انتظار
انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
انکار بعد از اقرار در حدود
انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
انواع تغییر جنسیت
تغییر جنسیت از مسائل جدید بوده و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
اهلیت (فقه)
اهلیّت در اصطلاح فقه، به معنای شایستگی و استحقاق است. فقها بی آن که فصل جداگانه ای در فقه برای بحث دربارۀ اهلیّت بگشایند، از آن به مناسبت در سراسر فقه اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
اولیای تصرف
افراد دارای ولایت تصرف را اولیاء تصرف گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
ایلاء
سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود را ایلاء گویند.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
آب
به آنچه آب نامیده شود، هر چند به طور مَجاز آب گفته می شود. گاهی به واژه آب بخش دومی اضافه می شود که در این صورت اطلاق آب بر آن، مانند اطلاق آب بر آب مضاف به نحو مجاز است. از آب، در باب های طهارت، اطعمه و اشربه و احیاء موات از جهات گوناگون سخن رفته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آب انگور
آب انگور به معنی عصاره انگور می باشد که از فشردن آن بدست می آید و از آن در باب های طهارت، تجارت، رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احکامی وضعی و تکلیفی بر آن مترتّب گشته است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
آب باران
آب باران همان آب حاصل از ریزش باران است و احکام آن در باب های طهارت و اطعمه و اشربه آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
آب جاری
به آب روان جوشیده از زمین مانند آب چشمه و قنات آب جاری گفته می شود. آب جاری از اقسام آب مطلق است که در باب طهارت از آن بحث و در باب های دیگر مانند زکات و خمس نیز از احکام آن به مناسبت سخن گفته شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
آب چاه
آب چاه آب حاصل از کندن گودال عمیق است و از آن در باب های طهارت و احیاء موات سخن گفته شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
آب حمام
آب حمام همان آب های مورد استفاده در حمام برای استحمام و شستشو می باشد. امروزه آب دوش و شیر جایگزین حوضچه های قدیم شده و همان احکام را دارد. از آن در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
آب راکد
آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
آب غصبی
آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
آب قلیل
به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
آب کثیر
آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
برای پاسخ به سوال فوق مقدمات زیر ضرورت دارد: - جوهر اصلی اسلام در حوزه عمل، مبتنی بر اخلاق است. لذا بخش عمده ای از آثار امام خمینی(س) با نگاه عرفانی و فلسفی با موضوعات اخلاقی به نگارش در آمده است...
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵
امام خمینی امیدوار بود پس از انقلاب یک حکومت نمونه در ایران شکل بگیرد که با همه دولت های آزاد و دموکراتیک روابط حسنه داشته و برادر باشد. (همان، ج ۵، ص ۴۹۱) ایشان بر اساس اصول اسلامی و سیره پیامبر اسلام(ص) می فرمود: ما بشر دوست هستیم، چنان که پیغمبر ما بشر دوست بود. با همه اقشار بشر، با تمام مستضعفین عالم، روابط حسنه برقرار می کنیم، به شرط این که روابط متقابل و احترام متقابل باشد.
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
...این چهره های شما و آن حال بشاشتی که در چهره های شما دیده می شود، این خودش پیروزی است و من امیدوارم که شماها انقلاب ایران را عملاً، صادر کنید به کشورهای دیگری که می روید و امیدوارم که در جهان شما پیروز باشید...
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۱۶
اخلاق اسلامی
اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
امانت داری
ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
تعصب
تعصب یکی از رذائل اخلاقی است که مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. و به معنی وابستگی غیرمنطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
تقوا (عرفان)
در سخنان صوفیان و عارفان، تقوا از مقامات عرفانی است و در نسبت با دو مفهوم مهم ورع و قلب معنا می یابد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
تکبر
خود بزرگ بینی را تکبّر گویند. کبر یکی از صفات رذیله می باشد که شخص دارای آن خود را برتر و بزرگ تر از دیگران می پندارد و دیگر افراد را خوار و حقیر می شمارد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
تملق
یکی از رذایلی که در اثر انحراف قوه شهویه اثرات ناگواری بر زندگی دینی و دنیایی شخص می گذارد و او را از نظرها ساقط و از درجه اعتبار پایین می آورد چاپلوسی و تملق های بی جایی است که شخص مرتکب آن شده و آبرو و حیثیت خود را به حراج می گذارد که این خود نشان از شرک خفی در نهاد او دارد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تواضع (عرفان)
تواضع در عرفان و اخلاق خصلتی برآمده از صفا و سلامت دل می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
توبه عرفانی
توبه در اصطلاح صوفیه، بازگشتن از هر خُلق مذموم و حال بد است به خُلق محمود و حال خوب و سرانجام دور شدن از هر چیزی است که مانع وصول بنده به خداست.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
توکل عرفانی
یکی از واژه هایی که در تصوف و عرفان از آن بحث شده توکل می باشد که آرای مختلفی در این مورد می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
ثواب و عقاب فلسفی و عرفانی
از ثواب عنوان پیوند و عقاب در فلسفه و عرفان بیشتر با عنوان سعادت و شقاوت بحث شده است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
حب دنیا
در آیات متعددی از قرآن کریم در مورد حب دنیا و دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیا سخن به میان آمده است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰