خدایا دوست گردان به من در این روز نیکی را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را
شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
خدایا قرارم ده در این ماه از توکل کنندگان به درگاهت
جمعه, ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰
شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه
پنجشنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۲۵
خدایا قرار بده برایم در آن بهره ای از رحمت فراوانـت
پنجشنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان
چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۱
شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه
سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲:۲۵
ای خدا مرا در این روز بر روزه و اقامه نماز یاری کن ...
سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱:۰
خدایا وا مگذار مرا در این روز...
دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان...
شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ...
شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۰
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ...
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۰
خداوندا، مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز...
پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی
پیوند ارتش با ملت از محوریترین تأکیدات حضرت امام (س) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب است و ارتش مکتبی متکی به ملت خواسته ای اسلامی است که حضرت امام (س) همواره دنبال کرده و آن را تحفۀ الهی می دانستند. چرا که ضرورت وجود ارتش در کشور برای تأمین امنیت ملت در برابر هجوم بیگانگان و یا بازدارندگی آنان کاملاً آشکار است و اگر قرار باشد ارتش بتواند با اتکا بر خود در برابر تجاوزات دشمنان از تمامیت ارضی کشور دفاع کند، می بایست متکی به دریای خروشان ملت باشد. پشتیبانی محکمتر و حقیقی تر از ملت کیست؟ ارتشی که متکی به ملتش نباشد هرگز نخواهد توانست در مأموریتهایش موفق شود. چنانکه ارتش متکی به رژیم شاه نتوانست در برابر ملت مقاومت کند و رژیم شاه سرنگون گردید.
«شما ان شاءالله ، پشتوانه ملت را دارید. شما عددتان فرض کنید چند هزار باشد، لکن پشتوانه تان سی و چند میلیون است، همۀ مردم است ... این پشتوانه را حفظ کنید که این پشتوانه آنچنان قدرتی به شما خواهد داد که یکی تان در مقابل صد تا، در مقابل چند صد تا خواهید بود».
چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی
ارتش هم باید انقلاب در آن پیدا بشود. و امید است که بسیار وقتش شده باشد، لکن ارتش نباید کار داشته باشد که دانشگاه چه می گذرد در آن، به او چه ربطی دارد. در عین حالی که همه با هم پیوند هستند، لکن هر کدام کار خودشان را باید انجام بدهند. پیشتر گفتند که در آن تعزیه هایی که در می آوردند، سابقاً، می گفتند که «شمرِ» خوب آن است که «شمر» باشد، اگر بنا باشد که شمر هم وقتی صحبت می کند یا شعر می خواند مثل امام حسین بخواند این شمر نیست. در عین حالی که همه بنگاه واحد بودند و همه با هم می خواستند یک صحنه ای را درست کنند، لکن هر کس کار خودش را باید خوب انجام بدهد، نباید او دخالت کند در کار دیگری. اگر هر کدام دخالت کنند در کار دیگری، صحنه، صحنۀ خوب نمی شود.ما هر کدام باید کار خودمان را خوب انجام بدهیم. اگر هر کسی در هر کاری دخالت بکند، هیچ کدامش را نمی تواند انجام بدهد.
چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۰
اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ...
چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۴
شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۴۰
ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی
آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید در صحنه و مخالفت کردید با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای متعال هم محفوظ است. کاری که شما آن روز کردید با کاریهایی که امروز می کنید بسیار تفاوت دارد. آن روز روزی بود که شما و هر کس که به ملت می خواست پیوند کند و به آغوش اسلام بیاید مواجه با مرگ بود؛ مواجه با گرفتاری بود؛ موجه با قدرت شیطانی بود. و شما آن روز امتحان دادید. کسانی که نظیر شما در صحنه آمدند و بر ضد طاغوت یا اعتصاب کردند و یا تظاهر کردند، آنها هم ارزش خودشان را به نمایش گذاشتند. لکن شما که از نظامیها بودید و از نیروی هوایی طاغوت آن وقت بودید، این ارزش را بیشتر از دیگران عَرضه کردید که از طاغوت بُریدید و به اسلام پیوند کردید. و پیروزی انقلاب رهین همۀ ملت است و رهین اقدامات شما و سایر قوایی که بعد از شما به اسلام پیوستند و نمایش ارزش خودشان را دادند. آن روز را هم باید از «یوم الله » ما حساب کنیم. روزی که خدای تبارک و تعالی شما برادران را و شما نیروی عظیم انسانی را در آن روز بسیج کرد؛ و شما اطاعت کردید از خدای تبارک و تعالی و به صف انسانی ـ اسلامی ملت پیوستید و به آغوش اسلام آمدید.
دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
هرچند در قانون اساسی و اظهار نظرهای پیش گامان و کارگزاران جمهوری اسلامی نوعی تلاش و هم خوانی میان حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی برقرار شده است، هنوز زوایای ناگفته و ابهام آمیز وجود دارد که باید پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان و دلسوز پاسخِ روشن و قابل قبولی برای آن بیابند. خلاءِ تئوریک و فقدان پژوهش های آکادمیک و جدی موجب شده است که عده ای از جوانان و روشنفکران جامعۀ ما، نوعی ناهمخوانی میان این دو بیایند. بی تردید وارسی و طرح عالمانه و منطقی این مباحث، با نگرش انتقادی و رویکرد عینی، رسالتی است که باید پژوهشگران حوزه دینی بدان اهتمام ورزند. در این میان، گفتارها، هدایت ها و نصایح حکیمانۀ حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گنجینۀ گران سنگی است که راه گشای ما در این مهم خواهد بود.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
ریاست و حکومت از دیدگاه اسلام و اندیشۀ سیاسی حضرت امام هدف نبوده، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاقِ حقوقِ مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. اگر امام علی(ع) حکومتی را که در پرتو آن، حقوق بیچارگان از گردن کشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف می کنند، در اندیشۀ حکومتی حضرت امام نیز، دولتِ اسلامی و مطلوب آن است که حقوق مستمندان و مستضعفان را تأمین کرده و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند:
«عهده دار شدنِ حکومت، فی حد ذاته، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیلۀ انجام وظیفه، اجرایِ احکام و برقراری نظامِ عادلانۀ اسلام است.»
ائمه و فقهایِ عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم به کار ببرند. حکومت برای آنان چیزی جز رنج و زحمت ندارد... حضرت علی(ع) دربارۀ این که چرا حکومت، حاکم و عهده دارِ کار شده
تصریح می کنند که برای هدف های عالی، برای این که حق را برقرار کند و باطل را از میان ببرد
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
با ظهور طلیعه تمدن جدید و پیدایش بحران مشروعیت در ساختارهای اقتدار سنتی، منازعاتی طولانی در جهت رهایی از این بحران ها اتفاق افتاده است. مضمون بسیاری از انقلاب ها چیزی جز یافتن پاسخی به بحران مشروعیت در ساختار سنتی نیست. سلطنت، پایدارترین و غالب ترین ساختار سنتی در ایران است که طی یکی ـ دو قرن اخیر، دچار نوسانات شدیدی در باب مشروعیت شده است، طی این دوره، برای حل چنین بحرانی، دو راه برون رفتِ مهم در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی رخ داده است که ما از آن ها به «مشروطیت» و «جمهوریت» یاد می کنیم. اساساً خود کلمه مشروطیت از ریشۀ شارت یا چارت «charta» گرفته شده و آن به معنای منشوری است که به موجب آن، پادشاه بخشی از وظایف خود را به نخبگان سیاسیِ غیرِ دربار تفویض می کند. اگر آن را مشتق از کلمه «شرط» هم بگیریم راه دوری را نرفته ایم، زیرا هدف از این امر، مشروط و مقید کردن قدرت پادشاه به قانون اساسی است. گفتمانِ غالب بر ذهن روشن فکرانِ ایرانی حتی تا آستانۀ انقلاب اسلامی، مشروطیت است؛ یعنی راهی که در منزل اولِ آن، شاه قدرت خود را با دیگران تقسیم کرده و در منزل آخر آن، سلطنت می کند و نه حکومت. این راه برون رفت، برای حل مشکلی است که تنها لایۀ نازکی از نخبگان را در قدرت سهیم کرده و سپس طی منازعاتی طولانی و یا شکل گیری و تجمیع منافع گروه های
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
اخلاق و سیاست از پدیده های مهمی محسوب می شوند که از دیرباز در ستیز با یک دیگر به سر می برند. نوع نسبت و رابطۀ بین این دو متغیر پی آمدهای مثبت و یا منفی بزرگی برای اجتماع به دنبال می آورد و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین عواملی که موجب نقطه عطف و تحوّل در سیاست و اندیشۀ سیاسی شده است به رابطۀ بین اخلاق و سیاست برمی گردد.
چهرۀ ژانوسی سیاست که آن را از جهتی زشت و پلید و شیطانی می نمایاند و از دیگر سو چهره ای پاک و مقدس و الهی برای آن ترسیم می کند، ریشه در نوع تعامل بین اخلاق و سیاست دارد که هر کدام گفتمانی خاص در ادبیات سیاسی جهان به خود اختصاص داده است.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
در میان اندیشمندان و مصلحان جهان در قرن های اخیر، حضرت امام خمینی ـ رضوان الله علیه ـ از این ویژگی منحصر به فرد برخوردار بوده است که توانست ضمن ارائه طرح تفصیلی روشن و مستدلی از نظریه حکومتی اسلام موفق به برپایی و اجرای آن گردد و جامعه ای با ریشه های عمیق تمدن و فرهنگ را در کشوری گسترده و برخودار از جای گاه برجسته ای در نقشه سیاسی ـ اجتماعی جهان در جهت انقلابی فراگیر رهبری کند و با حمایت گسترده و بی نظیر مردم، سیستم حکومتی مورد نظر خود را به اجرا درآورد و حکومتی نیرومند و پایدار را بر شالوده آن بر پا کند.ما در این نوشتار، در تکمیل مباحث پیشین خود در زمینه تبیین اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ طی چند مطلب، به طور مختصر و ساده به بررسی و تبیین یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام (که جایگاه مردم در سیستم حکومتی اسلام است) می پردازیم. مطلب اول: ارکان عقلی حکومتبنابر آن چه عقل نظری و عقل عملی حکم می کند، حکومت در هر جامعه و در هر زمان و مکانی باید بر دو پایه اصلی: قدرت و مشروعیت استوار گردد، زیرا حکومت بدون قدرت حکومت نیست و حکومت بدون مشروعیت ظلم است.به مقتضای حکم عقل نظری، حکومت باید از قدرت برخوردار باشد تا بتواند نظم را در جامعه بر پا کند و به مقتضای حکم عقل عملی، حکومت باید مشروعیت داشته باشد؛
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷