آب قلیل
به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
آب کثیر
آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
برای پاسخ به سوال فوق مقدمات زیر ضرورت دارد: - جوهر اصلی اسلام در حوزه عمل، مبتنی بر اخلاق است. لذا بخش عمده ای از آثار امام خمینی(س) با نگاه عرفانی و فلسفی با موضوعات اخلاقی به نگارش در آمده است...
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵
امام خمینی امیدوار بود پس از انقلاب یک حکومت نمونه در ایران شکل بگیرد که با همه دولت های آزاد و دموکراتیک روابط حسنه داشته و برادر باشد. (همان، ج ۵، ص ۴۹۱) ایشان بر اساس اصول اسلامی و سیره پیامبر اسلام(ص) می فرمود: ما بشر دوست هستیم، چنان که پیغمبر ما بشر دوست بود. با همه اقشار بشر، با تمام مستضعفین عالم، روابط حسنه برقرار می کنیم، به شرط این که روابط متقابل و احترام متقابل باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
...این چهره های شما و آن حال بشاشتی که در چهره های شما دیده می شود، این خودش پیروزی است و من امیدوارم که شماها انقلاب ایران را عملاً، صادر کنید به کشورهای دیگری که می روید و امیدوارم که در جهان شما پیروز باشید...
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۱۶
اخلاق اسلامی
اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
امانت داری
ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
تعصب
تعصب یکی از رذائل اخلاقی است که مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. و به معنی وابستگی غیرمنطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
تقوا (عرفان)
در سخنان صوفیان و عارفان، تقوا از مقامات عرفانی است و در نسبت با دو مفهوم مهم ورع و قلب معنا می یابد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
تکبر
خود بزرگ بینی را تکبّر گویند. کبر یکی از صفات رذیله می باشد که شخص دارای آن خود را برتر و بزرگ تر از دیگران می پندارد و دیگر افراد را خوار و حقیر می شمارد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
تملق
یکی از رذایلی که در اثر انحراف قوه شهویه اثرات ناگواری بر زندگی دینی و دنیایی شخص می گذارد و او را از نظرها ساقط و از درجه اعتبار پایین می آورد چاپلوسی و تملق های بی جایی است که شخص مرتکب آن شده و آبرو و حیثیت خود را به حراج می گذارد که این خود نشان از شرک خفی در نهاد او دارد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تواضع (عرفان)
تواضع در عرفان و اخلاق خصلتی برآمده از صفا و سلامت دل می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
توبه عرفانی
توبه در اصطلاح صوفیه، بازگشتن از هر خُلق مذموم و حال بد است به خُلق محمود و حال خوب و سرانجام دور شدن از هر چیزی است که مانع وصول بنده به خداست.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
توکل عرفانی
یکی از واژه هایی که در تصوف و عرفان از آن بحث شده توکل می باشد که آرای مختلفی در این مورد می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
ثواب و عقاب فلسفی و عرفانی
از ثواب عنوان پیوند و عقاب در فلسفه و عرفان بیشتر با عنوان سعادت و شقاوت بحث شده است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
حب دنیا
در آیات متعددی از قرآن کریم در مورد حب دنیا و دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیا سخن به میان آمده است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
حرص
میل شدید به چیزی یا برای به دست آوردن چیزی را حرص می نامند. حِرص، از رذایل اخلاقی به شمار می رود. از آن به مناسبت در باب های اجتهاد و تقلید، حج ، تجارت و شهادات سخن گفته اند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
حسد
حسد، از رذایل اخلاقی ، گناهان کبیره و به معنای آرزویِ زوال نعمت ها و داشته های دیگران می باشد. از آن در بابهایی نظیر صلات و شهادات سخن گفته اند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
حلم
حلْم، فضیلتی اخلاقی در قرآن و حدیث و متون اخلاقی می باشد و از آن به مناسبت در باب تجارت و قضاء سخن گفته اند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
خشوع در عرفان
خشوع در عرفان به معنای تواضع در برابر خدا به قلب و جوارح است، دراین مقاله به یررسی معنا و مفهوم خشوع در تصوف و عرفان می پردازد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
خوف و رجاء
خوف و رجاء یکی از حالات متعادل انسانی است. خوف، به معنای ترس و احساس ناخوشایند ناشی از بروز خطر و رجا ضد یاس بوده و به معنای امید به رحمت خداست.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
ریا
تظاهر و خودنمایی برای انجام عملی نیک را ریا می گویند که در عبادت موجب بطلان آن می باشد. از احکام آن در باب صلات سخن گفته اند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
زهد
زهد، یکی از بارزترین محسنات اخلاقی است و هر کس این صفت را دارا باشد زاهد می گویند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
سکوت (اخلاق)
سکوت و خاموشی (صمت) در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است. سکوت به دو قسم عمده سکوت ممدوح و سکوت مذموم تقسیم می شود.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
شکر عرفانی
شُکر، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
شهوت رانی
شهوت یکی از قوای لازم درونی انسان است که با حفظ اعتدالش سعادت در پی خواهد داشت. و در فقه و اخلاق از آن بحث شده است و مصادیق متعددی دارد. در قرآن هم در مذمت شهوت رانی آیاتی وجود دارد که دال بر بدی عاقبت کسانی که این امر را پیروی می کنند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
صبر (اخلاق)
صبر، عبارت است از ثَبات نفس و اطمینان آن و مضطرب نگشتن و مقاومت کردن در بلایا و مصایب، به گونه ای که سینه انسان تنگ نشود و خاطرش پریشان نگردد. در فرهنگ اخلاقی، صبر عبارت است از وادار نمودن نفس به انجام آنچه که عقل و شرع اقتضا می کنند و باز داشتن از آنچه عقل و شرع نهی می کنند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
عجب
عجب عبارت است از بزرگ دانستن نعمت و تکیه بر آن و فراموش کردن نسبت نعمت با نعمت دهنده.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
عدالت
عدالت، یعنی نهادن هر چیزی به جای خود و لفظی است که با معنایی وسیع در کلیه شئون آدمی حضور مؤثر دارد. قانون عدالت یک قانون کلی و عمومی است و هر نوع داوری و حکومت را چه در امور بزرگ و چه کوچک شامل می شود.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
عفو (اخلاق)
عفو یکی از خصائص ارزشمند اخلاقی است. و به معنای گذشتن از گناه و ترک کیفر آن است و اصل و ریشه آن به معنی محو و نابودی است. روایات بسیاری مبنی بر عفو و تشویق کردن ائمه (علیهم السلام) به این صفت کریمانه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت و ارزش بسیار بالای آن است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵