مسائل مستحدثه
معارف و مسائل اسلامی
تشخیص و تعیین اهم
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

تشخیص و تعیین اهم

تشخیص و تعیین اهم

[سؤال 12800]‏ ‏ ‏ 7407‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 8 / 6 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران،‏‎ ‎‏حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، سلام علیکم‏

‏احتراماً، این جانب به عنوان یک مقلد، پاسخ سؤالات زیر را از محضر مبارک آن‏‎ ‎‏مرجع عظیم الشأن و امام بزرگوار خواهانم. خواهشمند است با رهنمودهای پدرانۀ‏‎ ‎‏خود این جانب را راهنمایی فرمایید. از خداوند بزرگ، عزّت و عظمت اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین و نابودی کفر جهانی به سرکردگی امریکای جهان خوار را خواهانم.‏

‏1. آیا جایز است یک پزشک مسلمان که عهده دار مسئولیت اجرایی سازمانی است‏‎ ‎‏که آن سازمان، مشغول ارائۀ خدمات به مردم، به ویژه مستضعفین و محرومین جامعه‏‎ ‎‏است، مسئولیت اجرایی خود را در آن سازمان رها کند و بیاید به دانشگاه و مشغول‏‎ ‎‏آموزش و اخذ تخصّص در رشتۀ مورد نظر خود بشود؟‏

بسمه تعالی، هرکس موظف است در خدمت به اسلام و مسلمین کوشا باشد و انتخاب و تشخیص اهمّ با خود شخص است.

[سؤال 12801]

‏2. کدام یک از موارد زیر جایز است:‏

‏الف. یک پزشک مسلمان، مشغول تحصیل و اخذ تخصّص در رشته ای بشود که‏‎ ‎‏جامعه نیاز دارد ولی خود پزشک به آن رشته علاقه ندارد.‏

‏ب. یک پزشک مسلمان، مشغول تحصیل و اخذ تخصّص در رشته ای بشود که‏‎ ‎‏خودش علاقۀ زیادی دارد ولی جامعه به آن رشته نیاز چندانی ندارد.‏

بسمه تعالی، خوب است میزان کارآیی رشتۀ انتخابی در خدمت به اسلام و مسلمین باشد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 756

‏3. آیا معاینۀ داخلی زنان (توشه واژینال) در ماه مبارک رمضان، روزۀ بیمار را باطل می کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، تنها معاینه موجب بطلان روزه نمی شود.

‏4. آیا یک استاد در بخش زنان و زایمان جایز است دانشجویان پزشکی پسر را تشویق به معاینۀ داخلی‏‎ ‎‏زنان (توشه واژینال) بنماید یا خیر؟ و در صورتی که جایز نباشد، از نظر شرعی وظیفۀ استادان در‏‎ ‎‏این گونه موارد که لازم است آموزش عملی به دانشجویان بدهند چیست؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، جایز نیست.

‏5. آیا جایز است پزشک زن یا دانشجوی پزشکی دختر به عنوان آموزش و یا معالجه، برای بیماران‏‎ ‎‏مرد، سوند ادراری بگذارند؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست و در مواقع ضرورت، باید حتی المقدور برای مردها پزشک مرد و برای زن ها پزشک زن متصدی شود.

‏6. خروج زن از منزل بدون اجازۀ شوهر در چه مواردی جایز است؟ و آیا شوهر می تواند مانع خروج‏‎ ‎‏زن پزشک خود که متخصّص زنان و زایمان است و برای معالجۀ بیماران مجبور است در بعضی از‏‎ ‎‏شب ها خانۀ خود را ترک نماید، بشود؟‏

بسمه تعالی، کار کردن زن در بیرون منزل اگر منافی با حقوق زناشویی شوهر نباشد، با حفظ حجاب، اشکال ندارد ولی خروج زن از منزل برای غیر واجبات منوط به اجازۀ شوهر است و در موردی که معالجۀ بیمار در بیرون منزل بر پزشک زن واجب شود، شوهر او حق ممانعت او را ندارد.

‏7. آیا دانشجویان پسر و دانشجویان پزشکی دختر می توانند در بخش زنان و زایمان و در اتاق زایمان به‏‎ ‎‏طور مخلوط آموزش ببینند، به طوری که دانشجوی پسر مشغول معاینه داخلی زنان بشود، در حالی که‏‎ ‎‏دانشجوی دختر در کنار او و در بالین همان بیمار ایستاده باشد.‏

بسمه تعالی، نظر به عورت زن بر غیر شوهر حرام است اگرچه نظر کننده زن باشد و نظر و لمس بدن زن نامحرم بر مرد حرام است.

[سؤال 12802]‏ ‏ ‏ 7408‏

‏ ‏ ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم ‏ ‏ 18 / 6 / 1982‏

‏والصلاة والسلام علی سید الخلق وأعزّ المرسلین محمد، وعلی آله المیامین و علی‏‎ ‎‏أمیر المسلمین ومرجع الاُمة آیة الله‌ العظمی الإمام روح الله‌ الموسوی الخمینی، دام ظله‏

‏وبعد، نحن مجموعة من أبناء «جبل عامل» المهاجرین طلباً للعلم، العاملین بفتاواکم‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 757

‏قد وقفنا حائرین أمام الغزو الصهیونی لثغر من ثغور المسلمین فی جبل عامل ولبنان... .‏‎ ‎‏إذ استشکل علینا الأمر، بالنسبة للالتحاق بطلائع المجاهدین هنا لک من ناحیة ما إذا کان‏‎ ‎‏التحاقنا واجباً شرعیاً فی ظلّ اقتراب الفحوص النهائیة لهذا العام الدراسی فهل علینا مع‏‎ ‎‏تحقّق إمکانیة الالتحاق، أن ندع کلّ شیء ونلتحق أم نتربّص حتی تنتهی الامتحانات‏‎ ‎‏المقررة. أفتونا یأتکم الله‌ أجرکم ویمدّ بعمرکم. والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسم الله‌ الرحمن الرحیم، یجب تقدیم ما هو أهمّ والضیق الوقت الذی لا مندوحة له.

[سؤال 12803]‏ ‏ ‏ 7409‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم نایب الامام، آیت الله‌ خمینی، ادام الله‌ ظله، روحی لک الفداء‏

‏ضمن عرض سلام و ابراز بیعت با آن حضرت؛ چون دانشجویی هستم که در‏‎ ‎‏حوزه مدت دو سال به تحصیل مشغول و اکنون مغنی می خوانم، سؤالات زیر را به‏‎ ‎‏امید ارشاد، خدمتتان عرضه می دارم:‏

‏تکلیف دانشجویانی که در حوزه (در مدت تعطیلی دانشگاه) مشغول به درس‏‎ ‎‏بوده اند چیست؟ در صورت پیشرفت مناسب در دروس حوزه، آیا در حوزه ماندگار‏‎ ‎‏باشند یا به دانشگاه بیایند؟ در صورت احتیاج جمهوری اسلامی به تخصص در‏‎ ‎‏رشته هایی خاص، دانشجویان آن رشته در حوزه بمانند یا نه؟‏

‏خداوند وجود آن حیات بخش امّت اسلامی را در پناه عنایات خاصۀ خویش و‏‎ ‎‏ولی عصر (عج) ارواحنا لتراب مقدمه الفداء محافظت نماید.‏

بسمه تعالی، اختیار با خود شما است.

[سؤال 12804]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5519

‏3. برای یک فرد روحانی تحصیل اهم است یا اشتغال به کارهای اجرایی؟‏

بسمه تعالی، تشخیص اهمیت با خود شخص است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 758

[سؤال 12805]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5030

‏2. اگر شرکت در کارهای انقلاب و همچنین مراسم مذهبی جمعه، جماعات،‏‎ ‎‏جلسات، سخنرانی ها و کلاس ها به طوری وقت انسان را بگیرد که در منزل کمتر‏‎ ‎‏حضور پیدا کند و آن طور که باید و شاید به تربیت و اظهار محبت نسبت به عیال و‏‎ ‎‏فرزندان خود موفق نشود با این که انقلاب اسلامی هم به چنین فعالیت هایی نیاز دارد؛‏‎ ‎‏آیا چنین شخصی معذور است؟ تکلیف چیست؟ نظر عالی مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، باید تکالیف واجبه را مقدم بدارد.

[سؤال 12806]‏ ‏ ‏ 7410‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 29 / 3 / 1361‏

‏سلام علیکم، ای امام عزیز، من بسیار خوشحال و مفتخرم از این که در حکومتی‏‎ ‎‏زندگی می کنم که می توانم هر آن و هر لحظه با امام و رهبر و مرجعم به راحتی تماس‏‎ ‎‏حاصل کرده و مشکلاتم را در میان بگذارم، و مسلّماً این نیست جز ثمرۀ خون پاک‏‎ ‎‏هزاران شهید و مجروح از خرداد 42 تا کنون. حال برای آن که وقت عزیزتان را نگیرم‏‎ ‎‏مشکلم را مطرح می کنم، امیدوارم که مرا راهنمایی فرمایید (ان شاء الله‌):‏

‏من یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیرجند هستم، با توجه به علاقه‏‎ ‎‏و استعدادی که در خود می دیدم تصمیم به تحصیل در دانشگاه یا حوزه نمودم و فکر‏‎ ‎‏می کنم که با تحصیل در یکی از این دو جا بتوانم مؤثرتر برای حکومت اسلامی واقع‏‎ ‎‏شوم. حال با توجه به این که سپاه مانعی در رفتن به دانشگاه و حوزه نیست و با توجه به‏‎ ‎‏این که الحمد لله‌ استعداد هر دو جا رفتن را در خود می بینم و همین طور علاقۀ به هر دو‏‎ ‎‏دارم، از محضرتان درخواست می کنم بفرمایید برای من بهتر است دانشگاه بروم یا‏‎ ‎‏حوزه؟ توضیح این که میزان تحصیلاتم در حد دیپلم و رشته ای را هم که خواهم رفت‏‎ ‎‏ـ اگر خواسته باشم به دانشگاه بروم ـ رشته های فنّی یا علوم انسانی است. والسلام ‏

بسمه تعالی، اختیار هر یک مانع ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 759

[سؤال 12807]‏ ‏ ‏ 7411‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏افرادی که قبلاً دانشجو بوده اند و فعلاً علاقه مندند به جای تحصیل در دانشگاه‏‎ ‎‏(پزشکی) در حوزه تحصیل کنند با توجه به ذوق و روحیه شان، و این که درس چندانی‏‎ ‎‏هم در دانشگاه نخوانده اند ولی بالقوه پزشک محسوب می شوند، و از طرف دیگر تا‏‎ ‎‏تکلیف شرعی نباشد احساس علاقه و ذوق به ادامه تحصیل در دانشگاه نمی کنند. با‏‎ ‎‏توجه به نیاز شدید کشور به پزشک و نیاز شدید انقلاب و مستضعفین جهان به‏‎ ‎‏روحانی متعهد و مسئول، تکلیف شرعی چنین افراد چیست و عدم رضایت پدر یا‏‎ ‎‏مادر یا هر دو نسبت به این تغییر رشته شرعاً چه نقشی دارد؟‏

بسمه تعالی، اختیار و انتخاب اصلح با خودشان است و رضایت پدر و مادر شرط نیست.

[سؤال 12808]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 111

‏2. در حال حاضر زن این جانب که مدیر دبستان می باشد و در دبستان ضمن‏‎ ‎‏مسئولیت مدیریت، آموزش قرآن دانش آموزان را به عهده گرفته تا بیشتر فرزندان این‏‎ ‎‏امت را با اسلام آشنا سازد، ولی کمتر به تربیت فرزندانش می رسد، از نظر شرعی‏‎ ‎‏ایشان می خواستند بدانند کدام مسئولیت برایشان مقدّم است؟‏

بسمه تعالی، تشخیص اهمیت با خود شخص است.

[سؤال 12809]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 854

‏3. آیا کار کردن زن ها در ادارات، با توجه به رسالتی که مادران در تربیت فرزندان‏‎ ‎‏خود دارند و حضرت عالی هم تأکید زیادی نموده اید جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد و تشخیص اهمیت هر یک از کار یا تربیت فرزند با خود شخص است.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 760