کاوه کهن
موضوع انشا: دو کلمه حرف حساب
یک میزگرد مدرسهای
در زنگ آخر
زهره امیری
سال سوم تجربی/17 سال
- شده درس را به خاطر معلمش دوست داشته
باشی؟ نه ولی عکس آن صادق است.
- بابای مدرسه : پاییز، برگهایی که آرام جمع می شوند..
- کنکور : چیز بی خود و اضافه ای است.
خاطره ی مدرسه ای
یک بار سر کلاس واکمن آوردم تابازی پرسپولیس و
استقلال را گوش کنم خیلی مزه داشت من یک زمانی
استقلالی بودم ولی حالا زیاد اهل این جورچیزها
نیستم.
فرانک آدینه زاده
دوم ریاضی /16سال
- کتاب خانه ای بدون کتابهای مورد نیاز شما :
خیلی پیش آمده سعی می کنم به جای دیگری سر
بزنم.
امتحانی با سؤالهایی که تا به حال نخوانده اید:
(می خندد) اعصابم را به هم می ریزد. سعی می کنم کسی
را پیدا کنم تا کمکم کند اما فکر نکنم مشکلم حل شود.
زنگ ورزش : بازی آزادی، پرش سه امتیازی و گل مینا سلیمانی
بسکتبال و یا برد دروالیبال. اول دبیرستان / 15سال
اگر خواهر یا برادر کوچکت دفترتکالیفت را پاره کنند : - اگر ساعت 11 شب بفهمی امتحان داری :
سعی می کنم عصبانی نشوم. تا به حال پیش نیامده است.
خاطره مدرسه ای - وایت برد بهتر است یا تخته : خاک تخته
بهترین لحظات رادرخوابگاه و بادوستان باید خورد تا علم آموخت
می گذارنم، دور هم بودن وخوراکی خوردن بدترین شیطنت سرکلاس : نداشتم، شاید یک
حتی گاهی شلوغ کردن... اگر بار بلند خندیدم
وقت شود برای آزمون هم بهترین فصل درس خواندن؟کدام درس؟
میخوانیم. زمستان - فیزیک
خاطره مدرسهای
قبول شدنم در یک مدرسه نمونه
خاطره خیلی خوبی است.
سحر
توکلی سال دوم تجربی/
16 سال
- تجدیدی؟ احساسش نکرده ام
- گچ؟ چیز خیلی باحالی است. احساس می کنم می تواند
تمام ذهنیاتم را روی تخته بیاورد.
- نیمکت شکسته؟ صدای آزار دهنده !
- پنج شنبه بعدالظهر؟روز خوبی است شاید وقت
آمادگی برای آزمون.
خاطره مدرسهای
وقت ورودم به دبیرستان نام من در لیست پذیرفته فرزانه علی محمدیان
شدگان نبود. کلی گریه وزاری کردم تا این که معلوم سال دوم ریاضی /16 سال
شد اسم من زیر مهر مدرسه مخفی شده بود آن - روزهای برفی : برفش را دوست دارم
روز خیلی خندیدیم. اما تعطیلی اش زیاد مهم نیست.
- تلویزیون : چیزوقت گیری است. برنامههای
جالبی ندارد آدم را هم از درس وزندگی
میاندازد.
فارغ التحصیلی : خداحافظ مدرسه، از یک فشار و
برنامه مداوم خلاص می شویم اما از آن طرف دچار
فشار زندگی وکار خواهیم شد. البته تا فوق
لیسانس ادامه می دهم.
- جمعه : نمی دانم چرا کسل کننده است البته
ما این روز هم درس می خوانیم.
خاطره مدرسهای
سال سوم راهنمایی در آخرین روز امتحانات
ما یک عکس یادگاری با دوستانمان
گرفتیم. همه در این آخرین دیدار
گریه می کردند، حتی توی
عکس
!
موضوع سوژه طلایی
این هفته مدرسه بود به همین خاطر
رفتیم به سراغ چند دانش آموز فعال والبته
پرجنب و جوش یکی از دبیرستانهای نمونه به
نام « فدک » که درمیان مدارس تهران چند بار
خوش درخشیده است. میزگردی را با هماهنگی
خانم تیموری، مدیر مدرسه ترتیب دادیم وقرار
شد بچهها از این چهار دیواری نوجوانی برایمان
بگویند. از نیمکتها و تخته سیاه و زنگ مدرسه و
خاطراتی که من وشما را یاد سالهای دور و نزدیک
میاندازد.
مدرسه خوبچه مدرسهایست؟ سحرتوکلی:
جایی که دانش آموزان در آن احساس راحتی
کنند. فضایی داشته باشد که تداعی کننده همان
خانه دوم باشد و از آن ترسی نداشته باشند اگر
سخت گیری می شود به نفع دانش آموزان باشد.
مینا سلیمانی: هر مدرسه ای می تواند خوب باشد
به دانش آموزان بستگی دارد که چه فضایی از آن
برای خودشان ترسیم کنند.
زهره امیری :فقط مربوط به خود دانش آموز است.
بخواهد می تواند فضا را برای خودش تغییردهد،
البته جامعه ما درحال تغییر و تحول است وتغییر
وند آموزشی هم خیلی مهم است.
خانم توکلی به خانه دوم اشاره کرد.خانه
دوم یعنی چه؟
فرانک آدینه زاده: همانطور که در خانه با پدر
و مادر راحتیم در مدرسه هم باید فضایی داشته
باشیم که با کادرمدرسه ارتباط صمیمانه داشته
باشیم. حتی نیازهای عاطفی هم در مدرسه پاسخ
داده شود.
فرزانه علی محمدیان: باید ببینم که تعریف ما از
خانه چگونه است. به نظر من هم باید مدرسه
فضایی باشد که ما بتوانیم تخلیه روانی بشویم.
امیری: سیستم خیلی مهم است. گاهی طرف
مقابل ما مدیر و معلم نیستند. شرایط آموزش و
پرورش باید به گونه ای باشد که محیط مدارس
شاد و سرزنده باشد واین به برنامه ریزیها و
قسیم بندیهایشان مربوط می شود.
آیا تا به حال شده که ترجیح بدهید در
مدرسه باشید و به خانه نروید؟
محمدیان: بله خیلی وقتها شده چون ما درسنین
نوجوانی هستیم وبیشتر وقتمان را با دوستان خود
می گذارنیم. طبیعی است که در مدرسه که محل
جمع شدن ماست احساس راحتی کنیم.
امیری: به نظر من ملاک یک مدرسه ایده آل این
است که بچهها را به فهمیدن دعوت کند تا حفظ
کردن واین محیط آموزشی خود به خود برای ما
لخواه می شود. به شرطی که امکانات وجود داشته
باشد.
اگر امکانات را تجهیزات کمک آموزشی
و وسایل جدید و روز موجود در بازار
تعریف کنیم فکر می کنید جایگاه امکانات
در یادگیری شما کجاست؟
توکلی : فکر می کنم بخش عمده ای از این بار را به
عهده امکانات باید گذاشت مثل دانش آموز که
طرف دیگر دانش آموز است که باید تلاش کند
و البته در مرحله سوم کادر آموزشی هم نقش
دارد.
آدینه زاده : به نظر من درجه اهمیت سه عامل که
سحرگفت یکسان است.
محمدیان: امکانات، اولویت اول ذهن یک دانش
آموز نیست همان طور که ما در تاریخ بزرگان زیادی
داشیتم که همگی در سخت ترین شرایط، با کمبود
امکانات اولیه زندگی به جاهای بالایی رسیدند.
سلیمانی : به نظر من امکانات نمی تواند عنصر
مهمی باشد که بتواند درزندگی ما تغییر ایجاد کند.
امیری: به طور حتم تأثیر دارد اما پیش از آن که
امکانات داشته باشیم باید روش استفاده از آن را
بیاموزیم. خیلی جاها هستند که فراوانی وسایل و
تجهیزات رفاهی باعث شده است که از پرورش و
آموزش دانش آموزان غافل شوند.
دو اتفاق در کنار ما می افتد
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 05صفحه 18