جنّت خداوند
معاد بندگان خدا
یا أَیَّتُها النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ای نفسی که به آنجا رسیدی که مطمئن شدی؛ از لغزش بیرون رفتی و توجه نداری به جای دیگر. یا أَیَّتُها النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إلی رَبِّکِ حالا دیگر هیچ چیز دیگر برای تو نمی شود. تو برگرد به سوی خدای «خودت» : «رَبِّکِ». ربِّ نفس مطمئنّه. فَادْخُلی فی عِبادی نه عبادالله ، عبادصالحین نه. «عبادی». با این ریزه کاری. وقتی که واقع شدی در عباد، آن وقت وَادْخُلی جَنَّتی نه الجنَّه. آن جنت مال دیگران است. آن جنت با همه عرض و طولش
کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 365
مال «عباد صالح» است، «عبادی» نیست. مالِ «عبادی» آنچه دیگر هیچ نیست جز عبادت، آن هم عبادت «هو». وقتی آنجا رسیدی، «ادخلی جنّتی». جنّتِ لقاء، جنّت ذات؛ نه جنت دیگران. جنّت شما که ان شاءالله همه وارد بشوید در آن جنت، با این جنت فرق دارد. آن جنتِ «عباد صالح»، «عبادالله الصالحین» است. اما این جنتی است که انتساب به هیچ جا ندارد، الاّ به «هو». آن وقت «نفس مطمئنّه» وارد شده است در یک منبع نور و در یک کمال مطلق، و رسیده است به آن چیزی که عاشق او بود... .(276)
28 / 12 / 59
جایگاه رسول الله و ائمه(ع)
یا أیَّتُها النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ در روایتی است که خطاب به حضرت سیدالشهداست. آن وقت است که به شما می گویند که فادخلی فی عِبادی. نه فی عبادالله ؛ نه فی عباد دیگر. «فی عِبادی». یک عنایت خصوصی است مال خودم. این بشر مالِ خودش است. وقتی این طور شد، جنّتش هم فرق دارد با جنّتهای دیگر. شما خیال نکنید که بهشت شماها و ماها مثل بهشت رسول الله است. خیر، آن وضع دیگری است، «جنّتی» است. «الجنّه» مال همه [است] ان شاءالله ؛ لکن وقتی به آنجا رسید، «جنّتی» است دیگر.(277)
28 / 12 / 59
* * *
جنّت خدا، جایگاه شهدا
شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه مستانه شان و در
کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 366
شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقوناند؛ و از «نفوس مطمئنه ای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی * وادخُلیِ جَنَّتِیپروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش برخود می شکافد.(278)
1 / 7 / 67
* * *
ضیافت شهدا عندالرّب
از شهیدان ارجمندی که خداوند تعالی در شأن آنان کلمه بزرگ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ را فرموده است، بشری قاصر مثل من چه تواند گفت. آیا بار یافتن نزد خداوند و ضیافت مقام ربوبی از آنان را می توان با قلم و بیان و گفت و شنود توضیح داد؟ آیا این همان مقام فَادْخُلی فی عِبادی * وَ ادْخُلی جَنَّتینیست که حدیث شریف بر سید شهیدان و سرور مظلومان منطبق نموده است؟ آیا این جنت همان است که مؤمنان در آن راه دارند، یا لطیفه الهی آن است؟ آیا این بار یافتن و ارتزاق نزد رب الارباب همان معنی بشری آن است، یا رمزی الهی و والاتر و فوق برداشت بشر خاکی؟
بارالها، این چه سعادت عظیمی است که نصیب بندگان خاص خود فرمودی که ما از آن محرومیم... یالَیْتَنی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزا عَظیما.(279)
20 / 9 / 61
کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 367
خوی بهشتیان
اهل آخرت با هم در صلح و صفا هستند، قلبهایشان مملو از محبت خدا و بندگان خداست، محبت به خدا موجب محبت به کسانی است که به خدا ایمان دارند، محبت بندگان خدا همان ظل محبت خداوند است، سایه محبت الله می باشد.(280)
* * *
کتابمعاد از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 368