مهدی طهوری
درخت طنین آوای خداوند است
نیمۀ اسفند ماه روز درختکاری است. بیایید به این مناسبت نگاهی دینی ـ اسطورهای بیندازیم به درخت!
درخت آدم
شاید برای شما هم این سؤال مطرح
شده که اگر آدم و حوا به خاطر
خوردن گندم از آسمان به زمین هبوط کردهاند، پس چرا خداوند در قرآن
از کلمۀ «شجره» به معنای درخت استفاده میکند. دربارۀ این سؤال پاسخهای فراوانی طرح شده که ما هم
به دو پاسخ اشاره میکنیم. یکی اینکه خوردن گندم، حتمی نیست و بعضی
گفتهاند که این درخت، درخت سیب
یا درخت دیگری بوده است. دیگر
اینکه «شجر» در زبان عربی فقط به درخت گفته نمیشود و به معنای گیاه
نیز هست.
درخت موسی
شاید داستان حضرت موسی را
شنیده باشید که از مصر فرار کرد و به مدین رفت و در آنجا با صفورا دختر حضرت شعیب ازدواج کرد. چند سال بعد موسی همراه با همسر و فرزندانش
به مصر بازگشت. آنها در راه بازگشت، در شبی سرد و تاریک راه را گم
کردند. حضرت موسی میخواست
آتشی درست کند که آتشزنه آتش
را روشن نکرد و همسر باردارش نیز
در همین حال دچار درد شد. در این هنگام او از دور شعلهای را دید و برای آوردن آتش و پیدا کردن راه به سوی
آن شعله رفت.
موسی وقتی به شعله
رسید، با منظرۀ عجیبی
روبهرو شد. انگار
آتش به جان درختی
افتاده باشد اما آن را
نسوزاند. در این لحظه
یکی از عظیمترین
اتفاقات معنوی به
وقوع پیوست و خداوند
بدون میانجی با موسی
سخن گفت.
«پس چون به آن آتش رسید
از جانب راست آن وادی، در آن
سرزمین مبارک، از آن درخت ندا
آمد که: ای موسی!منم خداوند، پروردگار
جهانیان.» - سورۀ قصص،آیۀ 30
حافظ با اشاره به این داستان سروده
است:
بلبل ز شاخ سرو به گلبانگ پهلوی
میخواند دوش، درس مقامات معنوی
یعنی بیا که آتش موسی نمود گل
تا از درخت، نکتۀ توحید بشنوی
سدرةالمنتهی
ما مسلمانان معتقدیم در شب معراج
حضرت محمد (ص)، جبرئیل به
صورت اصلیاش در برابر رسول خدا (ص) ظاهر شد تا او را به معراج ببرد
و این جریان در کنار سدرةالمنتهی واقع شد.
و اما سدرة المنتهی کجاست؟ در
این باره علامه محمدحسین طباطبایی
در تفسیر المیزان مینویسد: «گویا نام مکانی است و شاید مراد از آن، منتهای آسمان باشد، به دلیل اینکه خداوند
میفرماید جنتالمأوی پهلوی آن
است و ما میدانیم که جنت مأوی
در آسمانهاست و اما اینکه این
درخت سدره چه درختی است، مثل
اینکه بنای خدای تعالی در اینجا بر
این است که به طور مبهم و با اشاره
سخن بگوید...ومعنای آیۀ «إِذْیَغْشَی
السِّدْرَهَ مَا یَغْشی» این است که: «آن زمان که احاطه مییابد، آنچه احاطه
مییابد.» در اینجا خدای تعالی مطلب
را مبهم گذاشته و نفرموده چه چیز به سدر احاطه مییابد.» - ترجمۀ تفسیر المیزان، جلد 19، صفحۀ 49
در تفسیر نمونه نیز آمده است:
پیامبر اکرم در حدیثی میفرماید: «من بر هر یک از برگهای آن (سدرةالمنتهی) فرشتهای دیدم که ایستاده بود و تسبیح خداوند را میکرد.»
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 211صفحه 28