سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
آبان پر خاطره
زمینه موضوع به این صورت بود که در اولین سال و در روزها و ماههای آغاز پیروزی انقلاب که حکومت طاغوت فروریخته بود اما هنوز حاکمیت انقلاب فاقد تشکیلات مقتدر و توان لازم برای ادارۀ کشور بود، از یکسو استانهای مرزی کشور دستخوش حرکتهای جدایی طلبانه شدند و از سوی دیگر، در سایر استانها گروههای ریز و درشت ضد انقلاب دست به آشوب و فتنه زدند. اعتصاب، تحصن، درگیری و اغتشاش در ادارات وکارخانه ها و دیگر جاها، امری عادی و روزانه شده بود. شواهد و قراینی در دست داشتیم که این وضع طبیعی نیست. این احساس در بین دانشجویان وجود داشت که این کارها باید از جایی هدایت شود و این تصور به طور جدی در بین دوستان وجود داشت که این کارها به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم به وسیلۀ امریکا هدایت می شود. به این دلیل بود که بحث اشغال سفارت امریکا پیش آمد به عنوان مرکزی که اگر اشغال شود، کل توطئه ها از بین خود خواهد رفت و همینطور هم شد. به طوری که وقتی سفارت اشغال شد، تمام اینگونه برنامه ها تعطیل شد و شور و شوقی گسترده در مملکت به وجود آمد که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. از سوی دیگر، پذیرفتن شاه از جانب امریکا به معنای متمرکز کردن برنامه ها علیه انقلاب اسلامی ایران حول محور شاه تلقی می شد. این تحلیل به این جهت بیشتر تقویت می شد که قبل از آن در یک مورد برنامه ریزی برای کودتا شده بود و در آن برنامه هم، کدهایی که به نظامیان برای ا
سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
ضرورت تضارب و تعاطی افکار
در منشور برادری چند مطلب مهم وجود دارد، مطلب اول این هست که بالاخره در جامعه یک اختلافات گفتاری وجود دارد و این اختلاف گفتار هرچند که به نظر امام طبیعی است، باعث برخی سردرگمی ها و حیرت ها هم شده است و این خود بخشی از مسئله است که باید توضیح داده بشود. نکته دوم، آن طور که من از متن یادم هست برداشتی که آقای انصاری از اوضاع دارد امام آن برداشت را ندارد، در واقع امام می فرماید اصلاً باید اختلاف باشد، دلیلش هم برمی گشت به دو چیز، یکی ماهیت اجتهاد شیعه، که از قدیم الایام اجتهاد تکیه بر استنباط دارد، به خصوص در حوزه هایی که حوزه های فقاهتی هستند، نقد در آن جا حضور روشن و چشم گیری ندارد، مثلاً فرض بفرمایید، حرمت ربا، که این روشن هست. اما درباره بسیاری از مسائل در امور عمومی، مفهوم یا مبنای اجتهاد نشان می دهد که باید اختلافات را پذیرفت. دلیل دیگری که امام آنجا ارائه می کنند، این هست که ماهیت امر سیاسی، هم اختلاف برانگیز است، یعنی از جمله موضوعاتی که به لحاظ موضوعی و شناخت موضوع، هر چقدر که گفتگو صورت بگیرد، سرانجام نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به یک نقطه نظر واحدی برسیم، امر سیاسی اصلاً ذاتش اینطوری هست. نکته بعدی که بسیار مهم است، اینکه نمی توان هیچ اختلافی را تعریف یا مدیریت کرد، مگر اینکه مبنای مشترکی داشته باشد، و به نظر امام این مبنای مشترک وجود دارد و همیشه هم باید آن را حفظ و صیا
شنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۴۱
ضرورت تضارب و تعاطی افکار
واقعاً روحانیت اصیل در تنهایی و اسارت خون می گریست که چگونه آمریکا و نوکرش پهلوی می خواهند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عده ای روحانی مقدس نمای ناآگاه یا بازی خورده و عده ای وابسته که چهره شان بعد از پیروزی روشن گشت، مسیر این خیانت بزرگ را هموار می نمودند. آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمومنین (علیه السلام) که در فراز مهم دیگر پیام حضرت امام(ره) پاسخ به شبهاتی است که توسط قائم مقام ایشان علیه انقلاب مطرح شده بود!
چهارشنبه, ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
ضرورت تضارب و تعاطی افکار
اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است
دوشنبه, ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
عطر وحدت
آیت الله خمینی آنگاه که من افتخار محضرشان را در پاریس یافتم از این بابت که وقتی مسلمانان شیعه در ایران طی محرم سال گذشته ۱۳۵۷ در خیابانهای تهران برای استقرار یک جمهوری اسلامی متحمل شهدای فراوانی می شدند در عین حال مسلمانان شیعه و سنی هندوستان در همان ماه به خاطر اختلاف بر سر مسایل جزئی تعزیه به کشتار یکدیگر مشغول بودند، شدیداً اظهار تأسف و تأثر کردند
چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
عطر وحدت
آحاد مردم را چون قطره هایی می بیند که چون فراهم آیند، دریا می شوند و کارهای سترگ از ایشان می آید: امام خمینی می نویسند: "یک جامعه ای که یک مقصدی دارد و می خواهد که آن مقصد را تا آخر ببرد و مقدماتش را فراهم کند و به نتیجه برسد، آن جامعه (و افراد آن) را می شود تشبیه کرد به قطرات و نهرها و سیل ها و دریاها. قطره های باران هر قطره ای وقتی از قطره های دیگر جدا باشد یک برگ را هم تر نمی کند
چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
عطر وحدت
حضرت امام معتقد به تلاش برای وحدت مستضعفان جهان علیه مستکبران، وحدت پیروان ادیان الهی علیه شرک و الحاد و استکبار، وحدت امت اسلامی و کشورهای اسلامی برای مقابله با تهاجم دشمنان علیه اسلام، وحدت شیعه و سنی و دیگر فرق و مذاهب منسوب به اسلام در داخل جهان اسلام و وحدت ملتها با دولتهای اسلامی و همه ی اقشار اجتماعی در چارچوب حفظ اصول و ارزشها بود.
چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
میلاد دو نور
اول مهر ماه مصادف با سالروز ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (س) است که به همین مناسبت به روایتی از کتاب خمینی روح الله پرداخته ایم:
جمعه, ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
«توکّل» به حسب لغت، «اظهار عجز و اعتماد بر غیر، و واگذار نمودن تمام امور به صاحب آن، و اعتماد نمودن بر وکالت او است.» و بعضی عرفا نیز فرموده اند که «توکل» به معنی« انداختن بدن در بندگی، و تعلق قلب به پرورندگی است.» یعنی صرف قوای بدن در راه اطاعت حق، و تصرف ننمودن در امور و واگذار نمودن آن ها به پروردگار. و بعضی گفته اند که «توکل بر خدا، بریدن بنده از تمام آرزوهای خود از مخلوق و پیوستن از آن ها به حق است.»
جمعه, ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
هفته دفاع مقدس
رهبری و هدایت جامعه و فرماندهی کل قوا، بر عهده امام بود. سیاست امام دربارۀ جنگ، مورد قبول ما بود. همه با اطاعت به آنچه که فکر می کردیم ایشان راضی هستند، عمل کردیم. خودمان همه قانع بودیم و به راهی که امام انتخاب کرده بودند، اعتراضی نداشتیم.
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
هفته دفاع مقدس
من در اینجا از همۀ فرزندان عزیزم در جبهه های آتش و خون که از اول جنگ تا امروز به نحوی در ارتباط با جنگ تلاش و کوشش نموده اند، تشکر و قدردانی می کنم. و همۀ ملت ایران را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می کنم. در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمرۀ خونها و شهادتها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفۀ شهادت بیخبرند و نمی دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه ای وارد نمی سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصلۀ طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند!
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴
نا به روایتی امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر به شهادت رسیدند.
سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۹
آیت الله شیخ شهاب الدین اشراقی در هشتم بهمن سال ۱۳۰۴ در قم به دنیا آمد. او در محضر بزرگان حوزه از جمله آیات حائری، بروجردی و امام خمینی شاگردی کرد. وی داماد امام خمینی بود.
یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
یادگار ماندگار
موسسه با کمک اندیشمندان و صاحبنظران نسبت به تهیه و تدوین آثار حضرت امام در راستای اهداف وجودی موسسه و چاپ ونشر تحقیقات مربوط به اندیشه های حضرت امام (س) اقدام نموده که اهم موارد به شرح زیر می باشد:
آثار امام: آداب نماز، آوای توحید ، باده عشق ، ترجمه اجتهاد و تقلید ، ترجمه مصباح الهدایه ، ترجمه شرح دعای سحر ، ترجمه تحریرالوسیله (۲جلدی)، تفسیر سوره حمد ، تقریرات فلسفه امام ـ (۳ جلدی)، جلوه های رحمانی ، جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ، حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانی ، دیوان امام ـ یک دوم جیبی ، دیوان امام ـ قطع جیبی ،دیوان امام ـ پالتویی، دیوان امام ـ قطع وزیری، دیوان امام (با تعلیقات آقای رشاد)، دیوان نفیس اشعار امام ـ قطع رحلی(گلاسه)، رساله توضیح المسائل، رساله نجاه العباد ـ رساله عملیه، ره عشق ـ نامه عرفانی امام به خانم طباطبایی، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، صحیفه امام (۲۲جلدی) ـ مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و دستورات، کلمات قصار، پندها و حکمتها، محرم راز ـ اشعار عرفانی امام، منشور روحانیت ـ پیام امام به روحانیون، مناسک حج، موسوعه حضرت امام ـ (۵۰ جلدی)، نگارش نوین توضیح المسائل امام خمینی، نقطه عطف ـ اشعار عرفانی امام، وصیتنامه سیاسی ـ الهی(پالتوئی)، وعده دیدار،ولایت فقیه (حکومت اسلامی) ، اجازات امام خمین
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
یادگار ماندگار
پژوهش های تاریخی از آن جهت که حوادث برهه های تاریخی و اسناد مرتبط با آن را برای شناساندن روند پرفراز و نشیب نهضت تمدن ساز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، به پژوهش گران، تاریخ دانان و ملت های آزادی خواه جهان و عموم علاقه مندان به سیره و شخصیت امام(ره) بر عهده دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. در این راستا موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بهره گیری از توانمندی کارشناسان و محققین حوزه تاریخ، از ابتدای فعالیتهای خود، اقدام به جمع آوری اسناد و ثبت و ضبط و تدوین خاطرات شفاهی یاران حضرت امام(ره) نموده است و تا کنون موفق به چاپ و انتشار خاطرات شفاهی بسیاری از یاران امام و همراهان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و همچنین تاریخ محلی مناطق مختلف کشور اسلامی ایران، شده است.
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
یادگار ماندگار
دانشنامه امام خمینی دائره المعارفی اختصاصی است بر محور مدخلهای مختلف موضوعی در ارتباط با شخص امام خمینی (ره) به زبان فارسی و در حال ترجمه به دو زبان عربی و انگلیسی که از سوی موسسه در دست تهیه و انتشار است. دانشنامه امام خمینی(ره) شامل همه مباحث مربوط به حضرت امام خمینی (ره)، زیر مدخلهای مستقل، با رعایت قواعد علمی دائره المعارف نگاری معاصر درج می شوند.
از لحاظ مخاطب ، این دانشنامه در ردیف دائرةالمعارف های عمومی جای می گیرد، عموم طبقات متوسط محققین را مخاطب قرار می دهد یعنی تنظیم مطالب آن به گونه ای است که عموم اهل مطالعه ، بتوانند از آن بهره گیرند؛ امّا از لحاظ سطح علمی ، در ردیف مراجع تخصّصی است و با استفاده از منابع علمی و اصیل فراهم می آید. اهداف اصلی تدوین دانشنامه حاضر، ارائه اطّلاعات بنیادین و علمی درباره امام خمینی (ره) به صورت مقاله های دائره المعارفی» است.
سرفصلهای دانشنامه امام خمینی با مدخلهای مرتبط به شرح زیر است:
- امام خمینی؛ (زیست نامه، خاندان، شخصیتهای مرتبط، اساتید، دوستان، شاگردان، یاران، منصوبان حکومتی، نمایندگان).
- آثار؛ (آثار قلمی، آثار گفتاری، آثار تقریری).
- آثار درباره؛ (کتابها (کتاب شناسی ها، کتابهای مرجع و ... پایان نامه ها، مقاله ها).
- اماکن (زادگاه، اقامتگاهها، محلهای تدریس، تبعیدگاه، زندان، مرقد، مقرّ زمامداری و رهبری).
- نهادها و مؤسسات؛ (نهاده
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
یادگار ماندگار
آموزش دانشگاهی در موسسه توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی انجام می شود و تا کنون دانشجویان زیادی از این پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند. یکی از وجوه وابعاد عملکردی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) را می توان در برنامه ها و فعالیّتهای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی مشاهده کرد، که اجمالاً به سه محور از این برنامه ها اشاره می شود :
الف – تربیت محقق ودانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی در پنج حوزه الف-تاریخ انقلاب اسلامی ب-فقه ومبانی حقوق اسلامی ج-جامعه شناسی انقلاب اسلامی د-اندیشه سیاسی در اسلام ذ- عرفان واندیشه امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی که هر ساله در این راستا دانشجو پذیرش می کند، این روند در طی چندین سال به تعداد ۷۰۰ دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد ودکتری رسیده است که کارهای پژوهشی وعلمی مرتبط با اهداف این مرکز آموزشی را دنبال می کنند . این فارغ التحصیلان امروزه در مراکز ، نهاد ها، وسازمان های جمهوری اسلامی مشغول به خدمات علمی واجرایی می باشند .
ب- حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق این هدف، این مرکز آموزشی با دارا بودن وگرد آوری دو هزار پایان نامه مرتبط با امام خمینی وانقلاب اسلامی وگردآوری مجموعه منابع اسنادی وکتابخانه ای به یکی از مراکز غنی در این راستا تبدیل شده است .
ج- انجا
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
یادگار ماندگار
یکی از مسائل بسیار مهم که بعد از جنابعالی- خدا آن روز را نیاورد- موجب موضعگیریهای مختلف فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققین و احیاناً اختلاف آنها می گردد، برداشتهای گوناگون سیاسی و غیر سیاسی آنان از یک متن است، و از این بسیار گسترده تر، از اختلاف بین متون منتشرشده حضرت عالی با آنچه به عنوان اسناد سیاسی و غیره از صدا و فیلم و متنهای دستنویس جنابعالی که منتشر نشده و در اختیار ماست سرچشمه می گیرد. شما بهتر از هر کس می دانید که به علل گوناگون گاهی خود شخصاً و گاهی این جانب و یا مسئولین و حتی بعض افراد معمولی پیشنهاد حذف یک قسمت و یا قسمتهایی از سخنرانیها، یا حذف و تغییر و اضافه جمله و یا جملاتی بسیار در اعلامیه ها خدمتتان عرضه شده است که حضرت عالی گاهی قبول نمی فرمایید و گاهی هم پس از دقت، دستور حذف و یا تغییر و اضافه را بدان صورت که مایل باشید صادر می فرمایید که انجام می گیرد، حال اگر روزی تصمیم بر این گردد - که حتماً می گردد - متن سخنرانیها و یا اعلامیه ها و چیزهایی از این قبیل که با صدا و خط حضرت عالی است منتشر گردد مسلماً متن دستخط و یا متن اصلی صدا و فیلم به عنوان سند خدشه ناپذیر اصل قرار می گیرد و آنچه از زیاد و کم بدان صورتی که گذشت و لو بسیار هم مهم باشد یا کنار گذاشته می شود و یا تحت الشعاع خط و یا متن اصلی سخنرانی قرار می گیرد و این از مسائلی است که باید جدی برای آن فکری
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
جمعه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
زندگی عالمان مجاهد در عصر ما، همواره با مبارزه با رژیم منحط پهلوی همراه بوده است . آیت الله طاهری خرم آبادی نیز، چون دیگر عالمان عصر خویش و مانند پیر و مراد و مقتدای خویش ، حضرت امام خمینی (س) حکومت ننگین پهلوی و سکوت در مقابل ستم های آن را برنمی تابید و روز و شب را به مبارزه با آن می گذراند. سخنرانیها، نامه ها و اعلامیه ها، به زندان رفتنها و شکنجه شدنهای وی نقش مهمی را در پیشبرد انقلاب و پیروزی آن ایفا می کرد که ذکر نمونه ها و شرح آن ، در این مختصر نمی گنجد.
در سال ۱۳۴۱، شاه و عوامل آن ، لوایح ششگانه ای را با ظاهر اصلاحات و ایجاد رفاه برای مردم تدوین کردند و می خواستند آن را به رفراندوم بگذارند. امام (س) که به خوبی از حیله ها و عوامفریبی های شاه اطلاع داشت ، مخالفت خود را با لوایح اعلام نمود و به آیت الله طاهری خرم آبادی نیز دستور داد که به خرم آباد برود و مسائل مطرح شده را با علما و مردم آن دیار در میان بگذارد. تلاش آیت الله طاهری خرم آبادی در آن روزگار برای رساندن پیام امام (س) و گرد هم آوردن علمای خرم آباد و تصمیم گیری برای مسائل پیش آمده ، نقطۀ عطفی در مبارزات ایشان می باشد. همچنین ایشان پس از مدتی به قم رفت و گزارش مذاکرات علما و جریانهای پیش آمده در شهر را به
چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
عالم وفادار انقلاب
پس از آنکه آیت الله ابوالقاسم خزعلی بعد از حدود ۱۹ سال عضویت در شورای نگهبان در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۷۸ از این نهاد استعفا دادند، مقام معظم رهبری در ۱۲ مرداد همان سال طی حکمی آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی را به جای ایشان به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب نمودند. در این حکم آمده است: «حضرات آیات و حجج اسلام آقای حاج سید حسن طاهری خرم آبادی و آقای حاج شیخ رضا استادی دامت افاضاتهما از آنجا که حضرات آیات آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی و آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی پس از چند دوره با برکت عضویت در شورای محترم نگهبان، اکنون از عضویت آن شورای محترم کناره گیری کرده اند، اینجانب با تجلیل و تقدیر از ایشان و خدمات دوران بیست ساله این مأموریت، شما آقایان را به عضویت در شورای نگهبان که مرکز صیانت از احکام مقدس اسلام و قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، منصوب می کنم. امید است حضور آقایان باز هم بر غنا و کمال آن شورای محترم بیفزاید.»
چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
عالم وفادار انقلاب
آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی به روز یکم خرداد ماه سال 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی از شاگردان شناخته شده مؤسس حوزه، مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و از دوستان نزدیک حضرت امام (ره ) و آیت الله العظمی گلپایگانی (ره ) بود. مرحوم سید حیدر پس از سالها تحصیل و بهره مندی از محضر علمای بزرگ اصفهان، مشهد و قم با درخواست مردم خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به رسیدگی و ساماندهی امور مردم همت گماشت . آنچه که مرحوم حاج سید حیدر را از دیگران متمایز و مایه محبوبیت فراوانش در میان مردم بود همانا برخورداری از حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود. آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی که تنها فرزند خانواده بود، در 9 سالگی در حالیکه به پدر به شدت وابسته بود به ناگاه او را از دست داد و در همان اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید. مادر ایشان نیز که زنی پاکدامن و از خاندان اشعریون قم بود، در حدود سال 1360 شمسی دار فانی را وداع گفت.
آیت الله طاهری خرم آبادی تحصیلات خود را در یکی از دبستان های خرم آباد آغاز کرد. وی با پایان یافتن دوره ابتدایی، به مدرسه علمیه کمالیه رفت و طی دو سال جامع المقدمات و سیوطی را فرا گرفت .
چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
عالم وفادار انقلاب
نوارهای سخنرانیهایشان به ایران آورده می شد و بعد در کل کشور پخش می گردید. مرحوم آقای طاهری خرم آبادی جزء علمایی بود که در این نوع کارها نقش بسزا و فعالی داشت. پیام ها و سخنرانیهای امام رحمه الله به شکل ویژه ای از سوی جامعه مدرسین قم پیگیری می شد. جامعه مدرسین حوزه به مناسبت های مختلف اطلاعیه های متعددی علیه رژیم طاغوت صادر می کرد. این اطلاعیه ها با امضای تعداد زیادی از مدرسین حوزه قم منتشر می شد. مرحوم آیت الله طاهری یکی از امضاکنندگان و گردانندگان این نوع کارهای مبارزاتی بودند. البته این فعالیت ها قسمتی از حضور آقای طاهری در مبارزات علیه رژیم طاغوت بود. مخالفت علنی علما با رژیم طاغوت باعث شد تا عده زیادی از آن ها تبعید شوند. از قم ۲۵ نفر تبعید شدند و از شهرستان های دیگر هم عده ای تبعید شدند. مثلاً رهبر معظم انقلاب که ساکن مشهد بودند تبعید شدند و آقای هاشمی رفسنجانی از تهران هم جزء تبعیدی ها و زندانی ها بود. این علما با هم در ارتباط بودند و در کارهایشان با هم هماهنگی می کردند. مرحوم آیت الله طاهری هم جزء این گروه بودند. فعالیت های انقلابی ایشان تا زمانی که مرحوم حضرت امام رحمه الله بنا بود از پاریس برگردند ادامه پیدا کرد. در زمانی که بختیار زمام کارها را بدست گرفت و تلاش می کرد تا امام رحمه الله به ایران بازنگردند، جامعه مدرسین به تهران آمدند. ما در مدرسه علوی جمع شده بودیم. همه آق
چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
دولت در کنار ملت باشد
من به این مردم افتخار می کنم چرا که ما چنین مردمی را حتی در صدر اسلام هم نداشتیم و اگر این مردم نبودند ما هنوز هم در زندان و تبعید و گوشه خانه های خودمان بودیم؛ و این مردم اصلیترین حاکمان این کشور هستند. یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد. مردم ایران از هر قوم و قبلیه ای دارای ارزشند و حکومت، خدمت است و لازم است مسئولین خود را مدیون مردم بدانند و خدمتگزار مردم باشند.
دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
دولت در کنار ملت باشد
یکی از انگیزه هایی که دیکتاتوری پیش می آورد این است که دیکتاتورها می بینند ملت همراهشان نیست، اعمال دیکتاتوری می کنند. یکی از انگیزه هاست البته، انگیزه های دیگر هم دارد. چنانچه ملت ها همراه دولت باشند، وجهی پیدا نمی کند که دیکتاتوری بکنند با ملت خودشان، مجهز می شوند برای کسانی که به آنها حمله می کنند. وقتی که ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده کند و بدوشد ملت را، دیکتاتوری پیش می آید.
دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
دولت در کنار ملت باشد
من، هم تبریک موفقیت آقایان در کسب اعتماد مجلس را عرض می کنم و هم هفته دولت را. من باید عرض کنم که دولت ما دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمی کند. از اول من مکرر این را گفته ام که شما کارهایی که می کنید به مردم بگویید. یک کاری شما در سیستان می کنید، در آن ور کشور مطلع نمی شوند. اگر آنجا یک کاری بکنید، آن طرف کشور مطلع نمی شوند. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمتهایی را که کردید، و من می دانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزنده ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم. مقدس مآبی نکنید که مبادا خدای نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده اند و می خواهند که یک چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چی دلشان می خواهد بگویند. یکی از اموری که ممکن است گفته بشود این است که دولت برای مردم کاری نکرده. چنانچه دیدید که بعضی افراد گفتند این را که دولت کاری برای مردم نکرده. خوب! این برای این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است برای مردم. این قاعده اش بود از اولی که دولت تأسیس می شود هر کاری که انجام می دهند برای مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهای بزرگی کرده است دولت. و حالا که مجال پیدا شده و «هفته دولت» است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود. و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائ
دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
دولت در کنار ملت باشد
با مروری بر سیره حضرت امام (س) در ارتباط با با دولت و دولتمردان پس از انقلاب اسلامی، می توان دریافت که رفتار ایشان نشانگر حمایت توام با توصیه و نصیحت است.
دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۳:۳۴