تواضع (عرفان)

تواضع از دیدگاه امام خمینی (س)

به اعتقاد امام خمینی (س) تواضع، فروتنی در برابر هیبت حق می باشد که حاصل از تجلی | تجلیات انوار عظمت بر قلب سالک می باشد که منشاء آن علم و معرفت می باشد و هرچه این تجلیات فزونی یابد، تواضع سالک افزوده می شود.(۱) تواضع، کمال عبادت است و نماز حقیقت تواضع و خشیت است.(۲) تواضع به دو قسم ممدوح و مذموم تقسیم می شود؛ تواضع ممدوح تواضعی است که بدون طمع و چشم داشت انجام می شود و تواضع مذموم مانند تواضع در برابر انسان های جاه طلب و اغنیاء برای حب دنیا و حب جاه می باشد.(۳)

امام خمینی برای تواضع ممدوح چهار مرتبه بیان می کند: ۱- تواضع انبیاء و اولیا الهی، این تواضع که با محبت همراه است کامل ترین مرتبه تواضع است. ۲- تواضع اهل معرفت ۳- تواضع حکما که به مقام حکمت الهی رسیده اند. ۴- تواضع مؤمنان که با نور ایمان به حق تعالی علم پیدا کرده اند.(۴) برای رسیدن به مقام تواضع دو راه کار وجود دارد یکی راه عملی و شناختن نفس و ضعف آن و دیگری راه عملی و آن انجام اعمالی است که سبب تذلّل و عجز انسان می شود؛ از جمله اعمال متواضعانه ساده زیستی، همنشینی با فقرا و تهیدستان است.(۵) تواضع سبب رشد حکمت در قلب و موجب نرمی قلب های سخت می شود.(۶)

(۱) سر الصلاة، ص۹۹-۹۸

(۲) شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۷۰

(۳) شرح چهل حدیث، ص۱۰۰

(۴) شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۳۵-۳۳۴

(۵) شرح چهل حدیث، ص۹۶

(۶) شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۴۹-۳۴۸

. انتهای پیام /*