حسد
معنی حسد از دیدگاه امام خمینی (س)
امام خمینی (س) حسد را یکی از رذایل اخلاقی می داند(۱) و معتقد است که وقتی حسود دیگری را کامل دید، در او حالت انکسار رخ می دهد که همین عامل تحقق حسد می شود. حسود خواستار زوال نعمت یا کمال از دیگران است، حتی اگر نعمت و کمالی که حسود آرزوی زوال آن را دارد، امری واقعی نباشد بلکه خیالی و غیرواقعی باشد، باز هم حسد شکل می گیرد و چه بسا آنچه حسود آرزوی زوال آن را دارد در واقع از رذایل باشد مانند خونریزی، هرزه گویی که حسود آن را کمال می پندارد و زوال آن را طلب می کند یا چیزی از نقایص انسانی و کمالات حیوانی است؛ اما حسود چون در حد حیوانیت است، آن را کمال می داند و زوال آن را از دیگران آرزو می کند.(۲)
اقسام حسد: امام خمینی برای حسد اقسامی قائل است(۳) که عبارتند از: ۱- حسد به حسب حال محسود؛ مثلاً حسادت به کمالات عقلی و یا اعمال صالحه محسود باشد و یا به امور خارجی از قبیل مال، عظمت و جایگاه محسود. ۲- حسد به حسب حال حسود؛ مثل حسد از روی عداوت یا خوف و مانند آن پیدا شود. ۳- حسد به حسب حال حسد؛ مانند اینکه آرزوی زوال نعمت از دیگری داشته باشد، چه آن نعمت را داشته باشد یا نداشته باشد.(۴) امام خمینی از جمله آثار حسد را عبارتند می داند از: ۱- حسد، ایمان را که سرمایه نجات اخروی از انسان سلب می کند. ۲- سبب خارج شدن از رحمت الهی می کند. ۳- حسادت سبب فشار قبر و ظلمت آن می باشد. ۴- سبب اذیت دیگران نیز می باشد.(۵)
(۱) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۵۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
(۲) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۱۰۶-۱۰۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
(۳) خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۴، ص۴۲۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.
(۴) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۱۰۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
(۵) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۱۱۰-۱۰۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
.
انتهای پیام /*