کلیات خمس
کلیات خمس، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مفاهیم کلیِ واقع در طریق تعریف حدّی و رسمی است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
منطق
منطق از دو نظر جزء علوم اسلامی محسوب می شود: اولاً به دلیل این که مانند ادبیات عرب نسبت به بسیاری از علوم اسلامی جنبه مقدمی دارد. ثانیاً: گرچه منطق ریشه در خارج از حوزه فرهنگ اسلام دارد و قبل از اسلام توسط ارسطا طالیس یونانی پایه گذاری و تدوین شده، اما بسیاری از قواعد آن توسط فلاسفه اسلامی طرح و تدوین گردیده و از این رهگذر تکمیل شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
وجود رابط
وجود رابط عبارتست از مفهومی غیر مستقلی که رابط محض بوده و همان روابط و نسبت های میان محمولات و موضوعات می باشد. این اصطلاح در مقابل وجود رابطی فلسفی قرار دارد. این وجود در قضایای حمله ایجاد می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
اجاره اموال کودک
ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ برعهده اولیای کودک است. ولی همان گونه که بر اموال او ولایت دارد و باید در جهت مصلحت او در آن تصرّف نماید، بر تمامی حقوق وی که در ارتباط با امور مالی است نیز ولایت دارد و باید آن ها را به نفع کودک استیفا نماید. یکی از این موارد اجاره اموال کودک است
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
اجتهاد (فقه)
واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده است. اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است، اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع.
از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب های قضاء و حدود، بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
اجتهاد متجزی
اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اجتهاد مطلق (متجزی)
اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
احرام
نخستین عمل از مناسک عمره و حج را احرام گویند. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام تحقق می یابد. از آن در باب حج بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
احرامی
جامه نادوخته که حاجیان در شروع احرام بر تن می کنند آن را اِحرامی گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
احصار
احصار بازماندن از اتمام حج یا عمره به سبب بیماری است. از این عنوان در باب حج سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
احصار و صد
احصار و صدّ، بازداشتن مُحْرم از ادامه حج یا عمره است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
احصان قذف
هرگاه شخصی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد اولی را قاذف و دومی را مقذوف می نامند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
احکام تجزی
احکام مرتبط با « تجزّی در اجتهاد » و « مجتهد متجزّی » را احکام تجزی گویند
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
احکام طواف
احکامی که فرد محرم باید این احکام را رعایت کند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
احکام فقهی بکارت
مشهور مفسران و فقیهان امامیه و اهل سنت ولایت دیگران از جمله پدر و جد را بر طفل و بکر صغیر ثابت دانسته اند. در مورد ولایت بر باکره رشید اختلاف نظر وجود دارد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
احکام نکاح بر صغار
صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد بنابر اتفاق فقها، پدر و جدّ پدری بر تزویج صغیر ولایت دارند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
احکام ولی فقیه
احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
اختیارات ولی فقیه
وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
ازار
از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
ازدواج
ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
استمنا
خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
استیفای حقوق کودک
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
افضاء
یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
اقامه حدود
جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
اقسام رد کردن فضولی
یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند.
بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
امانت
امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
امانت شرعی
اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
امانت مالکی
درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
انتظار
انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
انکار بعد از اقرار در حدود
انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰