مسابقات ورزشی
[سؤال 12722] 7371
بسمه تعالی 23 / 1 / 1361
در مشت زنی چهار نوع ضربه وجود دارد؛ در حالی که ده ها و شاید هم بیش از یک صد نوع دفاع دارد و یک فرد مشت زن باید با به کارگیری انواع مختلف دفاع ها، از اصابت ضربه به خود جلوگیری نماید که اگر چنین نباشد، نام آن را ورزش نمی توان گذاشت و با توجه به این که در این ورزش، اصل بر دفاع کردن است و ضربه زدن نیست، میزان صدمات آن خیلی کمتر از ورزش های توپی و سایر ورزش های انفرادی رایج در کشور می باشد که آمار بین المللی گواه آن است که یک نسخه از آمار مذکور به پیوست تقدیم می گردد و ملاحظه می فرمایند که این ورزش از نظر صدمات، در ردۀ هفتم ورزش های پر خطر قرار دارد؛ در حالی که شش رشتۀ ورزش اول فهرست، آزادانه در کشور اسلامی ما فعالیت دارند، لکن جوانان علاقه مند به ورزش مشت زنی که در سطح کشور بیش از ده ها هزار نفر می باشند، از انجام فعالیت ورزشی خود محروم گردیده اند.
و با توجه به این که غرب و شرق و عوامل داخلی آنان برای فریب جوانان متعهد و مسلمان ما دام های وسیعی گسترده اند، این مسأله مشکل بر جوانان ما گردیده است که اوقات فراغت خود را در ایام محرومیت از فعالیت ورزشی، صرف چه کاری می نمایند؟
اینک با توجه به علاقه مندی خاص حضرت امام به سلامت و تن درستی جوانان، توأم با فراگیری فرهنگ اسلامی، مستدعی است با مطالعۀ کتابچۀ آیین نامۀ ورزش مشت زنی آماتور و ضمایم پیوست، در صورت عدم مغایرت با قوانین شرع مقدس، دستورات مقتضی صادر فرمایند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 721 بسمه تعالی، اگر دو نفری که مشت زنی می کنند یقین به مواجهه با خطر ندارند، اشکال ندارد.
[سؤال 12723] 7372
بسمه تعالی
مستدعی است نظر مبارک را در مورد مسابقات اسب دوانی و شرط بندی بیان فرمایید؟
بسمه تعالی، مسابقه اسب دوانی با شرایط شرعیه مانع ندارد.
[سؤال 12724] 7373
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی، مدّ ظله، سلام علیکم
احتراماً؛ همان گونه که مستحضرید ورزش سوارکاری از ورزش های مفید و سفارش شدۀ اسلام عزیز است و تا حدی این ورزش، پر اهمیت تلقّی شده است که شرط بندی بر روی مسابقات آن جایز و حلال دانسته شده است.
علی هذا با عنایت به رشد نظامات بشری و جوامع ورزشی دنیا طی اعصار گذشته، خیلی از سیستم ها و علوم جایگزین یکدیگر شده است و جای خود را به مرحلۀ جدیدی داده اند و مصادیق این امر در ورزش هم وجود دارد. به طور مثال، ورزش اسب سواری در حال حاضر جز در حد تفریح و ورزش، معنا و انگیزۀ اصلی و اسلامی آن را ندارد.
با توجه به این که اسب از مهمترین ابزار و ساز و برگ نظامی صدر اسلام بوده است و در جهت تقویت بنیۀ رزمی و نظامی جوانان، به این ورزش توجه خاصی شده است و ما امروزه با پیشرفت فنون و علوم جنگی و تغییر ابزار و آلات و ساز و برگ نظامی دنیا، اسب جای خود را به تانک، قایق، موتورسیکلت و از این قبیل وسائط داده است و لذا مستدعی است حضرت عالی بفرمایید که:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 722 1. آیا شرط بندی بر روی مسابقاتی نظیر اتومبیل رانی، موتورسیکلت سواری، قایقرانی و شنا (با توجه به این که ورزش های شنا، غواصی و قایقرانی از مبانی مهم آموزش دریانوردی و رزم در دریا می باشد و آموزش این رشته ها در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معمول است) و دیگر ورزش هایی از این قبیل جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، امور مزبوره و کلیۀ مسابقات نظیر آن که قابل انتفاع و استفاده در جهاد و دفاع، مفید و مؤثر در تأمین و بالا بردن توان رزمی نیروهای نظامی و انتظامی است، مسابقه در آن امور و تعیین جوایز برای برندگان اشکال ندارد.
[سؤال 12725]
2. با توجه به مبانی ذکر شده، اهمیت ورزش سوارکاری نسبت به زمان صدر اسلام چگونه است؟ و در نظام جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟
بسمه تعالی، در زمان حاضر نیز ورزش و مسابقۀ سوارکاری اشکال ندارد.
[سؤال 12726] ----> 3340
4. ورزش کونگ فو از نظر شرع اسلام چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، در فرض ضرر فاحش و خطر جایز نیست.
[سؤال 12727] ----> 1671
3. دنبال کردن جریانات ورزشی و علاقه مندی به تیم های ورزشی و خوشحال و ناراحت شدن از پیروزی یا شکست آن ها، که از طرف بعض برادران ارگان ها نیز اعمال می شود، چه صورت دارد؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 12728] ----> 7002
3. ورزش های بدنی امروزی، مثل توپ بازی (فوتبال) یا والیبال و کریکت و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 723 هاکی بازی، که مقصود چیزی غیر از تفریح و راحتی و خوش گذرانی نیست، این چنین ورزش هایی جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد؛ مگر آن که مستلزم عمل محرّمی باشد.
[سؤال 12729] ----> 7002
4. اگر مقصود از این ورزش ها فایدۀ عقلایی باشد ـ مثل ورزش بدن و محکم شدن و صحت و استواری جسم ـ رجحانی دارد یا فقط جواز؟
بسمه تعالی، گذشت که در هر صورت اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 724