که ادعا دارد ملک را خریده، تا در محضر دادگاه، به وجه شرعی ادعای خود را ثابت نکند، حق مزاحمت ذی الید را ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 33