مجله نوجوان 05 صفحه 19
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 05 صفحه 19

. خاطره ی مدرسه ای یک بار سر کلاس واکمن آوردم تابازی پرسپولیس و استقلال را گوش کنم خیلی مزه داشت من یک زمانی استقلالی بودم ولی حالا زیاد اهل این نیستم. یکی حضور مدارس غیرانتفاعی است که گاه بعضی برنامه­های این مدارس برای خیلی از ما باور نکردنی و عجیب است و همان طور که می­دانید در این مدارس پول حرف اول را می­زند. شما فکر می­کنید این مدارس و شاگردانش موفق­تر هسنتد؟ محمدیان: برادر خودم در یکی از این مدارس درس می­خواند. برخلاف تبلیغ­ها، این مؤسسه­ها آنچنان تعریفی ندارند چون کادر آموزشی ضعیفی داشتند و اگر هم دانش آموزی موفق می­شد به خاطر پشتکار خودش بود. امیری: باید این مدارس را به دو بخش تقسیم کنیم. یک سری افراد، تجهیزات را برای هدفشان استفاده می­کنند که همان کمک به آموزش است ولی عده­ای خودشان را در کامپیوتر و فکس و وسایل لوکس غرق می­کنند و کاری به وضع دانش آموزان نداند، این مدارس موفق نیستند. وقتی می­شنوید که در همین سرزمین مدارس «کپری» هم هست و دانش آموزانی هستند که حتی برای رفتن به مدرسه باید ساعت ها پیاده روی کنند چه احساسی به شما دست می­دهد؟ توکلی: خوب در جامعه ما بعضی اوقات این اختلاف­های طبقاتی وجود دارد و حتما با وجود یک سری از امکانات، استعدادهای آنان هم شکوفا می­شود. باید این امیدواری را به آنها داد که اگر خودشان بخواهند همواره می­توانند پله­های ترقی را طی کنند. آدینه­زاده: خودم خیلی ناراحت می­شوم. احساس می­کنم این حقشان نبوده است... محمدیان: خوب این را باید در مقایسه با همان مدارس آنچنانی در نظر بگیریم که چرا عده­ای این قدر هزینه می­کنند البته خیلی از افراد خیر هم هستند که در جاهای نیازمند، مدرسه می­سازند. چرا همیشه این طوری است که افراد در محرومیت زودتر موفق می­شوند؟ سلیمانی: چون می­خواهند خودشان را به جایی برسانند تا در آینده، فرزندانشان مثل آنها نباشند و سرزنش نشوند. امیری: خوب همیشه گوهر در صدف به وجود می­آید. تا فشار نباشد شاید تلاش معنی نداشته باشد. برای همین است که می­گویم گاهی سختگیری در مدرسه هم لازم است. اگر وزیر آموزش و پرورش شوید چه می­کنید؟ توکلی: کنکور را با هماهنگی مسئولین دیگر حذف می­کنم. امکانات و شرایط درس خواندن را در تمام کشور یکسان می­کنم و به وضع زندگی معلمان رسیدگی می­کنم. امیری: خوب البته باید کنکور حذف شود چون مبنای آموزش از روز اول ابتدایی یک جورهایی بر کنکور گذاشته شده است و استرس و اضطراب­های چند ساله فقط برای این است که شما گزینش بشوید که آیا حق ادامه تحصیل دارید یا نه. چون در جامعه ما الان مدرک خیلی مهم است. شما اگر لیسانس هم داشته باشید دردی را دوا نمی­کند. آدینه­زاده: غیر از حذف کنکور در بیشتر کلاس­ها به جای این که تمام وقت معلم انرژی مصرف کند و حرف بزند سعی را بر این می­گذاشتم که بچه­ها به شکل کارگاهی و عملی فعال باشند و معلم فقط بر کار آنها نظارت کند. البته اولین بخش نامه­ام هم، تعطیلی روز بعد مدارس بود. (می­خندد) محمدیان: می­دانم که یک وزیر مسئولیت سنگینی دارد چون باید عدالت را بین تمام مردمی که با او در ارتباط هستند رعایت کند. مسئولیت زیادی پیش می­آید اما من فکر می­کنم بیشتر به عملی شدن دروس و کاربرد آنها در زندگی می­پرداختم. سلیمانی: علوم روز مثل علوم روباتیک و کامپیوتر و یک سری دانستنی­هایی که در دنیا نوجوان­ها بیشتر به آن گرایش دارند را در محتوای کتب­درسی می­گنجاندم تا مکمل دروس اصلی و پایه ما باشند. بیایید بحث را کمی محدود کنیم! منظورم بحث محدودیت دختران و مدارس دخترانه است. آیا شما محدودیت دارید؟ امیری: این سؤال پاسخ مشخصی دارد. به­طور حتم دختران در جاهایی که پسرها می­توانند خودشان را تخلیه کنند و یا راحت باشند امکان مانور ندارند و همیشه به مدرسه، خانه یا جایی مثل ورزشگاه و کتابخانه محدود می­شوند. سلیمانی: به نظر من اگر فضای سرپوشیده­ای برای ورزش و تفریح به دختران داده شود راحت تر خواهند بود. مشکلات ما بیشتر به خاطر همین است. محمدیان: یک نکته دیگر هم هست و آن تعداد مسابقات ورزشی است که برای پسران بیشتر ترتیب داده می­شود. توکلی: البته چون مدرسه ما فضای خوب و دور از منازل مسکونی دارد ما زیاد شرایط محدودی احساس نمی­کنیم برای همین نمی­توانم راجع به این محدودیت زیاد صحبت کنم. دیوار مدارس اگر یرداشته شود... مثل پارک. آیا خوب است؟ محمدیان: خیلی بد می­شود چون دیگر آن جا مدرسه نیست. امامی: به نظر من هیچ اتفاقی نمی­افتد. سلیمانی: من هم با نظر خانم امامی موافقم. توکلی: به نظر من حریم مدرسه باید حفظ شود. مثل چهار دیواری خانه. اگر ما به طور مداوم با مردم بیرون در ارتباط باشیم دیگر نمی­شود متوجه یک موضوع خاص بود. هر اتفاقی ممکن است بیفتد. شورای دانش آموزی تا شهردار مدرسه، انجمن اسلامی؛ هلال احمر و... از جمله طرح­هایی هستند که در مدارس به شکل­های مختلف مطرح و اجرا می­شوند. آیا این تجربه­ها برای یک نوجوان مفید است؟ توکلی: من خودم زمانی شهردار مدرسه بودم و متوجه شدم که این نوع برنامه­ها روی مسئولیت پذیری تأثیر فراوانی دارد. در ابتدا شاید کمی مشکل باشد و کسی به شما توجه نکند ولی در طول چند ماه همه چیز تغییر می­کند و شاید مسیر زندگی شما هم عوض شود. آدینه­زاده: اگر بخشنامه­ای که می­آید امکانات نیز به همراه داشته باشد، طرح­ها عملی است. من خودم تجربه خوبی از شورای دانش آموزی امسال دارم. محمدیان: من رئیس شورای دانش آموزی امسال مدرسه هستم. فعالیت­های گروهی تجربه خوبی است اما بچه­ها آنچنان که باید مشارکت نمی­کنند. شاید به دلیل مشغله درسی باشد. امیری: چون در مدارس کاعذبازی نیست این جمع ها می­توانند علاوه بر صمیمیت کاربرد هم داشته باشد. یک کار گروهی که به نفع سایر دانش آموزان و برای اطلاع­رسانی یا کمک به آنها ترتیب داده شده است. فصل امتحانات فرا می­رسد و شما باید برای آزمون، خودتان را آماده کنید. آیا نحوه ارزشیابی مناسب است؟ امیری: ببینید، هر چقدر یک مدرسه بخواهد متفاوت باشد باز هم محدودیت­هایی وجود دارد، ما یک سیستم تعریف شده داریم که می­گوید سـواد دانـش آمـوز بـا امتحان و آزمون ­ سنـجـیده شـود. امـتـحان­هـایی که بازدهی ما را نشان نمی­دهد، ­ صرفا حفظیاتی اســـت کـه فـردای امـــتــحـــان فــــرامـــــوش مـی­شـود. مـشـکـل بــعــدی مــا فــشــردگــی ­ امتحانات است. روزهای ­ تـعـطیل بین آزمون­ها، اگر هـیچ فایده­ای نداشته باشد بـاعـث آرامـش بـرای محصلان است. توکلی: بـعـضـی از ایـن امـتـحـانـات را ­ واقـعـا مـی­شود شب امتحان خواند و ­ نمره گرفت ولی آیا این درست است؟ محمدیان: خوب نیست. به طور مثال ­ بـرنـامـه امتحانی ترم اول ما یک هفته ­ پیش از آزمون سه بار تغییر کرد. امتحان درس­هایی با حـجم سـنگین در کنار هم برگزار می­شوند. آدینه­زاده: باید به درک بچه­ها توجه کنند. ­ خیلی نمره را جدی نگیرید. این مسئله را به تازگی در بعضی از مدارس نمونه مورد توجه ­ قرار داده­اند. باید یک موقعیت علمی ایجاد شود که دانسته­های دانش آموزان به شکل علمی آزموده شود. آیا این انتقاد شما به کتب درسی هم وارد است؟ توکلی: بله ما بعضی از دروس غیرپایه را هر سال با چند خط اضافه می­خوانیم. حتی معلم هم در آموزش آنها مشکل دارد و فکر می­کنم تاریخ و جغرافی بهترین مثال­هایی است که می­شود نام ­ برد. آدینه­زاده: کتاب شیمی سال دوم بسیار خوب ­ طراحی شده در صورتی که کتاب شیمی سال ­ اول آنقدر بد بود که نه می­شد آن را خواند و نه امتحان داد. مفهومی نبود و بیشتر به ­ حاشیه توجه کرده بود. امیری: مکالمه زبان ما خیلی ضعیف است ­ اگر کتاب­های انگلیسی با نگاه مکالمه­ای ­ تدوین شود خیلی خوب است. محمدیان: کتاب تاریخ ایران در دوره ­ راهنمایی یک مثل خوب برای ­ من بود. من حتی با آن دوران ارتباط برقرار کردم و به دنبال ­ کتاب­های دیگری رفتم که بیشتر من را روشن کند.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 05صفحه 19