مجله نوجوان 211 صفحه 6
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 211 صفحه 6

توانستم تجربیات و یافته‏هایم را به خوبی بروز دهم، اثری است که به ارتفاع 9 متر در یکی از فضاهای تجاری تهران نسب شده است و از جنس فلز و پلکسی گلاس است و ترکیب آن با نور و آب فرم ویژه­‏ای را به مخاطب ارائه می­‏دهد. همچنین تازگیها تجربه‏­هایی را در ترکیب مواد شروع کرده‏­ام که احساس می‏­کنم ارتباط خوبی با مخاطبم برقرار کرده است. در این تجربیات، سبکی، ماندگاری و ضربه­‏پذیری آثار را مدّ نظر دارم. شما بیشتر به ساخت آثار انتزاعی و سورئال می­‏پردازید یا ساخت تندیس انسان و کارهای رئال را هم به عنوان فعالیت جدی دنبال می‏­کنید؟ به اعتقاد من هیچ هنرمندی بدون شناخت از مبانی کلاسیک هنری که در آن فعالیت می‏­کند، نمی‏­تواند وارد فضاهای مدرن آن هنر شود. به همین خاطر من تجربیاتی در زمینۀ مجسمه­‏سازی کلاسیک و رئال داشته­‏ام که از بین آنها می­‏توانم به پرترۀ استاد فرشچیان اشاره کنم که در ورودی موزۀ ایشان در کاخ سعدآباد نصب شده است. همچنین کارهایی را در اوایل انقلاب با توجه به شرایط اجتماعی آن روزها و با استفاده از سمبلهای ارزشی انجام دادم که بازگوکنندۀ آرمانهای جامعۀ آن روز ایران بود ولی این روزها بیشتر به دنبال نوعی سادگی در فرم هستم تا بتوانم با نسل تازه­‏ای از مخاطبین ارتباط برقرار کنم. چقدر جالب که هنرمندی با این همه تجربۀ موفق هنوز هم راههایی را پیش روی خودش می­‏بیند که باید طی کند. خیلی از هنرمندان به محض اینکه یک یا دو اثر نسبتاً قابل قبول ارائه می­‏دهند، خودشان را در قله حس می­‏کنند. نظر شما در این­باره چیست؟ به اعتقاد من توقف در هر مقوله­‏ای از زندگی مساوی با نوعی اضمحلال شخصیتی، فکری و روحی است. جستجو بزرگترین نعمتی است که خداوند به انسان عطا فرموده است و اگر ما یاد بگیریم که چگونه در طبیعت جستجو کنیم، دنیای ما تبدیل به فضای بی‏­انتهایی می­‏شود برای مو شکافی کردن و کشف کردن و اگر ما جهان را از دریچه‏­هایی که دیگران کمتر به آن نگاه کرده‏­اند ببینیم، فضاهای تازه‏­ای پیش رویمان خواهیم داشت که می­‏توانیم در آنها هر لحظه فضاهای تازه‏­تر و هنرمندانه­‏تری را کشف کنیم. به نظر شما فرق مجسمه‏­ها و آدمها در چیست؟ هیچ فرقی با هم ندارند. به نظر من وقتی یک اثر هنری خلق می­‏شود، هنرمند بخشی از وجود خودش را به اثر منتقل می­‏کند و اگر روحیات، انرژیها، احساسات و عشق هنرمند در اثر او حضور نداشته باشد، آن اثر با مخاطب ارتباط برقرار نخواهد کرد. به اعتقاد من یک مجسمه بخشی از وجود یک انسان است و شما با نگاه کردن به آن می­‏توانید به ابعاد روحی، فکری و حتی جسمی هنرمند آن پی ببرید. یک اثر هنری باید یک موجود زنده باشد و تفاوت یک هنرمند واقعی با

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 211صفحه 6