احکام نماز
نمازهای مستحب
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279-1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1391

زبان اثر : فارسی

نمازهای مستحب

مساله 764ـ‏ نمازهای مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند، و بین نمازهای‏‎ ‎‏مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده و آنها در غیر روز جمعه‏‎ ‎‏سی و چهار رکعتند که هشت رکعت آن نافلۀ ظهر و هشت رکعت نافلۀ عصر، و چهار‏‎ ‎‏رکعت نافلۀ مغرب، و دو رکعت نافلۀ عشا، و یازده رکعت نافلۀ شب، و دو رکعت‏‎ ‎‏نافلۀ صبح می باشد و چون دو رکعت نافلۀ عشا را بنابر احتیاط واجب باید نشسته‏‎ ‎‏خواند، یک رکعت حساب می شود. ولی در روز جمعه بر شانزده رکعت نافلۀ ظهر و‏‎ ‎‏عصر، چهار رکعت اضافه می شود.‏

مساله 765ـ‏ از یازده رکعت نافلۀ شب، هشت رکعت آن باید به نیت نافلۀ شب و‏‎ ‎‏دو رکعت آن به نیت نماز شفع و یک رکعت آن، به نیت نماز وتر خوانده شود. و‏‎ ‎‏دستور کامل نافلۀ شب در کتابهای دعا گفته شده است.‏

مساله 766ـ‏ نمازهای نافله را می شود نشسته خواند، ولی بهتر است دو رکعت‏‎ ‎‏نماز نافلۀ نشسته را یک رکعت حساب کند، مثلاً کسی که می خواهد نافلۀ ظهر را که‏‎ ‎‏هشت رکعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده رکعت بخواند و اگر می خواهد‏‎ ‎‏نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز یک رکعتی نشسته بخواند.‏

مساله 767ـ‏ نافلۀ ظهر و عصر را در سفر نباید خواند ولی نافلۀ عشا را به نیت‏‎ ‎‏این که شاید مطلوب باشد می تواند به جا آورد.‏

‏ ‏

وقت نافله های یومیه

‏ ‏

مساله 768ـ‏ نافلۀ نماز ظهر پیش از نماز ظهر خوانده می شود و وقت آن از اول‏‎ ‎‏ظهر تا موقعی که آن مقدار از سایۀ شاخص که بعد از ظهر پیدا می شود، به اندازۀ دو‏‎ ‎‏هفتم آن شود، مثلاً اگر درازی شاخص هفت وجب باشد، هر وقت مقدار سایه ای که‏‎ ‎‏بعد از ظهر پیدا می شود به دو وجب رسید، آخر وقت نافلۀ ظهر است.‏

مساله 769ـ‏ نافلۀ عصر پیش از نماز عصر خوانده می شود و وقت آن تا موقعی‏‎ ‎‏است که آن مقدار از سایۀ شاخص که بعد ازظهر پیدا می شود، به چهار هفتم آن‏

کتابرساله توضیح المسائلصفحه 123

‏برسد و چنانچه بخواهد نافلۀ ظهر یا نافلۀ عصر را بعد از وقت آنها بخواند، بهتر است‏‎ ‎‏نافلۀ ظهر را بعد از نماز ظهر و نافلۀ عصر را بعد از نماز عصر بخواند و بنابر احتیاط‏‎ ‎‏واجب، نیت ادا و قضا نکند.‏

مساله 770ـ‏ وقت نافلۀ مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتی که‏‎ ‎‏سرخی طرف مغرب که بعد از غروب کردن آفتاب در آسمان پیدا می شود از بین‏‎ ‎‏برود.‏

مساله 771ـ‏ وقت نافلۀ عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و‏‎ ‎‏بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود.‏

مساله 772ـ‏ نافلۀ صبح پیش از نماز صبح خوانده می شود و وقت آن بعد از‏‎ ‎‏گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن یازده رکعت نماز شب است، ولی احتیاط آن‏‎ ‎‏است که قبل از فجر اول نخوانند مگر آن که بعد از نافلۀ شب بلافاصله بخوانند که در‏‎ ‎‏این صورت مانعی ندارد.‏

مساله 773ـ‏ وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است‏‎ ‎‏نزدیک اذان صبح خوانده شود.‏

مساله 774ـ‏ مسافر و کسی که برای او سخت است نافلۀ شب را بعد از نصف‏‎ ‎‏شب بخواند، می تواند آن را در اول شب به جا آورد.‏

‏ ‏

نماز غفیله

‏ ‏

مساله 775ـ‏ یکی از نمازهای مستحبی نماز غفیله است که بین نماز مغرب و‏‎ ‎‏عشا خوانده می شود. و وقت آن بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف‏‎ ‎‏مغرب از بین برود و در رکعت اوّل آن، بعد از حمد باید به جای سوره، این آیه را‏‎ ‎‏بخوانند:‏

وَ ذَا النُّونِ اِذ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیهِ فَنَادَی فِی الظُّلُماتِ اَن لا اِلهَ‎ ‎اِلاَّ اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمِینَ فَاستَجَبنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنجِی‎ ‎المُومِنینَ.

‏و در رکعت دوم بعد از حمد به جای سوره، این آیه را بخوانند: ‏وَ عِندَهُ مفاتِحُ

کتابرساله توضیح المسائلصفحه 124

الغَیبِ لا یَعلَمُها اِلاّ هُوَ وَ یَعلَمُ مَا فِی البَرِّ وَ البَحرِ وَ مَا تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ اِلاّ یَعلَمُها وَ لاَ‎ ‎حَبَّةٍ فی ظُلُماتِ الارضِ وَ لاَ رَطبٍ وَ لاَ یابِسٍ اِلاَّ فِی کِتابٍ مُبینٍ.

‏و در قنوت آن بگویند: ‏اَللهمَّ اِنّی اَسالُکَ بِمَفاتِحِ الغَیبِ الَّتِی لا یَعلَمُها اِلاَّ اَنتَ اَن‎ ‎تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَن تَفعَل بِی کَذا وَ کَذا‏، و به جای کلمه کذا و کذا‏‎ ‎‏حاجتهای خود را بگویند.‏

‏و بعد بگویند: ‏اَللهمَّ اَنتَ وَلِیُّ نِعمَتِی وَ القادِرُ عَلَی طَلِبَتی تَعلَمُ حاجَتِی فَاسالُکَ‎ ‎بِحَقِّ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمُ السَّلامُ لَمَّا قَضَیتَهَا لِی.

‎ ‎

کتابرساله توضیح المسائلصفحه 125