انحراف اذهان از مسائل واقعى
دستگاههایى که براى آموزش است، براى پرورش است، تبدیلش کرده بودند به دستگاههایى که ضد او باشد. آموزشهایى که براى انسان مفید است، براى یک جامعه و کشورى مفید است، آنها حذف مى شد و به جاى او، آموزشهایى که مخالف مسیر ملت بود، روى شهوات خود فرد بود، لکن با مسیر ملت مخالفت داشت، با مصالح کشور مخالفت داشت؛ آنها را مى آوردند.
مقالاتى که مربوط به سرنوشت ملت بود امکان نداشت در روزنامه ها نوشته بشود یا رادیوها خوانده بشود. مقالاتى که مخالف مسیر ملت بود، مخالف مصالح جامعه بود، اینها رایج بود ـ و مجلاتى که باید تربیت کند نسل جوان را، مبدّل شده بود به آن تربیتى که همه ملاحظه کردید که مجلات ما چه وضع افتضاح آمیزى داشت. همه براى این بود که جوانها را از مسیرى که دارند و مسیر انسانى که باید اینها بروند منحرف کنند به یک مسیر دیگرى، و استفاده کنند. استفاده همچو بکنند که تمام مصالح یک کشور را از بین ببرند، همه چیز را به تباهى بکشند، همۀ مخازن ما را به اجنبى بدهند؛ و کسى نباشد که «چرا» بگوید؛ براى اینکه توجه مردم را از آن چیزى که مربوط به زندگیشان است منحرف کردند.(146)
* * *
کتابآیین انقلاب اسلامی (ج.۱)صفحه 210