.
خاطره ی مدرسه ای
یک بار سر کلاس واکمن آوردم تابازی پرسپولیس و
استقلال را گوش کنم خیلی مزه داشت من یک زمانی
استقلالی بودم ولی حالا زیاد اهل این
نیستم.
یکی حضور مدارس
غیرانتفاعی است که گاه بعضی
برنامههای این مدارس برای خیلی از ما
باور نکردنی و عجیب است و همان طور
که میدانید در این مدارس پول حرف
اول را میزند. شما فکر میکنید این
مدارس و شاگردانش موفقتر هسنتد؟
محمدیان: برادر خودم در یکی از این مدارس
درس میخواند. برخلاف تبلیغها، این مؤسسهها
آنچنان تعریفی ندارند چون کادر آموزشی ضعیفی
داشتند و اگر هم دانش آموزی موفق میشد به
خاطر پشتکار خودش بود.
امیری: باید این مدارس را به دو بخش تقسیم کنیم.
یک سری افراد، تجهیزات را برای هدفشان استفاده
میکنند که همان کمک به آموزش است ولی
عدهای خودشان را در کامپیوتر و فکس و وسایل
لوکس غرق میکنند و کاری به وضع دانش آموزان
نداند، این مدارس موفق نیستند.
وقتی میشنوید که در همین سرزمین
مدارس «کپری» هم هست و دانش
آموزانی هستند که حتی برای رفتن به
مدرسه باید ساعت ها پیاده روی کنند
چه احساسی به شما دست میدهد؟
توکلی: خوب در جامعه ما بعضی اوقات این
اختلافهای طبقاتی وجود دارد و حتما با وجود یک
سری از امکانات، استعدادهای آنان هم شکوفا
میشود. باید این امیدواری را به آنها داد که اگر
خودشان بخواهند همواره میتوانند پلههای ترقی
را طی کنند.
آدینهزاده: خودم خیلی ناراحت میشوم. احساس
میکنم این حقشان نبوده است...
محمدیان: خوب این را باید در مقایسه با همان
مدارس آنچنانی در نظر بگیریم که چرا عدهای این
قدر هزینه میکنند البته خیلی از افراد خیر هم
هستند که در جاهای نیازمند، مدرسه میسازند.
چرا همیشه این طوری است که افراد در
محرومیت زودتر موفق میشوند؟
سلیمانی: چون میخواهند خودشان را به جایی
برسانند تا در آینده، فرزندانشان مثل آنها نباشند
و سرزنش نشوند.
امیری: خوب همیشه گوهر در صدف به وجود
میآید. تا فشار نباشد شاید تلاش معنی نداشته
باشد. برای همین است که میگویم گاهی
سختگیری در مدرسه هم لازم است.
اگر وزیر آموزش و پرورش شوید چه
میکنید؟
توکلی: کنکور را با هماهنگی مسئولین دیگر
حذف میکنم. امکانات و شرایط درس خواندن را
در تمام کشور یکسان میکنم و به وضع زندگی
معلمان رسیدگی میکنم.
امیری: خوب البته باید کنکور حذف شود چون
مبنای آموزش از روز اول ابتدایی یک جورهایی
بر کنکور گذاشته شده است و استرس و
اضطرابهای چند ساله فقط برای این است که شما
گزینش بشوید که آیا حق ادامه تحصیل دارید یا
نه. چون در جامعه ما الان مدرک خیلی مهم است.
شما اگر لیسانس هم داشته باشید دردی را دوا
نمیکند.
آدینهزاده: غیر از حذف کنکور در بیشتر کلاسها
به جای این که تمام وقت معلم انرژی مصرف کند و
حرف بزند سعی را بر این میگذاشتم که بچهها به
شکل کارگاهی و عملی فعال باشند و معلم فقط بر
کار آنها نظارت کند. البته اولین بخش نامهام هم،
تعطیلی روز بعد مدارس بود. (میخندد)
محمدیان: میدانم که یک وزیر مسئولیت سنگینی
دارد چون باید عدالت را بین تمام مردمی که با او در
ارتباط هستند رعایت کند. مسئولیت زیادی پیش
میآید اما من فکر میکنم بیشتر به عملی شدن
دروس و کاربرد آنها در زندگی میپرداختم.
سلیمانی: علوم روز مثل علوم روباتیک و کامپیوتر
و یک سری دانستنیهایی که در دنیا نوجوانها
بیشتر به آن گرایش دارند را در محتوای
کتبدرسی میگنجاندم تا مکمل
دروس
اصلی و پایه ما
باشند.
بیایید بحث را کمی محدود
کنیم! منظورم بحث محدودیت
دختران و مدارس دخترانه است.
آیا شما محدودیت دارید؟
امیری: این سؤال پاسخ مشخصی دارد. بهطور حتم
دختران در جاهایی که پسرها میتوانند خودشان
را تخلیه کنند و یا راحت باشند امکان مانور ندارند
و همیشه به مدرسه، خانه یا جایی مثل ورزشگاه و
کتابخانه محدود میشوند.
سلیمانی: به نظر من اگر فضای سرپوشیدهای
برای ورزش و تفریح به دختران داده شود راحت
تر خواهند بود. مشکلات ما بیشتر به خاطر همین
است.
محمدیان: یک نکته دیگر هم هست و آن تعداد
مسابقات ورزشی است که برای پسران بیشتر
ترتیب داده میشود.
توکلی: البته چون مدرسه ما فضای خوب و دور
از منازل مسکونی دارد ما زیاد شرایط محدودی
احساس نمیکنیم برای همین نمیتوانم راجع
به این محدودیت زیاد صحبت کنم.
دیوار مدارس اگر یرداشته شود... مثل
پارک. آیا خوب است؟
محمدیان: خیلی بد میشود چون دیگر آن جا
مدرسه نیست.
امامی: به نظر من هیچ اتفاقی نمیافتد.
سلیمانی: من هم با نظر خانم امامی موافقم.
توکلی: به نظر من حریم مدرسه باید حفظ شود.
مثل چهار دیواری خانه. اگر ما به طور مداوم با مردم
بیرون در ارتباط باشیم دیگر نمیشود متوجه یک
موضوع خاص بود. هر اتفاقی ممکن است بیفتد.
شورای دانش آموزی تا شهردار مدرسه، انجمن
اسلامی؛ هلال احمر و... از جمله طرحهایی هستند
که در مدارس به شکلهای مختلف مطرح و اجرا
میشوند. آیا این تجربهها برای یک نوجوان مفید
است؟
توکلی: من خودم زمانی شهردار مدرسه بودم و
متوجه شدم که این نوع برنامهها روی مسئولیت
پذیری تأثیر فراوانی دارد. در ابتدا شاید
کمی مشکل باشد و کسی به شما توجه نکند ولی
در طول چند ماه همه چیز تغییر میکند و شاید
مسیر زندگی شما هم عوض شود.
آدینهزاده: اگر بخشنامهای که میآید امکانات نیز
به همراه داشته باشد، طرحها عملی است. من
خودم تجربه خوبی از شورای دانش آموزی امسال
دارم.
محمدیان: من رئیس شورای دانش آموزی امسال
مدرسه هستم. فعالیتهای گروهی تجربه خوبی
است اما بچهها آنچنان که باید مشارکت نمیکنند.
شاید به دلیل مشغله درسی باشد.
امیری: چون در مدارس کاعذبازی نیست این جمع
ها میتوانند علاوه بر صمیمیت کاربرد هم داشته
باشد. یک کار گروهی که به نفع سایر دانش
آموزان و برای اطلاعرسانی یا کمک به آنها ترتیب
داده شده است.
فصل امتحانات فرا میرسد و شما باید
برای آزمون، خودتان را آماده کنید. آیا
نحوه ارزشیابی مناسب است؟
امیری: ببینید، هر چقدر یک مدرسه بخواهد
متفاوت باشد باز هم محدودیتهایی وجود دارد،
ما یک سیستم تعریف شده داریم که میگوید
سـواد دانـش آمـوز بـا امتحان و آزمون
سنـجـیده شـود. امـتـحانهـایی که
بازدهی ما را نشان نمیدهد،
صرفا حفظیاتی
اســـت
کـه فـردای
امـــتــحـــان
فــــرامـــــوش
مـیشـود. مـشـکـل
بــعــدی مــا فــشــردگــی
امتحانات است. روزهای
تـعـطیل بین آزمونها، اگر
هـیچ فایدهای نداشته باشد
بـاعـث آرامـش بـرای محصلان
است.
توکلی: بـعـضـی از ایـن امـتـحـانـات را
واقـعـا مـیشود شب امتحان خواند و
نمره گرفت ولی آیا این درست است؟
محمدیان: خوب نیست. به طور مثال
بـرنـامـه امتحانی ترم اول ما یک هفته
پیش از آزمون سه بار تغییر کرد. امتحان
درسهایی با حـجم سـنگین در کنار هم برگزار
میشوند.
آدینهزاده: باید به درک بچهها توجه کنند.
خیلی نمره را جدی نگیرید. این مسئله را به
تازگی در بعضی از مدارس نمونه مورد توجه
قرار دادهاند. باید یک موقعیت علمی ایجاد
شود که دانستههای دانش آموزان به شکل
علمی آزموده شود.
آیا این انتقاد شما به کتب درسی هم وارد
است؟
توکلی: بله ما بعضی از دروس غیرپایه را هر سال
با چند خط اضافه میخوانیم. حتی معلم هم در
آموزش آنها مشکل دارد و فکر میکنم تاریخ و
جغرافی بهترین مثالهایی است که میشود نام
برد.
آدینهزاده: کتاب شیمی سال دوم بسیار خوب
طراحی شده در صورتی که کتاب شیمی سال
اول آنقدر بد بود که نه میشد آن را خواند
و نه امتحان داد. مفهومی نبود و بیشتر به
حاشیه توجه کرده بود.
امیری: مکالمه زبان ما خیلی ضعیف است
اگر کتابهای انگلیسی با نگاه مکالمهای
تدوین شود خیلی خوب است.
محمدیان: کتاب تاریخ ایران در دوره
راهنمایی یک مثل خوب برای
من بود. من حتی با آن دوران
ارتباط برقرار کردم و به دنبال
کتابهای دیگری رفتم که
بیشتر من را روشن کند.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 05صفحه 19