تفسیر بسمله
آغاز امور با نام افراد برای انتساب کارها به آنان است، از این رو انسانها بعضی از کارهایشان را با نام افرادی آغاز می کنند که آنان را به بزرگی می شناسند و بدین وسیله امید رضایت آن بزرگ و جلب نظر او را دارند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
تفسیر به رأی
تفسیر با محوریت آراء و نگرش های غیر معتبر را تفسیر به رأی گویند. اشخاصی در واقع از قرآن، به منظور به نتیجه رساندن اهدافشان پلی ساخته و هیچگاه در فکر تفسیر قرآن نبوده اند، احادیثی نقل شده که مردم را از تفسیر به رای برحذر داشته است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
جامعیت قرآن
این نوشتار در پی آن است تا دیدگاه امام خمینی (س) را درباره ی جامعیت قرآن را بررسی کند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
حروف مقطعه
حروفِ مُقَطَّعَه، یک یا چند حرف که در آغاز ۲۹ سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه، قرار دارند و جدا جدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم (الف، لام، میم)، یس (یا، سین)، ص (صاد).
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
روش های تفسیری
انواع روش ها و گرایش ها در تفسیر قرآن را روش های تفسیری گویند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
زبان قرآن
زبان و شیوه خاص قرآن در بیان معانی و مقاصد را زبان قرآن گویند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
سوره حمد
سوره حمد، نخستین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
سوره قدر
سوره نود و هفتمین سوره قرآن می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
شرایط تفسیر
آداب و شرایط تفسیر اموری اند که مراعات آن ها خطای مفسّر را به حداقل می رسانند. دانشمندان و مفسّران بر این بحث مهم تأکید کرده اند. اشتباهات و اختلافات در تفسیر نوعاً بر اثر غفلت از آن است. البته آداب و شرایط مورد بحث بیش تر در تفسیر اجتهادی مطرح می باشد و گرنه تفسیر روایی محض آداب و شرایط چندانی ندارد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
عظمت قرآن
در اینجا جایگاه انسان و سایر مخلوقات در برابر عظمت قرآن و نیز شیوه های هدایت قرآن که از آیات قرآن استفاده شده، مورد بررسی قرار می گیرد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
علوم قرآنی
علوم قرآنی، عبارت است از مجموعه علومی که برای فهمیدن و شناخت هرچه بیشتر و دقیق تر قرآن، و آموختن آن لازم است. لذا برای هر مفسر و محقق قرآنی شناخت این علوم لازم است. ضرورت و فایده بحث در علوم قرآنی از آن جهت است که تا قرآن به طور کامل شناخته نشود و ثابت نگردد که کلام الهی است، پی گیری محتوای آن بی مورد است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
فهم قرآن
در اینجا بحث ما از از امکان فهمیدن قرآن، به معنی امکان درک معانی آن، به مقدار آشکار شدن ظاهر کلام برای انسان است. درک تمام بطون، مخصوص پاکان و معصومان می باشد.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
امام خمینی در اولین سخنرانی خود که پس از تبعید به عراق داشتند به مسائل مهمی از جمله مسئولیت علمای اسلام و سران ممالک اسلامی اشاره کردند.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۷
تازه های نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛
مکتوب پیش روی شما، تنظیم شده ی مباحثی است که در طول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در حوزه ی علمیه ی قم ارائه شده است. پایه ی بحث های فقه همانند اکثر بزرگان معاصر براساس مباحث کتاب مکاسب محرمه شیخ انصاری است که البته با اندکی تغییر و انتخاب موضوعات متناسب با یکدیگر، آن ها دسته بندی شده و مورد بحث قرارگرفته است.
یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۲۶
... در همۀ امور باید حساس بود، اما فرق است ما بین آنی که ادامه باید این حساسیت پیدا بکند. یک چیزهایی که حل می شود، مثلاً ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست، حل می شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها هم حل می شود و ان شاءالله ، چیزهایی است حساس باید بود. اما مسئلۀ دانشگاه یک مسئله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازندۀ آن کشور...
شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۶
خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزندۀ اسلامی ـ ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح کشور آنچنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیقِ ریشه دار غرب مبارزه کرد.
شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۴۷
اینفوگرافی اختصاصی پرتال امام خمینی(س) درباره شهید عبدالحسین دستغیب
شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۰
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵