حد محارب
[سؤال 11409] 6550
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
شخصی که سلاح خود را در دست می گیرد برای تهدید اشخاص و قصد او این بود که اموال آن ها را سرقت کند و البته این عمل دائمی نبوده بلکه یک یا دو مرتبه بوده، آیا همچون شخصی محارب و مفسد فی الارض است یا خیر و بر فرض این که صدق نکند که محارب است اگر در حین تهدید تیر هوایی خالی کند برای تهدید و کسی کشته شود در این صورت محارب و مفسد فی الارض است یا خیر؟
بسمه تعالی، در هر دو فرض صدق محارب می کند.
[سؤال 11410] 6551
حکم: [ نقل از صحیفه امام، ج 20، ص 397]
زمان: 9 مهر 1366 / 7 صفر 1408
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 79 مکان: تهران، جماران
موضوع: حکم اعدام شخص مفسد
مخاطب: موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم (رئیس دیوان عالی کشور)
[بسمه تعالی. حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام عزه
اعدام شخص مفسد که در نظر مبارک مورد احتیاط است به نظر آیت الله منتظری جایز است و این مسأله در محاکم قضایی مورد احتیاج است. اگر اجازه می فرمایید در مراجع قضایی طبق نظر ایشان عمل شود. ادام الله عمرکم الشریف.
9 / 7 / 66 ـ عبدالکریم موسوی]
بسمه تعالی، مجازید بر طبق نظر شریف ایشان عمل نمایید.
روح الله الموسوی الخمینی
[سؤال 11411] ----> 389
3. محارب در صورتی که مجبور به ارعاب و محاربه بوده، ولیکن آدم نکشته، چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، موارد مختلف است و موکول به دادگاه های اسلامی است.
[سؤال 11412] ----> 6176
2. محارب و مفسد فی الارض فقط کسانی هستند که تجرید و تجهیز سلاح می کنند برای ترساندن مردم و ایجاد فساد در زمین یا اگر اشخاصی هم بدون تجهیز سلاح در کشور افساد می کنند ـ مثل قطاع الطریق و آن ها که سوء قصد نسبت به بعضی مقامات می کنند و آن ها که مردم را تحریک می کنند که بر ضد انقلاب اسلامی عملی انجام دهند ـ محارب محسوب می شوند؟
بسمه تعالی، محارب و مفسد دو موضوع است و تشخیص آن با محاکم صالحه است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 80 [سؤال 11413] ----> 389
5. اگر کسی هم شرایط دزدی برایش صادق است و هم محارب، حدش چیست؟
بسمه تعالی، اگر سارق بوده، اولاً حد سرقت و بعد از آن، حد محارب بر او جاری می شود، ولی در لصّ یعنی راهزن اگر محارب بوده، فقط حد محارب دارد.
[سؤال 11414] ----> 389
4. آیا فقیه می تواند در صورت اثبات حکم محارب به واسطۀ علم یا بیّنه، حد آن را عفو کند؟
بسمه تعالی، عفو صحیح نیست، مگر در مواردی که فقیه مصلحت اسلام را در عفو ببیند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 81