شهوت رانی

تعریف شهوت رانی از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) شهوت را مبداء امیال و جلب منافع و لذات در خوردن، آشامیدن و مسائل جنسی می داند و معتقد است قوه شهوی یکی از ارکان قوای انسانی است که در وجود آدمی ظهور پیدا می کند.(۱) این قوه سبب شوق به آنچه موافق میل اوست، می باشد و دارای انواعی است که در صورت افراط در تبعیت از شهوت نکاح و خوردن به «شَرِه» و در صورت تفریط به «خُمود» و در صورت اعتدال به «عفت» تعبیر می شود.(۲)

به اعتقاد امام خمینی قوه شهوت در انسان، برای حفظ و بقای اشخاص و نوع انسان ها در نهاد او به ودیعه گذاشته شده است و در صورت نبود این قوه، اصل وجود انسان به واسطه حوادث خارجی و داخلی، رو به فنا و زوال می رود و از این رو انسان ناگزیر از به کار بستن آن است؛ ولی در چگونگی به کارگیری آن نیازمند هدایت انبیاء است.(۳) اگر این شهوت رانی از حد اعتدال خود فراتر نرود و از چهارچوب قوانین عقلی و الهی خارج نشود، سعادت انسان ها را به دنبال خواهد داشت؛(۴) لذا دستورات پیامبران (ع) به نکاح، توجه دادن مردم به روحانیت انسان و دعوت به عالم نور و کمال است و سبب می شود شهوت در انسان در مسیر خود قرار گیرد.

امام خمینی معتقد است افراط در قوه شهوی، مایه شقاوت نوع بشر، از هم پاشیده شدن نظام و شرافت انسانی است و از آنجا که قوه شهوت آدمی محدود نیست اگر شهوت کنترل نشود به دنبال هر لذتی، لذت دیگری را می طلبد و این سبب انباشته شدن حجاب های ظلمانی برای انسان و دور شدن از کمال انسانی می شود تا آنجا که نور ایمان در قلب خاموش می شود(۵) و تمام اعمال ظاهری و باطنی آدمی رنگ شیطانی به خود می گیرد.(۶)

(۱) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۶۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.

(۲) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۷۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

(۳) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۳۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.

(۴) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۸۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

(۵) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۱۶۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

(۶) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۲۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

. انتهای پیام /*