گردآوری، تدوین و ویرایش آثار امام و پژوهش های مرتبط

یادگار ماندگار

گردآوری، تدوین و ویرایش آثار امام و پژوهش های مرتبط

موسسه با کمک اندیشمندان و صاحبنظران نسبت به تهیه و تدوین آثار حضرت امام در راستای اهداف وجودی موسسه و چاپ ونشر تحقیقات مربوط به اندیشه های حضرت امام (س) اقدام نموده که اهم موارد به شرح زیر می باشد: آثار امام: آداب نماز، آوای توحید ، باده عشق ، ترجمه اجتهاد و تقلید ، ترجمه مصباح الهدایه ، ترجمه شرح دعای سحر ، ترجمه تحریرالوسیله (۲جلدی)، تفسیر سوره حمد ، تقریرات فلسفه امام ـ (۳ جلدی)، جلوه های رحمانی ، جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ، حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانی ، دیوان امام ـ یک دوم جیبی ، دیوان امام ـ قطع جیبی ،دیوان امام ـ پالتویی، دیوان امام ـ قطع وزیری، دیوان امام (با تعلیقات آقای رشاد)، دیوان نفیس اشعار امام ـ قطع رحلی(گلاسه)، رساله توضیح المسائل، رساله نجاه العباد ـ رساله عملیه، ره عشق ـ نامه عرفانی امام به خانم طباطبایی، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، صحیفه امام (۲۲جلدی) ـ مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و دستورات، کلمات قصار، پندها و حکمتها، محرم راز ـ اشعار عرفانی امام، منشور روحانیت ـ پیام امام به روحانیون، مناسک حج، موسوعه حضرت امام ـ (۵۰ جلدی)، نگارش نوین توضیح المسائل امام خمینی، نقطه عطف ـ اشعار عرفانی امام، وصیتنامه سیاسی ـ الهی(پالتوئی)، وعده دیدار،ولایت فقیه (حکومت اسلامی) ، اجازات امام خمین

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
یادها

یادگار ماندگار

یادها

پژوهش های تاریخی از آن جهت که حوادث برهه های تاریخی و اسناد مرتبط با آن را برای شناساندن روند پرفراز و نشیب نهضت تمدن ساز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، به پژوهش گران، تاریخ دانان و ملت های آزادی خواه جهان و عموم علاقه مندان به سیره و شخصیت امام(ره) بر عهده دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. در این راستا موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بهره گیری از توانمندی کارشناسان و محققین حوزه تاریخ، از ابتدای فعالیتهای خود، اقدام به جمع آوری اسناد و ثبت و ضبط و تدوین خاطرات شفاهی یاران حضرت امام(ره) نموده است و تا کنون موفق به چاپ و انتشار خاطرات شفاهی بسیاری از یاران امام و همراهان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و همچنین تاریخ محلی مناطق مختلف کشور اسلامی ایران، شده است.

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
دانشنامه امام خمینی (س)

یادگار ماندگار

دانشنامه امام خمینی (س)

دانشنامه امام خمینی دائره المعارفی اختصاصی است بر محور مدخلهای مختلف موضوعی در ارتباط با شخص امام خمینی (ره) به زبان فارسی و در حال ترجمه به دو زبان عربی و انگلیسی که از سوی موسسه در دست تهیه و انتشار است. دانشنامه امام خمینی(ره) شامل همه مباحث مربوط به حضرت امام خمینی (ره)، زیر مدخلهای مستقل، با رعایت قواعد علمی دائره المعارف نگاری معاصر درج می شوند. از لحاظ مخاطب ، این دانشنامه در ردیف دائرةالمعارف های عمومی جای می گیرد، عموم طبقات متوسط محققین را مخاطب قرار می دهد یعنی تنظیم مطالب آن به گونه ای است که عموم اهل مطالعه ، بتوانند از آن بهره گیرند؛ امّا از لحاظ سطح علمی ، در ردیف مراجع تخصّصی است و با استفاده از منابع علمی و اصیل فراهم می آید. اهداف اصلی تدوین دانشنامه حاضر، ارائه اطّلاعات بنیادین و علمی درباره امام خمینی (ره) به صورت مقاله های دائره المعارفی» است. سرفصلهای دانشنامه امام خمینی با مدخلهای مرتبط به شرح زیر است: - امام خمینی؛ (زیست نامه، خاندان، شخصیتهای مرتبط، اساتید، دوستان، شاگردان، یاران، منصوبان حکومتی، نمایندگان). - آثار؛ (آثار قلمی، آثار گفتاری، آثار تقریری). - آثار درباره؛ (کتابها (کتاب شناسی ها، کتابهای مرجع و ... پایان نامه ها، مقاله ها). - اماکن (زادگاه، اقامتگاهها، محلهای تدریس، تبعیدگاه، زندان، مرقد، مقرّ زمامداری و رهبری). - نهادها و مؤسسات؛ (نهاده

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
اهداف

یادگار ماندگار

اهداف

آموزش دانشگاهی در موسسه توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی انجام می شود و تا کنون دانشجویان زیادی از این پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند. یکی از وجوه وابعاد عملکردی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) را می توان در برنامه ها و فعالیّتهای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی مشاهده کرد، که اجمالاً به سه محور از این برنامه ها اشاره می شود : الف – تربیت محقق ودانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی در پنج حوزه الف-تاریخ انقلاب اسلامی ب-فقه ومبانی حقوق اسلامی ج-جامعه شناسی انقلاب اسلامی د-اندیشه سیاسی در اسلام ذ- عرفان واندیشه امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی که هر ساله در این راستا دانشجو پذیرش می کند، این روند در طی چندین سال به تعداد ۷۰۰ دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد ودکتری رسیده است که کارهای پژوهشی وعلمی مرتبط با اهداف این مرکز آموزشی را دنبال می کنند . این فارغ التحصیلان امروزه در مراکز ، نهاد ها، وسازمان های جمهوری اسلامی مشغول به خدمات علمی واجرایی می باشند . ب- حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق این هدف، این مرکز آموزشی با دارا بودن وگرد آوری دو هزار پایان نامه مرتبط با امام خمینی وانقلاب اسلامی وگردآوری مجموعه منابع اسنادی وکتابخانه ای به یکی از مراکز غنی در این راستا تبدیل شده است . ج- انجا

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
سیر شکل گیری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

یادگار ماندگار

سیر شکل گیری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

یکی از مسائل بسیار مهم که بعد از جنابعالی- خدا آن روز را نیاورد- موجب موضعگیریهای مختلف فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققین و احیاناً اختلاف آنها می گردد، برداشتهای گوناگون سیاسی و غیر سیاسی آنان از یک متن است، و از این بسیار گسترده تر، از اختلاف بین متون منتشرشده حضرت عالی با آنچه به عنوان اسناد سیاسی و غیره از صدا و فیلم و متنهای دستنویس جنابعالی که منتشر نشده و در اختیار ماست سرچشمه می گیرد. شما بهتر از هر کس می دانید که به علل گوناگون گاهی خود شخصاً و گاهی این جانب و یا مسئولین و حتی بعض افراد معمولی پیشنهاد حذف یک قسمت و یا قسمتهایی از سخنرانیها، یا حذف و تغییر و اضافه جمله و یا جملاتی بسیار در اعلامیه ها خدمتتان عرضه شده است که حضرت عالی گاهی قبول نمی فرمایید و گاهی هم پس از دقت، دستور حذف و یا تغییر و اضافه را بدان صورت که مایل باشید صادر می فرمایید که انجام می گیرد، حال اگر روزی تصمیم بر این گردد - که حتماً می گردد - متن سخنرانیها و یا اعلامیه ها و چیزهایی از این قبیل که با صدا و خط حضرت عالی است منتشر گردد مسلماً متن دستخط و یا متن اصلی صدا و فیلم به عنوان سند خدشه ناپذیر اصل قرار می گیرد و آنچه از زیاد و کم بدان صورتی که گذشت و لو بسیار هم مهم باشد یا کنار گذاشته می شود و یا تحت الشعاع خط و یا متن اصلی سخنرانی قرار می گیرد و این از مسائلی است که باید جدی برای آن فکری

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
فعالیتهای سیاسی آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

فعالیتهای سیاسی آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

زندگی عالمان مجاهد در عصر ما، همواره با مبارزه با رژیم منحط پهلوی همراه بوده است . آیت الله طاهری خرم آبادی نیز، چون دیگر عالمان عصر خویش و مانند پیر و مراد و مقتدای خویش ، حضرت امام خمینی (س) حکومت ننگین پهلوی و سکوت در مقابل ستم های آن را برنمی تابید و روز و شب را به مبارزه با آن می گذراند. سخنرانیها، نامه ها و اعلامیه ها، به زندان رفتنها و شکنجه شدنهای وی نقش مهمی را در پیشبرد انقلاب و پیروزی آن ایفا می کرد که ذکر نمونه ها و شرح آن ، در این مختصر نمی گنجد. در سال ۱۳۴۱، شاه و عوامل آن ، لوایح ششگانه ای را با ظاهر اصلاحات و ایجاد رفاه برای مردم تدوین کردند و می خواستند آن را به رفراندوم بگذارند. امام (س) که به خوبی از حیله ها و عوامفریبی های شاه اطلاع داشت ، مخالفت خود را با لوایح اعلام نمود و به آیت الله طاهری خرم آبادی نیز دستور داد که به خرم آباد برود و مسائل مطرح شده را با علما و مردم آن دیار در میان بگذارد. تلاش آیت الله طاهری خرم آبادی در آن روزگار برای رساندن پیام امام (س) و گرد هم آوردن علمای خرم آباد و تصمیم گیری برای مسائل پیش آمده ، نقطۀ عطفی در مبارزات ایشان می باشد. همچنین ایشان پس از مدتی به قم رفت و گزارش مذاکرات علما و جریانهای پیش آمده در شهر را به

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
بازوی علمی شورای نگهبان

عالم وفادار انقلاب

بازوی علمی شورای نگهبان

پس از آنکه آیت الله ابوالقاسم خزعلی بعد از حدود ۱۹ سال عضویت در شورای نگهبان در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۷۸ از این نهاد استعفا دادند، مقام معظم رهبری در ۱۲ مرداد همان سال طی حکمی آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی را به جای ایشان به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب نمودند. در این حکم آمده است: «حضرات آیات و حجج اسلام آقای حاج سید حسن طاهری خرم آبادی و آقای حاج شیخ رضا استادی دامت افاضاتهما از آنجا که حضرات آیات آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی و آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی پس از چند دوره با برکت عضویت در شورای محترم نگهبان، اکنون از عضویت آن شورای محترم کناره گیری کرده اند، اینجانب با تجلیل و تقدیر از ایشان و خدمات دوران بیست ساله این مأموریت، شما آقایان را به عضویت در شورای نگهبان که مرکز صیانت از احکام مقدس اسلام و قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، منصوب می کنم. امید است حضور آقایان باز هم بر غنا و کمال آن شورای محترم بیفزاید.»

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

عالم وفادار انقلاب

زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی به روز یکم خرداد ماه سال 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی از شاگردان شناخته شده مؤسس حوزه، مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و از دوستان نزدیک حضرت امام (ره ) و آیت الله العظمی گلپایگانی (ره ) بود. مرحوم سید حیدر پس از سالها تحصیل و بهره مندی از محضر علمای بزرگ اصفهان، مشهد و قم با درخواست مردم خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به رسیدگی و ساماندهی امور مردم همت گماشت . آنچه که مرحوم حاج سید حیدر را از دیگران متمایز و مایه محبوبیت فراوانش در میان مردم بود همانا برخورداری از حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود. آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی که تنها فرزند خانواده بود، در 9 سالگی در حالیکه به پدر به شدت وابسته بود به ناگاه او را از دست داد و در همان اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید. مادر ایشان نیز که زنی پاکدامن و از خاندان اشعریون قم بود، در حدود سال 1360 شمسی دار فانی را وداع گفت. آیت الله طاهری خرم آبادی تحصیلات خود را در یکی از دبستان های خرم آباد آغاز کرد. وی با پایان یافتن دوره ابتدایی، به مدرسه علمیه کمالیه رفت و طی دو سال جامع المقدمات و سیوطی را فرا گرفت .

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

عالم وفادار انقلاب

گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

نوارهای سخنرانیهایشان به ایران آورده می شد و بعد در کل کشور پخش می گردید. مرحوم آقای طاهری خرم آبادی جزء علمایی بود که در این نوع کارها نقش بسزا و فعالی داشت. پیام ها و سخنرانیهای امام رحمه الله به شکل ویژه ای از سوی جامعه مدرسین قم پیگیری می شد. جامعه مدرسین حوزه به مناسبت های مختلف اطلاعیه های متعددی علیه رژیم طاغوت صادر می کرد. این اطلاعیه ها با امضای تعداد زیادی از مدرسین حوزه قم منتشر می شد. مرحوم آیت الله طاهری یکی از امضاکنندگان و گردانندگان این نوع کارهای مبارزاتی بودند. البته این فعالیت ها قسمتی از حضور آقای طاهری در مبارزات علیه رژیم طاغوت بود. مخالفت علنی علما با رژیم طاغوت باعث شد تا عده زیادی از آن ها تبعید شوند. از قم ۲۵ نفر تبعید شدند و از شهرستان های دیگر هم عده ای تبعید شدند. مثلاً رهبر معظم انقلاب که ساکن مشهد بودند تبعید شدند و آقای هاشمی رفسنجانی از تهران هم جزء تبعیدی ها و زندانی ها بود. این علما با هم در ارتباط بودند و در کارهایشان با هم هماهنگی می کردند. مرحوم آیت الله طاهری هم جزء این گروه بودند. فعالیت های انقلابی ایشان تا زمانی که مرحوم حضرت امام رحمه الله بنا بود از پاریس برگردند ادامه پیدا کرد. در زمانی که بختیار زمام کارها را بدست گرفت و تلاش می کرد تا امام رحمه الله به ایران بازنگردند، جامعه مدرسین به تهران آمدند. ما در مدرسه علوی جمع شده بودیم. همه آق

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
دولت خدمتگزار

دولت در کنار ملت باشد

دولت خدمتگزار

من به این مردم افتخار می کنم چرا که ما چنین مردمی را حتی در صدر اسلام هم نداشتیم و اگر این مردم نبودند ما هنوز هم در زندان و تبعید و گوشه خانه های خودمان بودیم؛ و این مردم اصلیترین حاکمان این کشور هستند. یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد. مردم ایران از هر قوم و قبلیه ای دارای ارزشند و حکومت، خدمت است و لازم است مسئولین خود را مدیون مردم بدانند و خدمتگزار مردم باشند.

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
جدایی ملت و دولت دیکتاتوری به بار می آورد

دولت در کنار ملت باشد

جدایی ملت و دولت دیکتاتوری به بار می آورد

یکی از انگیزه هایی که دیکتاتوری پیش می آورد این است که دیکتاتورها می بینند ملت همراهشان نیست، اعمال دیکتاتوری می کنند. یکی از انگیزه هاست البته، انگیزه های دیگر هم دارد. چنانچه ملت ها همراه دولت باشند، وجهی پیدا نمی کند که دیکتاتوری بکنند با ملت خودشان، مجهز می شوند برای کسانی که به آنها حمله می کنند. وقتی که ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده کند و بدوشد ملت را، دیکتاتوری پیش می آید.

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

دولت در کنار ملت باشد

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

من، هم تبریک موفقیت آقایان در کسب اعتماد مجلس را عرض می کنم و هم هفته دولت را. من باید عرض کنم که دولت ما دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمی کند. از اول من مکرر این را گفته ام که شما کارهایی که می کنید به مردم بگویید. یک کاری شما در سیستان می کنید، در آن ور کشور مطلع نمی شوند. اگر آنجا یک کاری بکنید، آن طرف کشور مطلع نمی شوند. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمتهایی را که کردید، و من می دانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزنده ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم. مقدس مآبی نکنید که مبادا خدای نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده اند و می خواهند که یک چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چی دلشان می خواهد بگویند. یکی از اموری که ممکن است گفته بشود این است که دولت برای مردم کاری نکرده. چنانچه دیدید که بعضی افراد گفتند این را که دولت کاری برای مردم نکرده. خوب! این برای این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است برای مردم. این قاعده اش بود از اولی که دولت تأسیس می شود هر کاری که انجام می دهند برای مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهای بزرگی کرده است دولت. و حالا که مجال پیدا شده و «هفته دولت» است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود. و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائ

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

دولت در کنار ملت باشد

دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

با مروری بر سیره حضرت امام (س) در ارتباط با با دولت و دولتمردان پس از انقلاب اسلامی، می توان دریافت که رفتار ایشان نشانگر حمایت توام با توصیه و نصیحت است.

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۳:۳۴
ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

شب هجران تو آخر نشود

ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

همبستگی و وحدت یک ثروت اجتماعی به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در تکامل و یا اصلاح جامعه داشته باشد. حال با توجه به اینکه وضعیت کنونی جامعه مان در شرایط خاصی قرار دارد و اشکالات و نقایص پوشیده گذشته، امروز در صحنه های مختلف و امتحانات گوناگون اجتماعی آشکار گردیده و جامعه را تهدید می کند، اصلاحی عمیق و متنوع و گسترده و جدی ضرورت می یابد؛ بنابراین لازم و ضروریست که بر نقاط پیوند و همبستگی مردم تکیه کرده و راه اصلاح را پیش گرفت؛ در این باره عقاید و باورهای مذهبی که یکی از پیوندهای مهم میان مردم مسلمان ماست می تواند فرصت خوبی را برای اصلاح فراهم نماید. عاشورا و امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی و شیعی ما، عامل مهمی است که مردم در آن بهم گره می خورند و جلوه ای از وحدت و همبستگی ملی و مذهبی را می آفرینند؛ بنابراین فرهنگ حسینی را باید فرصت مهم اجتماعی و ثروت عظیم فرهنگی دانست و از آن برای اصلاح جامعه و به ویژه شرایط سخت کنونی بهره برد.

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

فضای سنگین سال های زندگی سید شهیدان که جریان تحریف سلطنت را به جای خلافت قرار داده و هرگونه راه نقد و اعتراض را مسدود ساخته بود و به سلطنت اموی چنان تقدس بخشیده بود که عملا هر نقد و اعتراضی اعتراض و نقد به خدا و پیامبرش به حساب می آمد یاری اسلام ،که به ظلم و ستم در انزوا قرار گرفته و در غربت تحمیلی اش فراموش گشته بود، حمایتی پرهزینه داشته و تنها از کسانی این مهم ممکن بوده که دلهایشان به آتش عشق افروخته بوده باشد عشقی که به موهبت الهی در قلب ها جای می گیرد و می تواند شمشیر دفاع بر دست های قدرت ایمان قرار دهد و مجاهدان دلیری را بی هراس از تیرهای سرزنش و نکوهش جاهلان مقصر و دانایان مکار به میدان آورد این عشق سراپای امام حسین و یارانش و حتی اهل بیت اسیر شده اش را پر ساخته است تحمل فشار اجتماعی ملالم از مکر و جهل، محتاج ایمان در مراتب عالی آن می باشد ایمانی که از عشقی عمیق جوشیده باشد و تا پای جان انسان را در آوردگاه مقاومت پایدار نگاه دارد بنابراین مقاومت و جهاد که امری اجتماعی می باشد که بر پایه فرهنگی ایمانی استوار می گردد قرآن کریم نیز در تحلیل میدان های نبرد و پیروزی ها و شکست هایش به تحلیل فرهنگ و اعتقاد پشتوانه جهاد و دفاع می پردازد تا به تحلیل نظامی بلکه تمام عرصه های زندگی حتی عرصه های اجتماعی را قرآن از همین منظر تحلیل می فرماید.

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
نخستین مراسم عزاداری امام حسین(ع) کی و کجا برگزار شد؟

شب هجران تو آخر نشود

نخستین مراسم عزاداری امام حسین(ع) کی و کجا برگزار شد؟

حماسه کربلا، بزرگ ترین و دلخراش ترین واقعه تاریخ است که پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال هنوز هم زنده مانده و پس از ۱۴ قرن به یاد آن واقعه اشک ها ریخته می شود و مراسم حزن و عزاداری به پا است.

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
ولایت عاشورایی امام خمینی و تداوم انقلاب اسلامی
چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِب»؛ یعنی: «من از روی خود خواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم.» (نامه امام حسین به محمد حنفیه مقتل خوارزمی؛ ج ۱، ص ۱۸۷-۱۸۹)

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۶
توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

اهمیت خبر و خبرنگاری

توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

وظیفه داریم ما که آن چیزهایی که در این جمهوری شده است بگوییم و برسانیم به مردم. انتقاد هم داریم البته که کوتاهی شده است، آنها هم باید نوشته بشود. نمی گوییم آن را ننویسند، آن را هم بنویسند، اما انتقاد، غیر غرض وَرزی است. یک قلم است که می خواهد یک مسئله ای که فرض کنید کوچک است بزرگش کند و چند مقابلش کند. تیتر بزرگ بنویسد و بعدش هم حرفهایی که هر چی دلش می خواهد بنویسد. گاهی هم تیترها مناسب با خود موضوع نیست.

یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

دیدار با امام به روایت اسقف کاپوچی:

آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

در فرودگاه هزاران نفر از برادران به استقبال من آمده بودند. به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا به گرمی در آغوش گرفت و روبوسی کرد. سپس در حالی که دست مرا در دست داشت خطاب به خبرنگاران فرمود: همگی استقبال از اسقف کاپوچی را مشاهده کردید. شما از دروغ هایی که مغرضین و دشمنان انقلاب اسلامی ایران پخش کرده ‏اند تا چهره این انقلاب را دگرگون نشان دهند، اشباع شده ‏اید.

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۴۷
حصر در منزل داوودیه

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

حصر در منزل داوودیه

غرض رژیم از بردن امام به داودیه، دور نگه داشتن ایشان از مراکز پر جمعیت تهران بود، چرا که می دانست اگر ایشان را در خود تهران آزاد سازد موجب پدید آمدن شور و هیجان و موج سهمگینی خواهد شد. ولی علی رغم کلیه تدابیر امنیتی، تدارکات، پیش بینی ها و پیش گیری های دامنه دار و همه جانبه هنوز ساعتی از آزادی امام نگذشته بود که خبر آن برق آسا در سراسر تهران انعکاس یافت و تهران را تکان داد؛ و مردم فوج فوج به دیدار امام در داوودیه رفتند. در نخستین ساعات ورود امام به داوودیه چند نفر از برجسته ترین علمای مهاجر و نیز علمای تهران به دیدار ایشان شتافتند. مردم به محض اطلاع برای دیدار امام روانه محل اقامت ایشان شدند، به طوری که خیابان ها و کوچه های اطراف، مملو از جمعیت مشتاق گردید و عبور و مرور خودروها به سختی صورت می گرفت. از نخستین ساعات صبح روز شنبه ۱۲ مرداد، مغازه داران تهران و شهرستان ها به مناسبت آزادی نسبی امام، بر سر در مغازه های خود پرچم نصب کرده و چراغانی نمودند و میان مردم شیرینی و شکلات توزیع کردند. هجوم سیل آسای مردم به سوی اقامتگاه امام موجب شد، ملاقات با ایشان در پایان روز دوم اقامت از سوی مأموران ساواک و شهربانی ممنوع شود.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴
پادگانی که امام خمینی یک ماه و هفت روز در آن زندانی بود

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

پادگانی که امام خمینی یک ماه و هفت روز در آن زندانی بود

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

در زمان ریاست سوئدی ها بر شهربانی (نظمیه) تهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدان توپخانه واقع بود. این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود. با ایجاد حکومت رضاشاه محل قبلی تکافوی خیل عظیم زندانیان را نمی کرد. لذا رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را نمود. محلی که برای اینکار در نظر گرفته شد، همین قصر قاجار بود که دارای ساختمان های قدیمی و وسیع و متروکه بود. این مجموعه که در سال ۱۱۶۸ ش ساخته شده بود، محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد. و بین ارتش، مخابرات و زندان تقسیم گردید. زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ ش، به دست رضاشاه افتتاح گردید. فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود. در سال ۱۳۸۳این زندان تعطیل وشهرداری شروع به تخریب بخشهائی از زندان نمود که باپیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ازتخریب آن جلوگیری ومتعاقباً بوسیله شهرداری به باغ موزه تبدیل گردید.سرانجام این باغ

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
انتقال امام به باشگاه افسران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

انتقال امام به باشگاه افسران

امام خمینی در زندان باشگاه افسران تنها چند ساعت بیشتر نماندند. روز ۱۵ خرداد از ۵ صبح تا پاسی از شب را در بازداشتگاه افسران به سر بردند سپس به پادگان قصر (بی سیم) انتقال یافتند. حضرت امام می فرماید: «من توی حبس هم وقتی وارد شدم به آن باشگاه افسران ـ اول من را بردند توی باشگاه افسران ـ من وقتی وارد شدم دیدم یک جای خیلی خوبی است که همه چیز آماده است که منزلهای ما خواب ندیده ‏اند! به آن مأمورها گفتم خوب، این که از منزل ما بهتر است و بهتر هم بود، بعد هم ما را بردند در یک جای دیگر؛ همان مثل منزل خودمان، یک خرده ‏ای هم بهتر! وقتی هم که از حبسْ ما بیرون آمدیم، حبسش هم یک حبسی نبود که به ما یک بدی بگذرد ـ یک سختی ـ ما به واسطه آن بدی حالا با شاه ـ مثلًا ـ به هم زدیم! حبسشان هم یک حبسی نبود که برای ما ـ توی این حبس آنهایی که همراه ما بودند و مأمورین حبس بودند، با ما محبت می‏ کردند، به ما ارادت داشتند.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
صفحه 24 از 223 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | بعدی >