مجله نوجوان 05 صفحه 24
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 05 صفحه 24

مرجان خوارزمی دنیای انیمیشنهای امروز کمتر کسی است که از دیدن فیلمهای انیمیشن و به قول خودمان کارتون لذت نبرد. خیلی هم به سن و سال ربطی ندارد. دنیای گسترده خلاقیت و خیال انیمیشن، بزرگترها را هم جذب می کند، ضمن اینکه این رسانه گاهی وقتها فیلمهایی هم مخصوص مخاطب بزرگسال ارائه می دهد. از این هفته، هر بار با هم به سراغ یکی از انیمیشنهای مطرح دنیا می رویم اما قبل از آن بیایید ببینیم انیمیشن چطور خلق شد و تاریخچه انیمیشن با مطالعه اپتیک و پیدایش و تکامل سینما در هم آمیخته است. اولین نکته ای که برای درک مبانی انیمیشن باید در نظر داشته باشیم، اصلی به نام "پایداری دید" است. یعنی وقتی تصویری از نظر محو می شود شبکیه چشم تصویر آن را تا مدتی در خود نگه می دارد بنابراین چند تصویر ثابت که با سرعت ا ز جلوی چشم، ما بگذرند متحرک به نظر می رسند. اگرطراحی تان خوب باشد می توانید این موضوع را تجربه کنید شروع کنید و در یک کادر کوچک مربع مثلاً دو سانتی متر در دو سانتی متر ­­­­­ توماتروپ دکتر ژان آیرتون پاری (1825)، دوطرف ورقۀ مقوایی نشان داده شده است یک چهره بکشید حالا در همان کادر در صفحات بعدی آن را اخم آلود کنید. بگذارید بغض کند و اشکهایش سرازیر شودحالا اگر گوشه کتاب را بگیرید و به سرعت ورق بزنید چهره شما بغض می کند و اشک می ریزد. در سال 1825، دکتر «ژان آیرتون پاری » وسیله­ای به نام توماتوتروپ ساخت. یک صفحه مقوایی که روی یک طرف آن یک پرنده و روی طرف دیگر یک قفس نقاشی شده بود و می­توانست حول محوری افقی بچرخد؛ وقتی این مقوا را می چرخاند، تصویری که به چشم بیننده می­آمد پرنده ای درقفس بود. اصل پایداری دید، طراحان و فیلم سازان را به فکر وا داشت. آنها متوجه شدند که اگر حرکت، یک سوژه متحرک را خرد کنند و هرجزء حرکتی را جداگانه طراحی کنند می توانند از هرطرح، جداگانه عکس بگیرند و با پخش این فیلمها با سرعتی مشخص به طراحی شان جان ببخشند. این سرعت پخش 24 تصویر در ثانیه است ولی برای متحرک سازی کافی است برای هر ثانیه حرکت 12 تصویر جداگانه را داشته باشیم تا حرکت بدون این که چشم را بزند کامل به نظر برسد. انیمیشنهای اولیه همگی از این قانون تبعیت می کردند یعنی از نقاشیهای مجزای تفکیک حرکت عکس می­گرفتند و فیلم ­عکسهارا باسرعت24 قاب در ثانیه پخش می کردند. به جز این می توان به انیمیشنهای عروسکی و خمیری هم اشاره کرد. در این نوع آثار به جای گرفتن تصویر از نقاشیها ، حرکت را آرام آرام روی خمیر یا عروسک ایجاد می کنند و از آنها تک تک عکس می گیرند، در واقع مکانیسم مشترک است و فقط ماده اولیه تغییر کرده است. تا قبل از به اقتدار رسیدن نرم افزارهای قدرتمند انیمیشن سازی دو بعدی و سه بعدی، روالی که برایتان توضیح دادم ادامه داشت اما با به وجود آمدن عصر رایانه، تعییرات زیادی در روشهای ساخت انیمیشنها به وجود آمده که در هفتههای بعدی با مثالهایی از این فیلمها به آنها هم می­پردازیم.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 05صفحه 24